Vph/Hz på kronograf

Medlem
6. aug. 2014
Innlegg
111
Jeg vurderer å anskaffe en kronograf med 28,800 Vph, nærmere bestemt Omega ref.
215.30.46.51.01.001. Implikasjonen er at den lille kontinuerlig løpende sekundviseren går på 28,800. Det jeg ikke med sikkerhet klarer å finne ut av, er om urets kronograf-viser (andre sekundviser eller "second hand") har samme Vph. En skulle tro det, siden kronografer flest (denne inkludert) virker ved at søylene (column wheels) kobles på hovedbevegelsen (som jo løper på 28,800 Vph), i dette tilfellet hjulpet av vertical clutch.

Jeg ser imidlertid at enkelte urverk opererer med èn eller flere girmekanismer som medfører at kronografens store sekundviser løper på en hastighet saktere enn 28,800 Vph.

Er det noen autoriteter som kan si noe om dette?
 
Autoriteten min begrenser seg til heldigvis til min egen arbeidsbenk, men jeg kan likevel berolige dem med at sekundviseren, altså den lille som går hele tiden - bruker et minutt på et minutt, uansett hz/vph. Frekvensen er likegyldig. Det som skjer når du trykker på startknappen i tilfellet kolonnehjulskronograf, er at et kolonnehjul dytter mekanismen rundt fremfor en kamaksling (typ 861 eller 7750). Kolonnehjulet kan beskrives som et stort Breguet-tannhjul som har kakestykker med mellomrom på toppen og kan snurre rundt. Når du trykker på start skyves kolonnehjulet ett hakk videre slik at armene som hviler sideveis på kakestykkene enten detter innimellom kakestykkene, eller hviler mot ryggen der marsipan/sjokoladetrekket er. Slik jukkes armene med tannhjul på litt frem og tilbake så resten av kostebinderiet aktiviseres.

Men, var det dette du lurte på? Innlegget ditt bærer nemlig litt preg av at du kanskje har googlet deg litt ihjel siden du blander en del kort. Om man tar rede på hvordan et basic urverk fungerer først, blir det nemlig lettere og forstille seg hvordan "tilleggsmodulene" fungerer. Det kan godt sammenlignes med kraftuttaket til en trakor hvor man kan koble forskjellige verktøy som plog, eller møkkaspreder osv.. Det blir det vi klokkefolk kaller kronograf, mànefase, power reserve osv.

Om du finner ut hvor mange tenner ganghjulet har kan vi leke litt med matmatikken bak det hele. Kunne selvsagt fortalt deg svaret med en gang, men da blir det ikke noe gøy.:D



Lykke til!