Vurderer SM Planet Ocean - hjelp til to fremtidige klokkekjøp

Medlem
3. aug. 2011
Innlegg
19
Hei alle sammen!

Jeg har i flere år vært fast forumleser og har omsider bestemt meg for å bruke en del (for meg) penger på klokker. Jeg har planlagt to klokkekjøp for 2015, men skulle gjerne sparret litt med mer erfarne brukere her før den tid kommer.

1: Victorinox INOX - en hverdagsbeater som tåler det meste.
2: Omega Seamaster Planet Ocean 8500 cal. (noe slikt - http://www.urverket.no/omega-seamaster-planet-ocean-sort-stal-o42-mm-p-13985.html) - tiltenkt rollen som "grunnstenen" og min første chronomat.

Andre preferanser? Jeg har tidligere siklet på en Navitimer. men interessen dabbet litt av. Ellers synes jeg JLC's Reverso er nydelig og Panerai er et merke som har vokst på meg. Disse tenker jeg kan bli tilskudd ved en senere anledning.

Hva tenker dere om de to nevnte kokkene som en begynnelse på en klokkesamling? Har dere andre alternativer, og hva tenker dere om å evt kjøpe seamasteren brukt - slik som denne: http://www.urverket.no/omega-seamaster-planet-ocean-sort-stal-o42-mm-p-13985.html eller http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=54338260&price_from=3900&q=Seamaster&price_to=22000&sort=0&ref=fas, selv om dette ikke er in-house-urverk?

På forhånd tusen takk for hjelpen!

/JE
 
OBS! Det du nå leser kan fremstå som svært subjektivt av inhabil tekstforfatter.

Jeg kan bare snakke ut ifra egen erfaring, men i sin prisklasse er p.o med 8500 et fantastisk alternativ. Jeg kjøpte min i januar 2013 med plan om å flippe den etterhvert. Det skjedde aldri og jeg tror nå at det ikke kommer til å skje noen gang, da jeg alltid ombestemmer meg relativt raskt om noe skulle friste.

Jeg valgte 45.5mm selv om jeg har relativt tynne håndledd. Vurderte 42mm en god stund, men etter å ha prøvd begge størrelsene og konferert med en kamerat ble det til slutt en enkel avgjørelse. Med de avrundene leddene blir det fremdeles en pen bue på lenken. Safirglasset på baksiden gjør også at klokken suger seg fint fast på håndleddet.

Av skive valgte jeg 003 (oransje tall på 6, 9 og 12 fremfor stålfarget), da jeg følte denne var den minst vanlige av dem på dette tidspunktet, pluss at de går flott sammen med den oransje Seamaster skriften. I tillegg tenkte jeg at med oransje tall er det jo også mulig å bestille opp et ekstra oransje bezel om jeg skulle ønske variasjon. Dette endte jeg også opp med å gjøre som gjør det mulig å bytte mellom en litt flashy variant og en mer diskré en fra tid til annen. De siste månedene har jeg vært oransje (selv om dette gjerne er sommerfargen) og på nyåret går jeg nok tilbake til keramisk. Synes de har gjort en god jobb med den oransje fargen på bezelet på den nye modellen, men synd den fortsatt kun kommer i aluminium. De oransje tallene gjør også at den ser fantastisk ut på rem med oransje sting.

Urverk
Jeg er ikke normalt veldig opptatt av nøyaktighet, men herregud så godt 8500 går. Normalt sett bruker jeg klokken 2-5 dager i uken (noe mindre kanskje etter siste ervervelse) og resten av tiden går den i winder. Uret har ikke stoppet opp siden det ble trukket igang i butikken januar 2013. Jeg sjekker som regel nøyaktigheten rundt annenhver uke. De første månedene lå den i snitt på +1 sekund i døgnet, men nå er det enda mindre. På to uker har jeg kanskje 7 sekunders avvik(+) som tilsvarer 0.5 sek i døgnet!!! Skal ikke påstå at alle er så heldig, men hører veldig mye bra fra andre om nøyaktigheten. Stiller man klokken 10 sekunder for tregt trenger man ikke se på den på 40 dager før man er 10+ sånn det holder på nå :p

Jeg vet mange er uenig i dette, men jeg synes 8500 er veldig pent å se på for et three-hands verk i sin prisklasse. Jeg har flere ganger blitt sugd inn i verket når man stirrer inn mot den sorte silisium balansen.

Serviceintervaller? 8-10 år. Dette er vel meg bekjent unikt? Nå har ikke jeg hatt min lenge nok til å vite om dette stemmer, men de har jo ryddet opp i feilene de hadde med tidlig generasjons co-axial. I løpet av 20 år har du en vanlig mekanisk til overhaling rundt 4 ganger, mens med 8500 er det 2. I tillegg gir de også fire års garanti på verket.

Det eneste minuset jeg kan tenke meg er at det kan bli synlige riper i antirefleksen på oversiden av glasset. Jeg har derfor valgt å slipe vekk denne.

Alt i alt en fantastisk klokke som også kan kombineres med flere typer remmer. Tviler på at du kommer til å angre på denne! Legger ved et eksempel på rem, her fra Isofrane



I.N.O.X

Har ikke altfor mye å si om denne da jeg ikke har erfaring med den enda. Men synes det er en morsom sak, og når den kommer i rød i starten av 2015 skal jeg ha en :)
 
Redigert:
OBS! Det du nå leser kan fremstå som svært subjektivt av inhabil tekstforfatter.

Jeg kan bare snakke ut ifra egen erfaring, men i sin prisklasse er p.o med 8500 et fantastisk alternativ. Jeg kjøpte min i januar 2013 med plan om å flippe den etterhvert. Det skjedde aldri og jeg tror nå at det ikke kommer til å skje noen gang, da jeg alltid ombestemmer meg relativt raskt om noe skulle friste.

Jeg valgte 45.5mm selv om jeg har relativt tynne håndledd. Vurderte 42mm en god stund, men etter å ha prøvd begge størrelsene og konferert med en kamerat ble det til slutt en enkel avgjørelse. Med de avrundene leddene blir det fremdeles en pen bue på lenken. Safirglasset på baksiden gjør også at klokken suger seg fint fast på håndleddet.

Av skive valgte jeg 003 (oransje tall på 6, 9 og 12 fremfor stålfarget), da jeg følte denne var den minst vanlige av dem på dette tidspunktet, pluss at de går flott sammen med den oransje Seamaster skriften. I tillegg tenkte jeg at med oransje tall er det jo også mulig å bestille opp et ekstra oransje bezel om jeg skulle ønske variasjon. Dette endte jeg også opp med å gjøre som gjør det mulig å bytte mellom en litt flashy variant og en mer diskré en fra tid til annen. De siste månedene har jeg vært oransje (selv om dette gjerne er sommerfargen) og på nyåret går jeg nok tilbake til keramisk. Synes de har gjort en god jobb med den oransje fargen på bezelet på den nye modellen, men synd den fortsatt kun kommer i aluminium. De oransje tallene gjør også at den ser fantastisk ut på rem med oransje sting.

Urverk
Jeg er ikke normalt veldig opptatt av nøyaktighet, men herregud så godt 8500 går. Normalt sett bruker jeg klokken 2-5 dager i uken (noe mindre kanskje etter siste ervervelse) og resten av tiden går den i winder. Uret har ikke stoppet opp siden det ble trukket igang i butikken januar 2013. Jeg sjekker som regel nøyaktigheten rundt annenhver uke. De første månedene lå den i snitt på +1 sekund i døgnet, men nå er det enda mindre. På to uker har jeg kanskje 7 sekunders avvik(+) som tilsvarer 0.5 sek i døgnet!!! Skal ikke påstå at alle er så heldig, men hører veldig mye bra fra andre om nøyaktigheten. Stiller man klokken 10 sekunder for tregt trenger man ikke se på den på 40 dager før man er 10+ sånn det holder på nå :p

Jeg vet mange er uenig i dette, men jeg synes 8500 er veldig pent å se på for et three-hands verk i sin prisklasse. Jeg har flere ganger blitt sugd inn i verket når man stirrer inn mot den sorte silisium balansen.

Serviceintervaller? 8-10 år. Dette er vel meg bekjent unikt? Nå har ikke jeg hatt min lenge nok til å vite om dette stemmer, men de har jo ryddet opp i feilene de hadde med tidlig generasjons co-axial. I løpet av 20 år har du en vanlig mekanisk til overhaling rundt 4 ganger, mens med 8500 er det 2. I tillegg gir de også fire års garanti på verket.

Det eneste minuset jeg kan tenke meg er at det kan bli synlige riper i antirefleksen på oversiden av glasset. Jeg har derfor valgt å slipe vekk denne.

Alt i alt en fantastisk klokke som også kan kombineres med flere typer remmer. Tviler på at du kommer til å angre på denne! Legger ved et eksempel på rem, her fra Isofrane



I.N.O.X

Har ikke altfor mye å si om denne da jeg ikke har erfaring med den enda. Men synes det er en morsom sak, og når den kommer i rød i starten av 2015 skal jeg ha en :)



Herlig, @TubaTom. Et glimrende svar og bilder av et nydelig ur. Jeg skjønner godt at du ikke har flippet det:D

Vurderte du noen gang andre Omega-klokker i stedet, og tror du du i dag ville vurdert den nye Seamaster 300? Selv om det selvsagt er en helt annen type klokke hva gjelder utseende:)
 
Redigert av en moderator:
Herlig, @TubaTom. Et glimrende svar og bilder av et nydelig ur. Jeg skjønner godt at du ikke har floppet det:D

Vurderte du noen gang andre Omega-klokker i stedet, og tror du du i dag ville vurdert den nye Seamaster 300? Selv om det selvsagt er en helt annen type klokke hva gjelder utseende:)

@J.E.J Ja, jeg vurderte et par. Jeg vurderte Hour Vision med blå skive, da den klokken bare er helt fantastisk (spesielt i gull og brun skive <3). Bestemte meg dog for at jeg ville ha en klokke med lenke. Vurdere også å ta P.O chronografen (9300), men ble enig med meg selv om at denne ble for høy for mitt håndledd. Prøvde den såvidt og grunnet de tynne håndleddene mine var det tydelig at det hadde blitt litt mye over tid. AT Skyfall mener jeg også var en god kandidat, men ble fjernet fra ligningen da jeg ønsket noe større (AT Skyfall er kun 38.5mm).

I 2014 har nye SM300 faktisk vært til vurdering, men i motsetning til andre er jeg ikke bitt av basillen. Etter å ha prøvd den, opplevde jeg en lei knekk mellom endeledd og neste ledd på lenken (på begge sider) som gjorde at den absolutt ikke så bra ut. For et vintage utseende mener jeg også den blir for høy på armen, i tillegg til at den polerte midtdelen av lenken ikke passer godt til den. Så denne har ikke Omega lagd for meg dessverre, men ser at mange andre er begeistret for den. Dark side of the moon er en annen som jeg har prøvd, men er mer glad i orginalen selv om jeg setter pris på innovasjonen i DSOM. Er veldig interessert i å få prøvd ut Master Co-Axial verket, men per dags dato kan jeg vente på noe nytt. Nå har jo Omega så vidt startet en prosess med å sertifisere dette verket på en annen måte, så kanskje det er verdt å vente å kjøpe dette verket til de har fått rullet ut de første av disse.

En annen kandidat jeg er glad i, er blå AT med GMT, den er også fantastisk. Lå derimot ikke så godt på armen min den heller da den ble litt stor, som er fryktelig synd :(

Så etter 2014 har jeg ikke fått noen nye favoritter fra Omega (dessverre/heldigvis).

Endte dette året opp med noe annet enn Omega, men det er ikke lenge til neste Basel, kanskje det blir noe annet da :)
 
Redigert av en moderator:
Har du prøvd PO GMT i 43 mm? Denne var for meg perfekt på hånden. Jeg syns 42 ble litt topptung, mens 45 ble for stor.
Sitter fortsatt på gjerdet og venter at noen ønsker å flippe den videre (Litt for stiv pris pn.)

Lykke til med planene dine for 2015.
 
Har du prøvd PO GMT i 43 mm? Denne var for meg perfekt på hånden. Jeg syns 42 ble litt topptung, mens 45 ble for stor.
Sitter fortsatt på gjerdet og venter at noen ønsker å flippe den videre (Litt for stiv pris pn.)

Lykke til med planene dine for 2015.

Nei, denne har jeg dessverre ikke fått prøvd. Har bare prøvd den i 45.5 og enig i at den ble for stor. Må få til det etter jul engang. Noen forhandlere i Oslo som har den inne? Sitter den perfekt på hånden er det jo ikke noe bedre enn det. Håper du kommer over en snart :)
 
Okei så bra :) Var der nylig å prøvde SM300 igjen men la bare ikke merke til at de hadde den kanskje fordi jeg kun hadde 300 i hodet. Da blir det en tur oppom i starten av januar. Spent på hvordan den føles!
 
Nei, denne har jeg dessverre ikke fått prøvd. Har bare prøvd den i 45.5 og enig i at den ble for stor. Må få til det etter jul engang. Noen forhandlere i Oslo som har den inne? Sitter den perfekt på hånden er det jo ikke noe bedre enn det. Håper du kommer over en snart :)

Hva ligger prisen på en std PO GMT på hos AD kontra en std PO? Jeg har også (meget) tynne håndledd og frykter at 45.5 mm blir for stort, men mistenker at 42 mm kan passe godt. Et viktig kriterie er at uret sitter godt på hånden.

Jeg har fått med meg at Omega har lansert en ny sertifiseringsmetode, men vil dette medføre at de slipper en rekke nye ur?

Beklager på forhånd for min ignoranse til tider - jeg er ny i gamet ;)