Watchwinder informasjon

Medlem
19. okt. 2011
Innlegg
5.367
Tenkte å bidra litt til "startgropen" med å forklare litt om watch winders. Har prøvd noen forskjellige typer fra forskjellige prisklasser og håper jeg kan komme med litt nyttig informasjon og dele litt erfaringer, og forhåpentligvis besvare noen spørsmål folk måtte lure på.

Men først, hva er en watchwinder og hva er vitsen med den?

Mekaniske ur bruker som kjent ikke batteri, men får energien sin fra en fjær som trekkes opp og gir urverket gangreserve til å tikke avgårde fra noen titalls timer til over en uke på enkelte klokker. Vi skiller mellom manuelle og automatiske urverk i mekaniske klokker, og forskjellen er rett og slett bare hvordan de trekkes opp og får energi. Rene manuelle urverk var det vanlige før i tiden og kan bare trekkes opp ved å skru på kronen. Disse vil naturligvis ikke ha noen effekt av å sitte på en winder som snurrer rundt, og må altså holdes i gang ved at du husker å trekke den opp i ny og ne. Så har vi gruppen som de fleste moderne klokker faller under, nemlig automatiske urverk. I disse er det en liten rotor som er en del av urverkets trekkemekanisme, og når klokken kommer i bevegelse vil denne svinge og rotere, og på denne måten trekke opp fjæren i klokken. De fleste automatiske urverk, med noen få unntak, kan også trekkes manuelt med kronen.

Så hva trengs en winder til da? Vel, problemet kommer når du har flere klokker enn du klarer å holde gående igjennom vanlig bruk. Klokken(e) som ikke brukes stopper etter gangreserven går ut, og skal du bruke dem igjen må du starte dem, stille tiden, datoen og andre komplikasjoner på nytt. Det blir fort kjipt.

Bruk av winder er mer praktisk på klokker med flere komplikasjoner enn klokker med få. "Perpetual calendar" komplikasjonen bør for eksempel gå konstant da den er veldig intrikat å stille inn. På enklere klokker, gjerne de helt uten noen komplikasjoner eller skru-krone, så er det mindre behov.

På billigere klokker som kan gå veldig unøyaktig (Seiko 5 og andre i den prisklassen), så kan poenget med winder forsvinne litt om den står der en uke eller to og har gått noen minutter feil når du skal ta den på, og du uansett må stille den på nytt.

Vil klokken min slites ut raskere av å sitte i en winder over lengre tid? Vil den forkorte serviceintervallene?

Jeg tror ikke en urmaker vil kunne se noen nevneverdig forskjell i slitasje på et urverk som har tikket i 5 år uten pause og et som har fått sporadiske pauser under den samme perioden, gitt at det var godt oljet i utgangspunktet. Har du derimot en gammel klokke som ikke har vært på service på veldig lenge og hvor oljene i stor grad har tørket ut så vil klokken naturligvis slites mer av å gå enn å ligge i ro, og da blir det er poeng å skåne den fra unødvendig slitasje. Følger man serviceintervallene sånn nogenlunde så er ikke dette noe å tenke på etter min mening. Dette er bare mine tanker og jeg er ikke urmaker, så det hadde vært kjekt med innspill fra dere på forumet som kan mye mer om dette enn meg. :)

Har du en dykkerklokke med skru-krone så vil en winder i stor grad eliminere slitasjen som kommer av å skru kronen inn og ut hver gang klokken skal stilles. Gjør du dette et par ganger i uken over flere år kan gjengene i kronen og kronehalsen bli unødvendig slitt og kanskje måtte byttes ut på service. På billigere klokker med skru-kroner som er lettere å skru feil og få gjengene på tvers er ihvertfall dette kjekt å måtte slippe.

Hva er viktigheten med antall "turns per day"?

Forskjellige klokker har listet forskjellige anbefalte "turns per day" de vil trenge på winder. De fleste urverk vil klare seg fint med 900 TPD, men det er forskjeller. Noen urverk trekkes kun mot én retning, andre trenger veldig få roteringer, andre trenger flere.

Dette er bare for at klokken ikke skal stoppe på winderen, men det er også et poeng at klokken ikke skal trekkes helt opp slik at clutchen i urverket (som beskytter mot overtrekking) ikke trenger å være aktivert hele tiden. Når klokken brukes på armen er det godt mulig at clutchen aktiveres noen ganger i løpet av dagen om den trekkes helt opp av bevegelsene dine. Men den får uansett hvile om natten - enten om det er på armen din i søvne eller om den ligger på nattbordet. Nå vet jeg ikke hvor mye det har å si med tanke på slitasje at denne clutchen aktiveres (nok en gang hadde det vært kjekt med input!), men det virker logisk at den vil bli slitt unødvendig raskt om den er aktivert hele tiden 24 timer i døgnet over flere måneder fordi winderen er litt vel ivrig. Med et antall roteringer per dag som passer til urverket i klokken din så vil uansett ikke klokken utsettes for noe skade, men være trukket slik at den er klar når du trenger den.

Hvorfor bør winderen være antimagnetisk?

For å unngå å magnetisere urverket. Enkelte billige "made in china" windere har ikke antimagnetisk skjold rundt de elektriske motorene som driver winderen, og dermed kan klokker som ikke er veldig motstandsdyktige mot magnetisme bli magnetisert. De fleste klokker har en viss minimums beskyttelse mot dette som burde holde, men det er mulig at enkelte tynne dressklokker kunne fått problemer. Har ikke hørt eksempler om at dette har skjedd ved bruk av winder, men siden enkelte produsenter reklamerer for dette så er det sikkert noe i det.

Et magnetisert urverk vil gå veldig raskt - opp til flere minutter for fort per time. Om dette skulle skje er det ingen big deal - en urmaker fikser det på noen sekunder, men det er likevel en ting som er kjekt å slippe.

Og til slutt, er det noe poeng i å bruke mye penger på en winder istedet for å kjøpe en billig på ebay? Hvilke merker er bra da?

Problemet med å kjøpe billig er som kjent at det etterhvert kan bli ganske dyrt. Watchwinder-verdenen er et godt eksempel på en som lett kan lure deg i denne fellen. Tingen er at en winder uansett vil komme til å trenge en service etter en tid med bruk da motoren, beltene, tannhjulene og kretsene vil bli slitt akkurat som på en klokke. Det kan ta flere år før noe blir slitt ut på de av høy kvalitet, og kanskje bare noen måneder på de av lav kvalitet.

For en billig "made in china" winder er det som regel et spørsmål om måneder før de billige komponentene vil si takk for seg. Kanskje varer den over ett år om du er heldig. Windere av høy kvalitet kan som regel gå over 5 år før de trenger en service. Jeg gjorde tabben å kjøpe billig to ganger på ebay, og jeg endte opp med å måtte returnere på garanti eller bare kaste etter kort tid begge ganger. Jeg kjøpte også en som faktisk ikke var noe billig i det hele tatt, og som er blitt et godt eksempel på hvorfor du bør sjekke at merket du vil ha er anerkjent for å være god kvalitet og tilbyr reparasjoner. Her er historien om den:

Jeg kjøpte en winder med plass til to klokker av merket "Wolf Designs" som kostet nesten 3000kr etter frakt og mva, og den var defekt da den kom. Heldigvis fikk jeg returnert denne til butikken og fikk pengene tilbake uten problemer. Tingen er at dette merket har windere som koster helt opp i 3000$. Det syke er at de på tidspunktet dette skrives IKKE tilbyr reparasjoner. Så hvis noe skjer etter garantitiden deres på 2 år, så blir du sittende igjen med en svær klokkeboks til 3000$.

Jeg leste en tråd på forumet Watchuseek om en fyr som hadde kjøpt en av disse Wolf Designs winderne til nesten 3000$, og etter 2 år og noen måneder sluttet 6/8 windere å virke. Han fikk beskjed om at han måtte kjøpe ny da den var over garantitiden og de ikke utførte reparasjoner, men han kunne få 30% rabatt som en "returning customer" på en tilsvarende modell. Et skikkelig pengesluk med andre ord...

Så moralen er: sjekk at merket du vil kjøpe holder høy kvalitet og at de tilbyr at du kan sende den inn for reparasjon. De merkene jeg vet om som gjør dette er Eilux, Orbita og Swisskubik. Ser at Rapport London er et populært merke som mange kjøper, men vet ikke om de tilbyr dette?

Og et tips: velg en som går på batteri slik at du slipper ledningmaset. :)
 
Redigert:
Veldig fin artikkel Kohe!

Veldig lettlest, og godt skrevet. God informasjon og rett og slett fint fint, dette.

Selv har jeg Turns pr day på 750 da jeg er red for clutching:)
 
Ser det ble dobbelt opp av en del tekst. Går over dette nå og fikser det. Brukte "ctrl C" for å unngå å miste det jeg skrev, og tullet det til under en redigering så det ble dobbelt.

Fra nå av skal jeg alltid skrive lengre innlegg i et tekstbehandlingsprogram først. Hehe ;)
 
Anbefalt antall rotasjoner per dag kan du få ved å søke på klokkemerke i Orbita database.:)

Skriv inn klokkemerke i søkefeltet, og vips så har du antall rotasjoner og rotasjonsretning.
Har ennå til gode å lese noe negativt om dette merket.

Edit; veldig bra tråd forresten.:D
 
Takker så mye for linken UJU - veldig nyttig! :)

Nå skulle forresten posten være rettet for feil.
 
+1
Noen som har tips til hvor en kan finne en Orbita Avanti 6 til en best mulig pris?

Har kjøpt min Orbita fra prestigetime. De er AD på Orbita om jeg ikke tar helt feil, og selv om jeg ikke har prissjekket så mye, så tror jeg prisene deres er ganske gode. De har uansett veldig fin kundebehandling, pakker forsendelsen godt og sender kjapt.

Har faktisk en Orbita sparta til på vei - jeg var så fornøyd med den første.

Her er modellen du snakker om:
http://www.prestigetime.com/items.php?brand=81&series=1089
 
Takk, hat tittet litt i utlandet på nett. Lurer på om det er mye dyrere i Norge? Får ringe litt rundt..
 
Tusen takk for en fin artikkel. Åh, nå fikk jeg lyst på en sånn:

w07850_main.jpg
 
Veldig lyst på en winder selv, er bare ikke helt 100% overbevist om at de må koste det Orbita sine gjør... er så himla kostbart for en jobb noen steppermotorer og litt klever bruk av mekanikk skal klare. Men klarer ikke helt å se at jeg har orket til å lage noe decent selv med det første heller.. Huff :p
 
Veldig lyst på en winder selv, er bare ikke helt 100% overbevist om at de må koste det Orbita sine gjør... er så himla kostbart for en jobb noen steppermotorer og litt klever bruk av mekanikk skal klare. Men klarer ikke helt å se at jeg har orket til å lage noe decent selv med det første heller.. Huff :p

Eilux har jo også windere som er helt kurante, og som er en god del rimeligere enn Orbita.

http://www.watchcases.com/eiluxwinders2.html

Ellers er Orbitaen jeg har også relativt "rimelig", i hvert fall for en Orbita å være.

http://www.prestigetime.com/item/Orbita-Watch-Winders---Cases/Sparta-1-Open-Lithium/w05520.html

Greit, 340$ for en single winder er jo ikke akkurat billig, men meget god kvalitet er det. Lang garantitid (som kan forlenges med 3 år), 5 års levetid på batteriet som du kan bytte selv når den tid kommer og de sender deg ny "pute" gratis om du trenger det (!!!! :p ) .

Ellers hadde det jo vært moro å sett et DIY prosjekt hvor du lager en winder selv. Som du sier så bør det jo ikke være helt umulig om man har litt kunnskap om mekanikk. Bra idé til en tråd, hvor du dokumenterer prosessen steg for steg :)
 
Flott artikkel:) Blir nok en ny winder på meg snart også, har en Kadlo singel winder nå (laget for å stå i en safe)!Denne fungerer fint, men går på batterier, som er litt tungvint;) Kan også nevne at de pleier å ha godt utvalg av Kadlo windere på Thune, Egertorget.
 
Flott artikkel:) Blir nok en ny winder på meg snart også, har en Kadlo singel winder nå (laget for å stå i en safe)!Denne fungerer fint, men går på batterier, som er litt tungvint;) Kan også nevne at de pleier å ha godt utvalg av Kadlo windere på Thune, Egertorget.

Enig, batterier er stress om de må skiftes oftere enn 1-2 ganger i året. Føler dog at batteri er å foretrekke fremfor kontakt om levetiden er god nok, som på Orbitaen hvor den er minst 5 år, da er det bare å sette den inn i en hylle og glemme det. :)


Hehe, den var passe hjemmelaget ja. Den bråkte jo lovlig mye også, og ser ikke ut til å være verdens mest solide greie, men den trekker jo klokkene. :)
 
Enig, batterier er stress om de må skiftes oftere enn 1-2 ganger i året. Føler dog at batteri er å foretrekke fremfor kontakt om levetiden er god nok, som på Orbitaen hvor den er minst 5 år, da er det bare å sette den inn i en hylle og glemme det. :)

Enig det:) 5 år er jo kanon bra, den jeg har går kunn i 3mnd.. Så da blir det litt pes;) Også har jeg for mange klokker til å få plass i en! Håper og tror det blir en med plass til 4 klokker som blir kjøpt inn etter hvert:)