Watchwinder- erfaringer

Medlem
30. des. 2010
Innlegg
84
Hei. Jeg har en Dulwich watchwinder. Har lagt merke til at min Omega SMP 300 automatic har øket farten veldig.
Tror den forhastet seg 2-3 minutter de siste 3 uker i watchwinderen.
Slikt har jeg ikke opplevd når det er på armen. Kan det tenkes at watchwinderen er i
overkant ivrig, og "lader opp" uret for mye? Jeg syns dette i så fall virker rart, for på ett aktivt menneske, så skulle en
jo tro at klokka var "toppladet" hele tiden når det er i bruk, feks under jogging. Og det er vel en mekanisme i uret som sørger for at det ikke "overlades"?
Mulig jeg er helt på bærtur, men har for meg at jeg har lest ett sted at legger man klokken på den ene siden,
vil uret øke farten, legger man på andre siden, vil det motsatte skje. Hvis sistnevnte stemmer,
kan det være noe slikt som er grunnen? Det må nevnes at watchwinderen går i sykluser, aktiv en periode, for så å
ha en lang hvileperiode. Uret var også i Sveits på service i sommer, så det bør være i top shape :)
Takknemlig for synspunkter!
 
Har en winder av billigste sort. Den har plass til fire klokker i to rotorer og den roterer begge veier og står stille med jevne og ujevne mellomrom. Rotoren stanser i forskjellige posisjoner - helt random, ser det ut til. Dette gjør at klokkene ikke blir liggende/stående f.eks. med krona ned hver gang de ikke er i rotasjon. Mine klokker ser ut til å ha samme presisjon, eller mangel på sådan, enten de er på armen eller i winderen. Et ur skal normalt ikke gå raskere om det er i større eller mindre aktivitet. Det går f.eks ikke an å få en klokke til å gå raskere ved å trekke den oftere. Om den er i orden, vel og merke.

Det er riktig at et ur vil saktne eller øke alt etter om krona er opp, ned, vannrett, opp-ned osv.
 
8 sekunder pr. dag over en periode på 3 uker om den har sakket 3 minutter.
Det er langt fra ekstremt dårlig.

At avviket er mindre på armen har nok litt med hvordan den ligger å gjøre. Når du har den på armen varieres posisjonen langt mer, dermed går den av og til for fort, og av og til for sakte. Gjevner seg ofte ut over tid.

Når den ligger i winder, omtrentlig samme posisjon, blir avviket likt hele veien og totalaviket blir dermed større.
Var derfor man begynte utviklingen av tourbillonen. ;)
 
Mnjaa, om winderen stanser randomt vil uret sannsynligvis ligge like med med krona ned som opp, men man får jo ikke med glasset opp, glasset ned forskjellen.

Tourbillion er for lommeur. De hang jo som regel rett ned og med krona opp.
Min påstand er at tourbillion har minimal eller ingen nytte for nøyaktigheten på et armbåndsur. Om man da ikke sitter i rullestol.
 
Mnjaa, om winderen stanser randomt vil uret sannsynligvis ligge like med med krona ned som opp, men man får jo ikke med glasset opp, glasset ned forskjellen.

Tourbillion er for lommeur. De hang jo som regel rett ned og med krona opp.
Min påstand er at tourbillion har minimal eller ingen nytte for nøyaktigheten på et armbåndsur. Om man da ikke sitter i rullestol.

Tourbillion har lite nytte ved mindre uret står mye oppreist i samme posisjon. Det er helt rett. Var bare tenkt som en liten kuriositet. ;)
 
Har nok litt å si, men jeg tror det er andre ting i et urverk som har mer å si. Og å betale 2-300000+++ er mye!