Voldsom Porsche kløe igjen

Medlem
10. aug. 2014
Innlegg
1.476
Sted
Sandnes
Jeg har hatt gleden av å eie en 911 så langt i livet, nærmere bestemt en 964 C2 som ble solgt for noen år siden. Dette var et fantastisk bekjenskap og etter noen år med amerikansk V8 har porsche kløen igjen meldt seg med høy intensitet! Det er igjen 911 vi snakker om, men i hvilken form? Her er det jeg begynner å bli sær. Kunne tenkt meg noe nyere enn jeg hadde sist men så er jeg analog freak av dimensjoner. Stabilitetsprogrammer, traction kontroll, elektroniske diff sperrer, elektronisk justerbare dempere, ja sågar noe så standard som en LCD skjerm inne i kupeen er totalt avtennende for meg. Så jeg ser på GT3 (RS?). Og da primært 996, kanskje 997 kan komme på tale. Jeg skjønner at dette er rasedyr med noen begrensninger når det kommer til vanlig bruk og sikkert noen dyre behov når det kommer til stell. Men er dette biler som overhodet egner seg til vanlig bruk? Kommer sikkert til å ta den til Rudskogen og prøve meg der men det i seg selv er ikke noen drivkraft. Jeg bare LIKER konseptet og tanken på en bare bones "hotrod" 911 og bruken vil bli 99.11% råning på åpen gate. Er GT3 bilen for meg?
 
GT3 er jo en ren og skjær banebil, med alle de ulempene det måtte føre med seg (les veltebur, 4-punkt seler....., lite støy isolasjon, hard og stumpete)
Om jeg kunne levd med den som daglig bil? tror ikke det....
Men en "vanlig" carrera 4s vil jo være ett fantastisk kompromiss da??

Jeg har hatt gleden av å eie en 911 så langt i livet, nærmere bestemt en 964 C2 som ble solgt for noen år siden. Dette var et fantastisk bekjenskap og etter noen år med amerikansk V8 har porsche kløen igjen meldt seg med høy intensitet! Det er igjen 911 vi snakker om, men i hvilken form? Her er det jeg begynner å bli sær. Kunne tenkt meg noe nyere enn jeg hadde sist men så er jeg analog freak av dimensjoner. Stabilitetsprogrammer, traction kontroll, elektroniske diff sperrer, elektronisk justerbare dempere, ja sågar noe så standard som en LCD skjerm inne i kupeen er totalt avtennende for meg. Så jeg ser på GT3 (RS?). Og da primært 996, kanskje 997 kan komme på tale. Jeg skjønner at dette er rasedyr med noen begrensninger når det kommer til vanlig bruk og sikkert noen dyre behov når det kommer til stell. Men er dette biler som overhodet egner seg til vanlig bruk? Kommer sikkert til å ta den til Rudskogen og prøve meg der men det i seg selv er ikke noen drivkraft. Jeg bare LIKER konseptet og tanken på en bare bones "hotrod" 911 og bruken vil bli 99.11% råning på åpen gate. Er GT3 bilen for meg?
 
Hadde også vurdert Cayman GT4 om den prisklassen er aktuell.
Selv om man får mye fine 911 for den prisen, så tror jeg den er helt rå, og i tillegg kanskje vil holde seg i verdi?
 
Hadde også vurdert Cayman GT4 om den prisklassen er aktuell.
Selv om man får mye fine 911 for den prisen, så tror jeg den er helt rå, og i tillegg kanskje vil holde seg i verdi?

Kan skrive under på at GT4 er rå. Står en bil i Son som jeg kjenner godt.

Ellers er vel 996 GT3 Mk1 den mest analoge og forholdsvis moderne som finnes. Den krever en god fører for å gå fort.
Men om den vil fungere til daglig kjøring......ja, jeg tror faktisk det om man har viljen.
 
Jo mer jeg leser jo mer blir jeg sikker på at 996 gt3 (rs) er tingen, alternativt 997 gt3 (rs). Og da med ingen options og valgt og alle delete options valgt = ikke soltak, ikke a/c, ikke navi, ikke radio, ikke vippbare seter, færrest mulig forkortelser (padm/pasm/chrono osv osv.) Har jo Rolex syken og den er overførbar til bil :cool:. Dyrt valg men om ikke prisene stiger raskere enn jeg klarer å spare så er det mulig. Men akkurat det er langt ifra sikkert kan det virke som :eek:
 
Foretrekker vintage på Pors
Porsche 2014 004.JPG
che og watches. Nytt er kult men hyllevare.
Tom
 
Går du for en GT3 så vil jeg anbefale deg også å investere i et kjørekurs om du ikke allerede er racerfører ;) Det er en mektig bil å håndtere både på vei å bane. Selv har jeg en 996 4s som fungerer utmerket som kosebil i sommerhalvåret både litt på bane og til crusing. Lykke til i jakten :)
 
  • Liker
Reaksjoner: iron-man
Er ikke PCN på FB stedet for strengt tatt å få 'riktige' svar på GT3 or not to be?
For en sånn bil er ihvertfall det sosiale Club miljøet å anbefale. Selv kjører jeg en 'vanlig' 911 men forstår driven mot GT3 og Porsche er vel det eneste merket som har tilnærmet hverdagskvaliteter på slike racerbiler
Akkurat 996 GT3 er vel ekstra hard, ihvertfall i Clubsport version, i motsetning 997 GT3