Water resistance

Medlem
4. des. 2011
Innlegg
548
Sted
Rogaland
Lurer på å kjøpe en Breilting B1, for å ha en tøff quartzklokke i samlingen! Jeg tenkte at denne klokken var en perfekt beater, quartzverk tåler vel det meste.
Helt til jeg innså at klokken bare har en WR på 50m....

water-resistance.jpg


I følge flere kilder på nett har jeg ingenting å frykte, da jeg lett kan bade med denne klokken. Snorkling derimot er den ikke brukende til. Jeg lurer bare på hvor forsiktig jeg må være? Bør denne klokken bli liggende hjemme hvis jeg f.eks. skal ut på en sykkeltur i regnvær? Den burde da tåle det, men vet ikke om jeg helt hadde klart å senke skuldrene.
Og om uhellet skulle vært ute, er det å bytte hele urverket, eller blir slikt fikset?
 
Hvis klokken er vanntett ned til 50 meter er den vel vanntett til femti meter, uavhengig av om man bader eller dykker?
 
Hvis klokken er vanntett ned til 50 meter er den vel vanntett til femti meter, uavhengig av om man bader eller dykker?

Rett fra fabrikk på papiret ja...

50 meter er sprutsikker, men ikke noe man skyller under kranen (speedy f.eks) Regner med at flere er uenige her.
100 meter holder til vanlig overflatesvømming, og snorking, men ikke noen slags for for dykking (f.eks datejust)
200 meter er laget for dykking
300 meter+ tåler 300 meter eller mer i praksis.

Dette er bare min oppfatning av "ratingene", og sikkert langt ifra praksis, men dette er hva jeg følger.

Så for å svare på ditt spørsmål @Fosen; Nei, 50 meter holder i mine øyne ikke til en skikkelig tool-watch hvis den skal i kontakt med vann og brukes hardt samtidig. Sats på 100, eller 200M så er du safe i mange år etter at den forlater fabrikken.
 
Redigert av en moderator:
Hvis du går på urverket.no så har de infochart om vannbeskyttelse, men ja - ca samme som blir sagt her
 
Det meste er allerede beskrevet her.

Oppsummering (også basert på erfaring :) ) Svøm/snorkle ALDRI med en klokke som har under 100m vanntetthet. (vanlig snorkling - ikke hvis du har fridykkeregenskaper - tenker da 4 -5 meter som maks).

Dykk ALDRI (sportsdykking til 30 pluss meter) med en klokke som har under 200 m vanntetthet. Mener også at jeg har sett f.eks Orient som i sin egen manual oppgir at et (eller annet av deres rimeligere ur, MAKO?) av deres 200m ur ikke skal benyttes til dykking.

Testene utføres etter en eller annen ISO standard, og når uret ligger i ro i testapparatet utsettes det visstnok for mye behagligere trykk (hvis man kan kalle det det) enn in real life. Bevegelser med armen utsetter uret for annen påkjenning enn under testing.

Det finnes vel en egen ISO-standard for dykkerklokker som er ment å være nettopp dette - og da skal oppgitt vanntetthet være mer lik virkeligheten. Det siste ut ifra husken.
 
Jeg innbiller meg at Rolex ikke nødvendigvis følger denne ISO-standarden som tydeligvis er mye brukt i klokkeverdenen. Så vidt jeg har forstått skal en Rolex Oyster være vanntett ned til 100 meter, ikke bare "vanntett". Jeg har forstått det sånn at jeg kan ta en Datejust og dykke 100 meter ned om jeg ønsker. Dette i motsetning til andre "100 m" klokker som kun tåler bading.

Finnes det noen kloke hoder som kan kaste lys over dette? Har nemlig lurt på dette i lange tider :)
 
I mitt hode så burde man ikke fått lov til å sette en vanntetthet på 50m med eller mindr klokken faktisk tålte 6 bar. Men jeg er kanskje skrudd sammen på feil måte. Selvfølgelig kan ikke 50m bety 50m. Det ville jo vært....logisk?

Vet ikke om det er ISO eller DIN standard, men en av disse krever at klokken er trykktestet til 20-25% høyere trykk en hva den faktisk skal tåle. Vet Sinn og Rolex gjør dette på dykkerurene sine.

EDIT! Litt mer info om denne standarden.


ISO 6425 / DIN 8306:

Denne tar også for seg lesbarhet m.m. men her er et utdrag fra trykttestingen:
The testing of the water resistance is fundamentally different from non-dive watches. Water resistance testing of a diver's watch consists of:
•Immersion of the watch in 30 cm of water for 50 hours.
•Immersion of the watch in water under 125% of the rated pressure with a force of 5 N perpendicular to the crown and buttons (if any) for 10 minutes.
•Immersion of the watch in 30 cm of water at the following temperatures for five minutes each, 40°C, 5°C and 40°C again, with the transition between temperature not to exceed 1 minute.
•Immersion of the watch in a suitable pressure vessel and subjecting it to 125% of the rated pressure for 2 hours, no evidence of water intrusion is allowed.

Except the thermal shock resistance test all further ISO 6425 testing should be conducted at 18 to 25°C temperature. The required 125% test pressure provides a safety margin against events like sudden pressure increase surges.
 
Redigert:
Man lærer noe nytt hver dag. Dette er på linje med "full barnehagedekning". Heldigvis er førstnevnte ikke noe problem for meg, eneste som faller i kategorien er vel speedy og den er uansett ikke med i vannet.
 
Jeg stusset litt på dette her om dagen når jeg kikket på noen IWC klokker. Så vidt jeg skjønner har de droppet meterverdier for vanntetthet og bruker bar i stedet. Da betyr det vel at Mark XVII som skal tåle 6 bar faktisk kan dykkes med til 50-60 meter. Men ikke vet jeg. Denne vanntetthets-skalaen der du knapt bør legge en klokke som er "30 meter waterproof" på badet er jo bare dustete.
 
ISO 22810:2010, Horology – Water-resistant watches
Beskriver termen Water Resistance. Het 2281 fra 1990-2010

Mer interessant her er ISO 6425 om dive watches.
Og verdt å merke seg at selv med paddlingen med armene hos den mest ivrige kampfschwimmern så urgjør den dynamiske kraften maks tilsvarende 5m dybde

Movement induced dynamic pressure increase is sometimes the subject of urban myths and marketing arguments for diver's watches with high water resistance ratings. When a diver makes a fast swimming movement of 10 m/s (32.8 ft/s) (the best competitive swimmers and finswimmers do not move their hands nor swim that fast[2]) physics dictates that the diver generates a dynamic pressure of 50 kPa or the equivalent of 5 metres of additional water depth.[3


Hele denne wiki'en er sterkt anbefalt:
Water Resistant mark - Wikipedia, the free encyclopedia
 
Spennende diskusjon. Speedmaster har samme WR som den Breitlingen jeg vurderer, er det virkelig slik at Speedmaster da ikke kan fungere som daily beater? Speedmastere er det jo mange av her, hvor redde er dere for regn, dusjing, og kanskje gud forby svømming?
 
Spennende diskusjon. Speedmaster har samme WR som den Breitlingen jeg vurderer, er det virkelig slik at Speedmaster da ikke kan fungere som daily beater? Speedmastere er det jo mange av her, hvor redde er dere for regn, dusjing, og kanskje gud forby svømming?

Speedmaster

Regn: Holdern under jakka hvis mulig
Dusj: hadde ikke engang skjedd om den var butikkny
Svømming: Tanken har ikke streifet meg engang.

100m derimot hadde jeg brukt den til det meste om uret var av en viss kvalitet.
 
Jeg innbiller meg at Rolex ikke nødvendigvis følger denne ISO-standarden som tydeligvis er mye brukt i klokkeverdenen. Så vidt jeg har forstått skal en Rolex Oyster være vanntett ned til 100 meter, ikke bare "vanntett". Jeg har forstått det sånn at jeg kan ta en Datejust og dykke 100 meter ned om jeg ønsker. Dette i motsetning til andre "100 m" klokker som kun tåler bading.

Finnes det noen kloke hoder som kan kaste lys over dette? Har nemlig lurt på dette i lange tider :)

Vet ikke. Husker dog ferien med dykk på Malta i 2006. Skremte vannet av han franskmannen som var med i gruppen da jeg la merke til at han dykket med en pepsi. Det var dog hans femte eller sjette dykk og vi hadde i hvert fall vært en tur på tredve meter hver gang. Oppdaget det nemlig etter par dager. Resten av turen hadde i hvert fall hans kone klokken på mens han dykket. Men det hadde gått bra så langt. Holdt et foredrag om at man måtte ha dykkerklokke for å dykke. Jeg hadde en........ såkalt Sea Dweller :)
 
Nå løser jeg problemet ved at jeg har stort sett bare dykkerklokker, har du ikke en "diver" bør du la den ligge igjen på stranden (hotellrommet - hjemme) er du usikker så ikke ta sjangsen på svømmetur.
 
ISO 22810:2010, Horology – Water-resistant watches
Beskriver termen Water Resistance. Het 2281 fra 1990-2010

Mer interessant her er ISO 6425 om dive watches.
Og verdt å merke seg at selv med paddlingen med armene hos den mest ivrige kampfschwimmern så urgjør den dynamiske kraften maks tilsvarende 5m dybde




Hele denne wiki'en er sterkt anbefalt:
Water Resistant mark - Wikipedia, the free encyclopedia

Men det er også et veldig godt poeng at testene er gjort før klokken er tatt i daglig bruk. Den linken jeg postet tidligere i tråden tar for seg ulike ting som kan føre til resusert vanntetthet ved vanlig bruk.

Ellers så har jeg svært sjelden behov for å ta klokka med i dusjen eller havet. De gangene jeg ønsker klokke på badestranden tar jeg heller med en billig Seiko. Hvorfor risikere å ødelegge en klokke jeg er redd for bare for å være sta? Har lest litt for mange tråder om dykkerklokker som plutselig har fått dogg på innsiden av glasset.

På den andre siden så tåler nok ørene mine uansett adskillig mindre trykk enn noen av klokkene mine..
 
Har ingen problem med å holde klokken borte fra dusjen eller havet, det er heller det at jeg ikke per dags dato vil kjøpe en klokke jeg bør være redd for i regnvær. :)
 
Har ingen problem med å holde klokken borte fra dusjen eller havet, det er heller det at jeg ikke per dags dato vil kjøpe en klokke jeg bør være redd for i regnvær. :)

Tror ikke regnvær vil være noe problem for noen av klokkene nevnt i denne tråden :) Ville ikke tenkt to ganger over å ha på meg Speedy i regnvær.
 
Tror ikke regnvær vil være noe problem for noen av klokkene nevnt i denne tråden :) Ville ikke tenkt to ganger over å ha på meg Speedy i regnvær.

Det tenkte kollegaen min også, men etter å ha sykla til jobb i regnet var det dugg inni den fabrikksnye speedyen....
Men jeg dusjer med min - siden den har fersk service og garanti :D