Vis oss inni din Seiko/Grand Seiko!

Larsnie

Støttemedlem
Medlem
26. okt. 2015
Innlegg
809
Sted
Oslo
Det er fine tråder om det utvendige for både Seiko og Grand Seiko.
Men hva med innmaten. Mange mener innmaten i Seiko ikke er av interesse. Det gjør ikke jeg. Derfor starter jeg denne tråden.
Første innmat ut viser akkurat hvor mye Seiko har brydd seg om innmat. Bildet viser et 7A28A verk. Det er (kanskje) kjent som verdens første analoge kvartzkronograf. Tidligere kvartzkronografer var med led-display, men det var ikke godt nok for våre venner hos Seiko.
DSCF1679.JPG

7A28 har en subskive for 1/10 dels sekund og en teller opp til 30 minutter. 1/10 dels sekundviseren bruker ett sekund på runden de første 10 minuttene før den stopper for å spare batteri. Stoppe man tidtagningen så smekker på plass på rette plass. Og selv om den er merket 1/10 sekund stopper den også på mellomstrekene. Altså 1/20 del sekund. Videre stiller verket med "split timer" så man kan stoppe, lese av mellomtid og fortsette tidtagningen.

Alle disse finessene er pakket inn i Mettall og mere Mettall. Og ikke noe plast. I tillegg er det fire motorer og spoler. Det har til og med 15 rubiner! Det samme som skal til for at et vanlig urverk kan kalles "full jewelled" På venstre side sees et regulatorhjul. Min utgave gikk jevnt på 16 sekunder for fort i måneden. To knepp mot minus, og nå går den med serien 0, 0, 1, 0, -1, 0, 0, -1 sekund i måneden! Det er ikke dårlig for en 38 år gammel kvarts!

Jeg får spandere et bilde av forsida også:
DSCF2092.JPG

Dette er en 7A28-7080 i titan fra november 1983.

Har du vært inni din Seiko og sett noe morsomt?

LarsB