Vurderer Eames Lounge Chair

Medlem
10. april 2008
Innlegg
913
Etter kjøp av større hus for et par år siden har det gått uhorvelig mye penger til oppussing og møbler - og dessverre dertil mindre penger på klokker. Nå vurderer jeg en siste storinvestering på møbelfronten, før jeg kan si meg 100% fornøyd.

Jeg har idag "Egget" med tilhørende skammel. En klassiker fra Arne Jacobsen, men dessverre så føler jeg ikke at den er så veldig avslappende å sitte i. Samtidig er passeringen noe utsatt for solbleking.



I forbindelse med at man ut januar får 15% rabatt på Eames Lounge chair, så har jeg lyst til å slå til.

Jeg kommer i tilfelle til å bestille en stol i "New dimensions" med høyere nakkestøtte og i "All black" utførelse som på bildet.

1: Er det noen her inne som har denne stolen, og som kan gå god for sittekomforten "over tid"? Nå har jeg jo bare prøvd den kjapt i butikk.

2: Hva tenker dere om å bestille den i "oppdatert form og farge"? Stolen er jo en klassiker, og jeg vet at jeg burde ha bestilt en originalstørrelse i palisander for å få det autentiske. Det blir jo nesten som å kjøpe et kunstverk - men helsvart passer bedre inn, og jeg føler at den høye versjonen gir bedre nakkestøtte.

Er takknemlig for innspill :)


Eames-Lounge-Chair-Ottoman-Ebony-1.jpg
 
Jeg ville enten kjøpt originalen - eller funnet en annen stol som oppfylte kravene til komfort og farge. "Oppdatert" er som en sub med kvartsverk ...
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Enig med @Bjorn
Det finnes bare en riktig Eams Lounge Chair imo.
Hadde jeg vært deg så hadde jeg oppdatert Egget med vipp, og i elegance lær i fargen valnøtt eller indian red.
 
Kjøp det du selv har lyst på!
Er ikke noe interiørpoliti som kommer med tommestokk for å sjekke at ryggstøtten er lav nok.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Snakket med butikken idag, og imorgen kom det visst en ny prisliste fra VITRA, der stolen gikk opp rundt 10.000,-. Ikke bare Rolex som har saftige prisjusteringer :)

Da var det jo bare å trykke på knappen, og det ble en mellomløsning:
"New dimesions" i Santos palisander og Grand leather, med svart og krom understell.

For tilhengerne av den klassiske modellen, så må jeg bare unnskylde meg med at den liiiiitt høyere versjonen er mye bedre å sitte i med tanke på støtte for hode/nakke.

Nå må jeg bare finne et godt tidspunkt til å fortelle om dette hjemme.. Har jo 8 uker på meg før stolen kommer.
 
Snakket med butikken idag, og imorgen kom det visst en ny prisliste fra VITRA, der stolen gikk opp rundt 10.000,-. Ikke bare Rolex som har saftige prisjusteringer :)

Da var det jo bare å trykke på knappen, og det ble en mellomløsning:
"New dimesions" i Santos palisander og Grand leather, med svart og krom understell.

For tilhengerne av den klassiske modellen, så må jeg bare unnskylde meg med at den liiiiitt høyere versjonen er mye bedre å sitte i med tanke på støtte for hode/nakke.

Nå må jeg bare finne et godt tidspunkt til å fortelle om dette hjemme.. Har jo 8 uker på meg før stolen kommer.

Ha-ha! Jeg gjorde akkurat det samme i går! Det ble palisander på meg også. Gikk litt i Speedy/sub-fella. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Bjarnetv og Edzilla
Snakket med butikken idag, og imorgen kom det visst en ny prisliste fra VITRA, der stolen gikk opp rundt 10.000,-. Ikke bare Rolex som har saftige prisjusteringer :)

Da var det jo bare å trykke på knappen, og det ble en mellomløsning:
"New dimesions" i Santos palisander og Grand leather, med svart og krom understell.

For tilhengerne av den klassiske modellen, så må jeg bare unnskylde meg med at den liiiiitt høyere versjonen er mye bedre å sitte i med tanke på støtte for hode/nakke.

Nå må jeg bare finne et godt tidspunkt til å fortelle om dette hjemme.. Har jo 8 uker på meg før stolen kommer.

Kalle det forsinket julegave til henne? Er det nå slik at klokker får fokus igjen, må ta en kaffe snart.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Snakket med butikken idag, og imorgen kom det visst en ny prisliste fra VITRA, der stolen gikk opp rundt 10.000,-. Ikke bare Rolex som har saftige prisjusteringer :)

Da var det jo bare å trykke på knappen, og det ble en mellomløsning:
"New dimesions" i Santos palisander og Grand leather, med svart og krom understell.

For tilhengerne av den klassiske modellen, så må jeg bare unnskylde meg med at den liiiiitt høyere versjonen er mye bedre å sitte i med tanke på støtte for hode/nakke.

Nå må jeg bare finne et godt tidspunkt til å fortelle om dette hjemme.. Har jo 8 uker på meg før stolen kommer.

Gratulerer!
Håper stolen for sheriffplassen i stua.
Hvor mye høyere er ryggen på den nye i forhold til den gamle?
Selv er jeg knappe 174 cm høy ifølge passet.
 
Gratulerer!
Håper stolen for sheriffplassen i stua.
Hvor mye høyere er ryggen på den nye i forhold til den gamle?
Selv er jeg knappe 174 cm høy ifølge passet.

Takker! Har ønsket meg denne i maaaange år :)

Classic versjonen er 84cm høy, mens New Dimensions er 89 cm høy. Man ser størst forskjell når de står ved siden av hverandre. Hjemme i rommet der den skal stå, så konmer jeg nok ikke til å tenke mye over det.

Selv er jeg 175cm høy, og merker stor forskjell på de to versjonene i forhold til sittekomfort.
 
Takker! Har ønsket meg denne i maaaange år :)

Classic versjonen er 84cm høy, mens New Dimensions er 89 cm høy. Man ser størst forskjell når de står ved siden av hverandre. Hjemme i rommet der den skal stå, så konmer jeg nok ikke til å tenke mye over det.

Selv er jeg 175cm høy, og merker stor forskjell på de to versjonene i forhold til sittekomfort.

Må ta meg en tur innom vitra for å se selv.
Gleder meg til å få se bilde av stolen, og rommet når den ankommer om åtte uke :)
 
Da var godstolen på plass :)

Fikk den rett før helgen, og har allerede fått litt kvalitetstid i den. Er utrolig fornøyd med både materialvalg, utseende og sittekomfort!



Egget har blitt degradert til dekor på soverommet..
 
Her om dagen fikk jeg testet denne for første gang. Utrolig komfortabel, og et utseende til å dø for. Imidlertid var det originalstørrelsen, og jeg følte at jeg måtte "ligge" litt i den for å få hodestøtte, tross mine knappe 180 cm. Så jeg skjønner rasjonalet for å lage en litt høyere variant.

Men når det er sagt er jeg offisielt forelsket, og jeg lever garantert lykkelig med begge varianter. Den hadde tatt seg fantastisk ut i karnappet her, ser jeg...

Heldiggriser, er dere. Og palisander må jo være obligatorisk :)
 
  • Liker
Reaksjoner: HenrikTA
Da var godstolen på plass :)

Fikk den rett før helgen, og har allerede fått litt kvalitetstid i den. Er utrolig fornøyd med både materialvalg, utseende og sittekomfort!



Egget har blitt degradert til dekor på soverommet..
Nydelig. Men den øverste delen ser litt stor ut ift resten, eller er det bare meg?