Vurderer kjøp av Seiko MM 300m. Innspill eller alternativer?

Medlem
6. jan. 2013
Innlegg
111
Sted
Hedmark
Hei.
Har etter relativt kort tid her på sonen allerede kjøpt meg 2 klokker. En Seiko pepsi diver 200m skx009 og en Tag Heuer aquaracer 500m cal.5 (waj2110). Liker utseende på diver klokker og de føles solide nok til å brukes på jobb som rørlegger. Her om dagen oppdaget jeg en klokke jeg øyeblikkelig fattet interesse for. Seiko MarineMaster 300m SBDX001. Liker godt utseende på den og skjønner det slik at urverket i den også er av det bedre Seiko lager tatt fra GS linjen.

Men har noen bekymringer når det gjelder klokken:

Hvordan vil verdien på en Seiko til ca 15.000kr holde seg?

Klokken har ikke noe baklokk. Det gjør at ved service må alt ut gjennom front av klokka. Urverket 8L35 auto er heller ikke hyllevare, finnes det urmakere i Norge som kan gi denne klokka service eller må den på service hos Seiko (Japan)?

Er urverket bedre, glir visere gjevnere, holder det bedre tid enn min TagHeuer med eta 2824-2? Ser noen skriver at 8L35 er en klasse over.

Takk for evt. svar :)

Kom gjerne med alternativer, har ikke planer om å bruke mer enn 15K og vil heller ikke selge min Tag Heuer. Kjøper derfor gjerne brukt.
 
Redigert:
Supert valg av klokke! Dette er jo en klassiker blant seikofans, jeg har alltid likt den kjempegodt. Skal prøve å svare på spørsmålene dine:

- Verdien vil nok holde seg ganske bra, kan tenke meg at den kan selges igjen uten problemer for 12k.

- Service vet jeg ikke hvordan blir. En god urmaker kan nok åpne den og få gjort noe arbeid på urverket, men som du sier er ikke dette et vanlig verk å se i norge, så for en fullstendig service må den muligens sendes inn til Seiko. Det står nok i serviceheftet hvor du skal henvende deg.

- Urverket er veldig bra, det er et udekorert Grand Seiko verk som er betydelig bedre enn et standard 2824. Tror dog ikke at det er regulert like nøyaktig som et GS verk, så nøyaktigheten blir deretter. Det vil si, potensialet for nøyaktighet som verket har er veldig høyt, men det er godt mulig at klokken vil gå +/- 10 sekunder til dagen da det ikke er så grundig justert. Er ikke helt sikker på hvordan dette er, så her kan noen med mer kunnskap si mer.

Viseren vil gli like jevnt som på Tagen din med 2824-2 verket, begge slår 8 ganger i sekundet.
 
Redigert:
Takker for svar;)
Har ikke helt bestemt meg, har fått en grei pris fra japansk forhandler på 14.000kr inkl.mva og frakt.
Grunnen til at jeg ikke har bestemt meg er en annen klokke, Omega Seamaster nærmere bestemt:rolleyes: Hvordan er den i forhold til Seiko MM bortsett fra at den er dyrere, begge er jo divere. Kan den brukes på jobb/tåler fysisk aktivitet eller er den mer skjør?
 
MM 300 kommer vist for salg offisielt i tyskland i disse dager så da har de nokk en plan for ettermarkedet også.
Kjør på, tror ikke det er noe problem og få solgt den vist du går lei.
 
Sier du det? Gjør jo muligens ting litt lettere hva anngår service og rep.
Vet du hvilken forhandler som skal selge den? Kunne kanskje kjøpt den der istedefor andre siden av verden:D
Men kjøper jeg ny klokke til 15K ++ så er jeg litt usikker på å selge den. Vil ikke ha problemer skulle ting slutte og virke osv. Derfor kjøper jeg nok noe som jeg vil beholde i årevis fremover. Har tenkt på flere divere også, men lista er nede på Seiko MM og Omega Seamaster. :)
 
Redigert:
Seiko mm og Seamaster er 2 ganske forskjellige klokker, begge er veldig fine og meget bra. Vil vel kalle Seikoen mer tool, mens seamaster er mer en dress-diver. Kommer vel an på hva du ønsker deg og hva klokken skal brukes til. Selv har jeg en auquracer chrono med hvit skive til semi formelt/hverdags og en Orient 300m til jobb i uniform. Orienten er jo et litt billigere alternativ til mm.
 
Når det gjeler bruksområde er det noe jeg egentlig vil bære på armen 24/7. Men kjøper jeg Omega'n så vil jeg muligens ofre Tag til jobb og Omega til fritid. Skulle helst hatt begge men bsu og sparekonto må også prioriteres :)
 
Har eid en Seiko Marinemaster SBDX011 (Emperor) og kan ikke annet enn å bifalle valget ditt. MM 300 har jeg kun hatt gleden av å få fikle med et par ganger, og må si byggekvaliteten på denne er helt enorm, for den prisen.

Men, du beskriver jo selv et par betenkeligheter med disse også. Nemlig monocoque kasse og mangel på steder å ta service på denne her hjemme. Meg bekjent så tror jeg du vil slite big time med å finne en urmaker som vil ta ervice på denne.
Den må, som du sier åpnes fra glasset, og det kreves en helt spessiell "nøkkel" for å skru av pressringen som ligger under bezelen. Vært i kontakt med Optura som er importør av Seiko i Norge, og de sier eneste mulighet er å sende den til Japan for service (noe de kunne gjøre) Men min krevde kun litt justering og på ingen måten noen service, så valgte å la være.

Gjensalgsmessig så blir det vel litt avgjørende hva prisen på disse blir i Tyskland (som det nevnes her at de skal selges i )
Men som ståa er nå så burde du nok i allefall få igjen rundt 10-12tusen tenker jeg. Men 14.000 ferdig momset osv synes jeg er en god deal. Jeg betalte mer for min i sin tid, og de ligger vel rimelig likt i pris sånn i utgangspunktet.

Har også en Omega SMP, og to ganske forskjellige klokker. MM 300 er dobbelt så tykk, men vel ca samme diameter som SMP. En SMP er det mange som har, en MM 300 er det heller få av her hjemme vil jeg tro. Byggekvalitet på begge to er topp, men lenken og låsen på MM 300 overgår faktisk SMP greit (synes jeg) En meget snedig micro justering på låsen til MM 300. Detaljnivået på feks viserne er også imponerende, da de har skråpussede sider med en kombinasjon av høypolerte sider og børstet metall.

Men, veldig glad i min SMP også, så ingen av dem er feil:0) Lykke til, og post bilder når du får det du måtte ende opp med hjem da.
 
Jeg tror den kommer i Mars, hvis du sender Seiko i tyskland en mail så får du sikkert svar på når og hvor den kan kjøpes.
Seiya i Japan videreformidler klokker til Seiko i Japan for service, men et vanlig Seiko Hi-Beat verk tror jeg du skal klare og få utført service på i Europa også, hadde nokk hvert verre om det var snakk om Spring Drive
 
Takker for svar til dere alle. Har nå sendt en mail til Seiko tyskland, selv om det stod det var en del av Seiko i uk:confused:
Uansett, aventer svar der før noe kjøp av Seiko MM. Hadde bare vært positivt om de begynner å selge denne på det europeiske markedet da jeg anntar service apperatet vil bli noe forenklet. Kanskje vil det bli mer brukte modeller på markedet også, svært få i dag virker det som. Men det ser forresten ut til at det blir både i pose og sekk. Har kjøpt en Omega SMP 300 2007 fra en på sonen nå i dag til en grei pris anntar jeg:)
 
Får du ny MM for 14K inkl mva og frakt?
I så fall skulle jeg gjerne hatt en link til forhandleren. Har siklet på MM lenge, men rimeligste jeg har funnet til nå er 14K + frakt/mva.
 
Fikk en pris på 192.000Yen, dvs kommer vel på 15.000kr når jeg tenker meg om litt med toll gebyr og mva :)

SEIKO Marine Master

Skal være en grei side å kjøpe av, kom over en tråd på nettet om Seiko MM og flere av de hadde kjøpt derfra visstnok.
Har ikke prøvd å prute, men er vel sikkert mulig det også;)