VW Touareg V6 3,2 bensin

Medlem
28. jan. 2008
Innlegg
1.741
Sted
.
Vurderer å kjøpe meg en 04 mod med luftfjæringer, bilen har gått drøye 100,000.
Er det noen på forumet som har eid denne bilen som kan gi meg noen tilbakemeldinger/erfaringer.

Frik
 
Ja, denne har jeg hatt. Ikke signér kontrakten riktig enda, du får en review i løpet av formiddagen.
 
Bekjente av meg har hatt Touareg, modell og motor skal jeg ikke si siden jeg ikke vet.. Men det jeg vet er at det var en del trøbbel med luftfjærene såvidt jeg kan huske.
 
Jeg kjøpte en 2004 Touareg med V6 motoren i 2006, da var den gått ca 70k og jeg hadde den i 3 1/2 år, da var den gått ca 170k. Jeg har faktisk aldri eid en bil så lenge...

Førsteinntrykk:
Dette har du vel gjort deg selv, så skal ikke bruke for mye tid her. Utseende er vel litt sånn elsk/hat. Jeg synes bilen ser bra ut, spesielt med de nødvendige extras. Den mister litt mot konkurrentene på finish innvendig, da jeg synes der er litt ivrige med hardplasten og den dustete løsningen de har valgt på lokket på oppbevaringsplassen på toppen av dashbordet kunne de spart seg for - det ser bare billig ut. Ellers er setene gode, det er plenty med plass og bilen er overraskende god å kjøre. Navigasjonen er en vits, så hvis den du vurderer er utstyrt med dette hadde jeg vurdert å sette inn en ny løsning der. Automatkassen er ikke kjappest i verden, men den er god nok (for en stund). Det er jo ikke en racerbil, men den går greit nok i forhold til hva man skulle tro. Det sliter i hastigheter over 170 km/t, men det er jo et marginalt problem for de fleste. Over 150 km/t hører du speilene og "vingestativet" på toppen uler som varulver mot månen.

Dette er forøvrig den eneste Touaregen du må finne på å kjøpe fra før 2008, hvis du fortsatt har lyst på en Touareg etter dette. R5 dieselen er ubrukelig til annet enn å lagre ting du ikke får plass til inne, og så vidt jeg har skjønt har dreiemomentet ødelagt alle V10 dieselbilene som finnes. V8 bensin ble vel ikke solgt i Norge, så de som finnes er vel importert fra USA.


Andreinntrykk:
Nå må jeg litt brydd erkjenne at drivstofføkonomi ikke bryr meg nevneverdig. Da selgeren lovet meg et snittforbruk på en drøy liter synes jeg dette hørtes bra ut. Han hadde forsåvidt sine ord i behold, jeg hadde et snittforbuk på 1,8l/mil i de årene jeg hadde den, iflg kjørecomputeren. Det eneste som var litt plagsomt var de gangene jeg var på langkjøring. Når snittfarten passer 140-150 kmt. skal du være oppmerksom på at den slurper i seg godt over 2l/mil, og når tanken kun er på 100l blir det hyppige fyllinger. Men er du glad i pølse er det kanskje ok med litt bensinstopp...

Da bilen hadde passert 100k begynte moroa. Jeg er ikke i nærheten av å huske alt som måtte fikses, men skal ta det jeg kommer på i farten. MASSE elektronikk, cruisekontroll, varsellamper, styringsenheter for både det ene og andre, vindusviskere, blinklys, keyless, varmetråder, speilkontroll osv... Da Møller prøvde å snike seg unna garantiansvar måtte jeg manne meg opp - faen til frekkhet! De presenterte meg en regning på 60.000,-. Det fikk jeg til slutt tatt på garantien, men bare å måtte ta diskusjonene synes jeg var unødvendig.

Da jeg skulle ha 120k service skulle Møller ha 13.500,-, den har sikkert gått opp nå. Jeg lurte på hva dette skyltes og han på kundeservice sa i fullt alvor at det var fordi det gikk så mye olje på den:confused: Skifte av xenonpærer kostet 5.800,-.

Da girkassen begynte å fuske sa Møller at det mest sannsynlig var en styringsenhet (av et eller annet slag). Den skulle de bare ha 35.000,- for, og det var absolutt verdt å gi det et forsøk før hele kassen måtte skiftes. De kjente ikke til noe problemer med disse kassene, hvilket var litt pussig siden alle andre jeg pratet med kjente til mange problemer med denne kassen, og anbefalte bytte av kassen tvert.

Da jeg leverte bilen i innbytte stoppet bilen på vei til butikken (no shit), og som et siste takk for nå måtte en bensinpumpe skiftes. Normalt ingen stor sak, men Møller synes den pumpen var verdt 11.000,-. Forøvrig skjønner jeg godt at pumpen var sliten etter all den bensinen den hadde pumpet... Med alt var det nok "utbedringer" for ca 200.000,- på bilen i løpet av de drøye 3 årene jeg hadde den.

Nå ble det mye pengesnakk her. Alle vet at det koster penger å ha en bil, så mulig jeg har overvurdert betydningen av det i din kjøpsprosess. Mest irriterende var nok all tiden på verksted, for ikke å snakke om ræva service.

Bilen er, når den virker, en kjempegod familiebil. Den kommer seg frem over alt, virkelig over alt! Og selv om jeg ville foretrukket litt mer krutt er den mer enn god nok i dagligbruk. Og det er masse plass!

Utrolig nok var jeg blitt glad i bilen, og hadde jeg kunne slippe å forholde meg til Møller hadde jeg nok kjøpt meg den nye.
 
Gulp... her fikk jeg noe å tenke på.
Jeg vet at det er dyre deler og at bensinforbruket er litt i overkant, men at det var så mye kødd kom litt brått på.
Jeg skal ta en kikk idag, og se om den er verdt prisen (for den var bra)
Mogens, Takk for bra review!
 
Mtp hvor mange lamper som lyser og ting som piper og krever umiddelbar rep i ditto årsmodell touareg til svigers kjenner jeg at min virkelighetsoppfattelse rundt disse er nærmere mogens beskrivelse enn hva jeg var komfortabel med når jeg skulle handle bil sist.

Synd for det er virkelig sjarmerende biler med en utrolig komfort og fremkommelighet..

Men man kan sikkert være uheldig og heldig med disse som alle andre biler!
 
Herlige biler!

Men: En leveregel når det gjelder forholdsvis kostbare og komplisete biler, som Touareg må regnes som (luftfjæring, div elektrisk "dill dall" osv) tilsier at man bør være forsiktig jo eldre disse blir. Da kan bombene komme i form av utskriftninger som Mogens forteller om.

Om en Touareg koster deg 200K i renbe utlegg + verditap på 3 år, sier det sitt. Da må man være spesielt interessert (og bemidlet) for å velge den. Det eneste verre alternativet ville vært en LAnd Rover hoho - sory til alle fans av disse (er klar over at sjarm, historie, fremkommelighet & barskhet er unik - men det er også kvaliteten ;))

Har du vurdert en nyere Tigun (vet den er langt fra like matcho, men den kan spekkes meget tøff!) evt en si 2007-2008 Audi Allroad 2,7 TDI? Har en slik Audi selv og er meget fornøyd! Noen utlegg må man regne med, men ikke i nærheten av 200K ;)

Lykke til! :)
 
Bil med litt kul-faktor og god økonomi henger ikke sammen.
Gamle Cayenne begynner også å bli bra spiselige i pris nå. En S tror jeg ville gjort nytten.
Tuareg har jeg ingen erfaring med, men den ser jo bra ut, dog uforholdsmessig dyrt for et VAG-produkt. Vurdert ML?
Eller RR?
 
Prisen var billig, men det var en grunn til det... Mye lakkskader, en bulk i underkant av døren, slitte sommer OG vinterdekk, luftfjæring som ikke funket helt.. Men herregud for en drøm å kjøre!
Nuvel, man får kikke litt på andre biler også.

Takk for bra tilbakemeldinger fra dere. Hva skal man med bilforum...;)
 
Jeg har også hatt samme bil. Kort oppsummert fra meg er ligg unna. Hele tiden noe som ryker og Møller er som Mogens sier ikke akkurat i topp på kundeservice.
 
Kjøp deg en Lexus RX 400. Null problemer og bedre å kjøre med mer krutt. (hybrid)
 
At det er en VW, og at det derfor gjerne er Møller som utfører service, er god nok grunn til å holde seg langt, LANGT unna en Touareg!
 
Hadde en relativt ny A4 1.8TQ for en del år tilbake. Jeg skal ikke i fremtiden ha en bil der Møller står for garantiansvaret. Alt for mye venstrehåndsarbeid (sorry alle venstrehendte, ikke meningen) (Skøyen), garantikrangel og surr.
 
Frik, om du ikke allerede har skaffet deg en bil så ta en tur og se på Cayennen min som jeg desverre må la gå snart..:D

Bilene er bygget på samme "ramme" og mye annet som Toaureg'en, men Porsche har gjort noen små endringer her og der som øker kjøreegenskapene og annet betraktelig (i mine øyne). Forbruket er snillere enn Mogens skisserer OG kjøreegenskapene endel vassere. Det er i utgansgpunktet samme motor (V6) og jeg har riktignok byttet både bensinpumpe(r) (2 stk som byttes i par pga 2 tanker) og noen pærer i tiden jeg har hatt den, men alt i alt en topp bil med masse plass og masse morro. Luftfjærene har fungert prikkfritt og her ligger nok hemmeligheten til forbruket ved å senke bilen til "sport" er det endel mindre luftmotstand.

Prisen er i omtrent lik (tipper jeg) og jeg har vært strålende fornøyd med service hos Autostrada Sport som har all historikk på bilen. Jeg synes det er bra når verkstedet skifter begge pumpene på eget initiativ og man kun betaler for en (fordi de foretrekker å skifte i par).

Send PM om interesse :D
 
Hei Frik, trodde ikke du var interessert i bil ?

Du har fått en del gode råd allerede på ditt spørsmål. Såpass gammel SUV og med bensin tilsier en Sub eller to i året i reparasjon og verditap.

Forrige bil var en 2005 MB ML 320 CDI med luftfjærer som jeg solgte når den var gått 90 tkm. Hadde ikke de store utgiftene med denne annet enn relativt dyr service, men kjøper fikk problem med luftfjærerene etter 4-5 mnd.

Har nå en 2009 BMW X5 3,0d, og merker jo at prisene på SUV service har en annen påslagsfaktor enn på vanelig bil.

Selg heller din DSSD til en hyggelig pris til meg så kan du kjøpe en nyere bil enn 04 ;).

Ser noen anbefaler den gamle Cayenne, denne begynner og bli gammeldags og har ihvertfall dyre deler
 
Jeg ville også tenkt meg om to ganger før jeg hadde anskaffet forrige versjon av Cayennen, spesielt de tidligste modellene. Klart du begynner å få mye bil og krutt for pengene, men faren for høye drift- og vedlikeholdskostnader gjør den den utgående X5 til et mye bedre kjøp.:)
 
Var også inne på tilsvarende bil for noen år side. Endte med å hente en Landcruiser 100 fra Tyskland. Har nå godt ca 120 KKm (fiffig forkortelse) og er veldig fornøyd. Topphastigheten holder i bøtter og spann i Norden. Men skal du sydover vil du aldri ligge bakerst i en kø. Send PM om du ønsker ytterligere detaljer. Fin lørdag