Vurderer en klassisk evighetskalender fra AP eller VC. Hvor hinsides er servicekostnadene?

Medlem
25. jan. 2017
Innlegg
13
Sted
Oslo
Til min store overraskelse er eldre klokker som Audemars Piguet Qantieme Perpetual, og til en mindre grad Vacheron Constantin Patrimony Perpetual Calendar, temmelig snilt priset på Chrono24 (har ikke sett snurten av disse klokkene på brukten i Norge)

Vi snakker klassiske evighetskalendre med månefase i gull med myke linjer i beskjeden dressklokkestørrelse (36mm)... til godt under 100.000 (for APs tilfelle, da fra Chrono24).

Er jeg naiv? Er det noe jeg ikke tenker på her? Er grunnen til de lave prisene at man må bake inn helvetes mye i en service?

Jeg lurer også på hva man gjør når man eventuelt kjøper fra utlandet og får en klokke som må stilles. Er dette vanskelig? Kan man klare seg uten watch winder, eller blir det et helvete med slike klokker?

Jeg leste et sted at én ting som er ekstremt viktig med evighetskalendere er å ikke bomme på året slik at du kommer langt foran i tid, for da må klokken "fikses" -- det er angivelig ikke bare å stille den tilbake?

Så ja, får gjerne et par tips til forholdsregler om evighetskalendere generelt, og disse modellene spesielt!
 
Det er flere forhold som gjør seg gjeldende her.

Den relativt gunstige prisen kan nok til en viss grad ha samme årsak som de ganske snille bruktprisene på enkelte dyre kronografer - det er en dyr klokke å eie når den skal inn til sin 5-årlige service.

Jeg påberoper meg ikke å være ekspert på AP og VC evighetskalendere, men jeg kjenner litt til prinsippet bak kalendermoduler i sin alminnelighet. Og du har helt rett, de kan ikke stilles bakover (med noen unntak).

Litt enkelt forklart, kalenderkadraturen har noen komponenter som er i konstant inngrep (år/skuddår). De følger tidsvisningen. Så har du enkelte visninger som «følger med» tiden, men som opereres med trykkere nedsenket i kassa. Der kan du trykke deg gjennom hele sekvensen uavhengig sv tidsvisningen - det gjelder typisk dag og måned. Månefasen kan du som oftest også manipulere.

Skal du stille inn en slik klokke må du begynne med «-1» på alt og så stille tiden frem med klokka til neste verdi - i rekkefølge.

Start med siste år før forrige skuddårsdkifte, 31 desember - still klokka til den skifter til 1 januar året etter, juster til du har riktig år (nå følger skuddårstelleren med), riktig måned, sett dag og dato til i går, still klokka til «i dag». Nå stemmer alt (husk bare på at det er forskjell på 12 midnatt og 12 dag).

Så et det forskjeller fra verk til verk, det som er beskrevet ovenfor er bare en prinsipiell skisse til hvordan det kan fungere og ikke en konkret oppskrift på hvordan klokka skal stilles. Hver klokke har en omfattende bruksanvisning. Følg den, så er du trygg.

Det er klart at dette ikke er holdbart når klokka brukes så lite at den stanser innimellom. Derfor leveres mange av de med winder i boksen.

Servicekostnader på et slikt maskineri er selvfølgelig høye - jeg skal ikke våge meg på en nærmere prisangivelse enn fem-sifret (og det er ikke sikkert at det begynner på «1»).

På den andre siden, en ekte evighetskalender er en fantastisk fin konstruksjon og ved siden av slagverk noe av det ypperste du kan eie - vær bare oppmerksom på konsekvensene.

(Dette er ikke kritikk er for å være spydig) Slagverk, henviser du til komplikasjonen som på engelsk kalles repeater (minute, quarter el.?)
 
Vulcain er et merke som har slagverk, men det mener jeg har "edruelige" priser.

Ellers må vel det å ha eid/ eie en evighetskalender være noe alle skulle ha opplevd .

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Spring Drive