Voks eller Coating på bil

Medlem
30. mai 2009
Innlegg
1.275
Sted
Stavanger
Hva har dere beskyttet bilene deres med? Brukes det voks, keramisk coating eller en hurtigforsegling etter vask?

selv har jeg fått lagt Modesta glassforsegling på X5’n og så har jeg lagt Fusso Coat på e-Golfen.

i tillegg har jeg Swissvax Autobahn på sommerhjulene til BMW’n og CarPro Dlux påVinterhjul samt begge sett til e-Golfen.
0261E8F4-73A5-4855-B478-386EBDEC407E.jpeg

6AD1E686-B4FC-4ABE-B09E-A33C8887FBB9.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Coating, så voks utenpå. Bruker hurtigsealing ved vask.

Det kommer vel an på hva slags coating man har. Jeg har noe de kaller «ceramic guard» og jeg ble fortalt at det ikke skal voks utenpå. Måtte bruke en sjampo uten voks. De utdypet ikke noe om hvorfor.
 
Coating, så voks utenpå. Bruker hurtigsealing ved vask.
Bruker polar serien til autoglym på e-golfen når jeg barectar en hurtigvask. Sealeren der er relativt grei. Ellers så er det carpro og auto finesse sine hurtigforseglere som brukes. På modesta coatingen bruker jeg modesta sin egen vedlikeholdsspray ved behov.
 
Det kommer vel an på hva slags coating man har. Jeg har noe de kaller «ceramic guard» og jeg ble fortalt at det ikke skal voks utenpå. Måtte bruke en sjampo uten voks. De utdypet ikke noe om hvorfor.
Stemmer det. Noen coatinger er det bra å legge voks oppå mens andre er det ikke anbefalt. Det beste er å bruke mild shampoo uten voks og syntetisk sealer i og heller legge dette etterpå syns jeg.
 
På MX5 brukte jeg vask med påfølgende voks og forsegling fra Autoglym. Dette er også gjeldende for MG'N.

20190723_114323.jpg


Lexus fikk Arctic Coating fra Brynhildsen AutoSpa. Dette medfører at jeg har benyttet egen etterbehandling ved vask. Jeg har også lagt på en etterbehandling med nytt lag Arctic Coating. Fornøyd med Brynhildsen!
WP_20160705_16_20_13_Rich.jpg

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 2577
Går i Fusso om dagen da jeg bytter bil relativt ofte(rimelige biler).

Ellers har jeg en PolishAngel Master Sealant klar til den finere bilen kommer.

Bruker Gyeon Wetcoat til vedlikeholdsspray og vasker i DCN(detailersclub)-stil.
Hender jeg bare bruker Gyeon Q2 i håndvasken. Det er såpe med voks i.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Går i Fusso om dagen da jeg bytter bil relativt ofte(rimelige biler).

Ellers har jeg en PolishAngel Master Sealant klar til den finere bilen kommer.

Bruker Gyeon Wetcoat til vedlikeholdsspray og vasker i DCN(detailersclub)-stil.
Hender jeg bare bruker Gyeon Q2 i håndvasken. Det er såpe med voks i.
Fusso holder bra sålangt på min bil. Gir bra beading. Har lagt SV shield et par ganger og fornøyd med resultatet, tror det blir keramisk coating til høsten, noe som er lett å legge og som gir bra resultat. Så muligens voks på toppen dersom det er anbefalt av de med tung erfaring.
Kjører 2-bøtte vask/DCN vask selv og prøver å unngå de heftigste midlene mtp, skånsomhet (ph). Med godt forarbeid og jevnlig vask så klarer man seg fint med ph-nøytrale produkter til hverdagsvask og så går man litt tyngre til verks når man tar decon før polering ...
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og MrRambutan
Fusso holder bra sålangt på min bil. Gir bra beading. Har lagt SV shield et par ganger og fornøyd med resultatet, tror det blir keramisk coating til høsten, noe som er lett å legge og som gir bra resultat. Så muligens voks på toppen dersom det er anbefalt av de med tung erfaring.
Kjører 2-bøtte vask/DCN vask selv og prøver å unngå de heftigste midlene mtp, skånsomhet (ph). Med godt forarbeid og jevnlig vask så klarer man seg fint med ph-nøytrale produkter til hverdagsvask og så går man litt tyngre til verks når man tar decon før polering ...

Yes, går i Nerta i kanonen her, og prickbort om det er virkelig ille, men det er mer på vinterstid :)
Sjeldent det blir noe mer, men har Iron-X liggende om det er behov for det. Sjeldent jeg har hatt noe behov for det med biler som er behandlet på forhånd før vinteren kommer :)
 
Jeg bruker carpro iron-x snow foam i skumkanonen til forvask og carpro reser i bøtta på min modesta behandlet bil og Prickbort ved behov (den er faktisk ph-nøytral). På bilen med fusso går det i mye rart for eksperimentering, men liker AF Avalanche godt i kanonen og Larher i bøtta. KC VorB for å fjerne brune dekksider og legger Perl på til slutt. På vindu legger jeg 2 lag med rain-x. Vinterstid bruker jeg salt-x ofte, spesielt på hjul og hjulbuer og der jeg kommer til under bilene.
 
  • Liker
Reaksjoner: DJM
Jeg vasket min mors 14 år gamle bil her om dagen. Den har gått 44000 km.. så store slitasjen på den er det ikke snakk om. Men den hadde ca. en milliard prikker som kunne kjennes med hendene, på ca. hele bilen. Jeg vasket først med skum over alkalisk avfetting, deretter med svamp, så en runde til med asfalt/tjærefjerner, før jeg gikk over med "medium" claybar på nesten hele bilen, inkludert rutene som ikke hadde forsegler fra før (brukte såpevann som smøring), polerte for hånd med Autoglym Super Resin Polish, gikk deretter over utsatte steder med AG Paint Renovator. Deretter la jeg Autoglym UHD Wax i ett lag over hele bilen, og et lag til på utsatte steder som langs kanalene og dørene. Til sist la jeg på min favoritt Gyeon Q2M Wetcoat, en hurtigforsegler med herlig sunne SIO2-nanopartikler (viktig å få de inn i lungene for å være prøvekanin på om det virkelig er bra, svar kommer om 20-40 år).

Hurtigforsegleren bruker jeg innimellom når jeg vasker, og den holder ganske bra og sørger for utmerket vannavstøtning :) Også veldig fin å ha om vinteren, snøen og isen glir utrolig lett av bilen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Har huset fullt av bilpleie produkter etter noen år med detailersclub :p Har egentlig landet på at Fusso er det greieste for min del. Legger man den tynt er den enkel i bruk, resultatet blir bra, billig i innkjøp og holdbarheten er rå (IMO). Får naturligvis andre produkter som lukter bedre, gir litt mer dybde, etc, men det er det nesten ingen som får med seg likevel.

Har prøvd Koch Chemie sin latmanssvoks på en (langtids)leiebil. Egentlig et kult produkt, men blir noe annet.
 
  • Liker
Reaksjoner: MrRambutan