Vis oss din Seiko!

Ser det! Nei, vet ikke. Synes å huske at SKX007/009 kom i to utgaver, SKX007J1 og SKX007K1, hvor forskjellen var at de var produsert på to forskjellige fabrikker elns. Tipper denne er kun produsert på 1 fabrikk, den er jo sterkt limitert og greier - så jeg antar J1-versjonen er den eneste som finnes, og at betegnelsen derfor som regel ikke benyttes.
 
SKX kom i J og K-utgaver ja. J ble produsert i Japan og K i Malaysia eller Singapore. J-utgaven ble ansett som bittelitt mer attraktivt siden den ble laget i Japan, men den var akkurat like unøyaktig som K-utgaven og kom like ofte med besel ute av lodd.
 
Jeg får skrive noen ord om sist ankomne klokke, har vært hos meg over en uke allerede! Dette er jeg veldig, veldig fornøyd med!

Vi snakker om Seikos siste implementasjon av 62MAS-reissues, som de jo har holdt på med noen år nå. For den som lever under en stein eller ikke er noe interessert i Seiko, så er 62MAS en legendarisk dykker fra Seiko lansert i 1965, med 150m rating og 6217-verk (auto-dato). Disse opprinnelige klokkene (6217-8000) ble ikke produsert i store antall, og er i dag sjeldnere enn tenner på høns. Noe lettere er det vel å finne utgave nr 2 (6217-8001) som har større krone og litt forskjellig kasse. Men - buyer beware, franken/fake-markedet er velutviklet.
Vis vedlegg 341019
8000- og 8001-utgaven. Legg særlig merke til krona.

Som alle andre respektable klokkehus vet jo Seiko å cashe inn på vintage reissues, så i 2017 kom den første, SLA017.
Vis vedlegg 341020
SLA017

Den utløste en enorm må-ha-kjensle hos meg, men jeg klarte aldri å close en. Jeg hadde en på hånden i Bergen, men fikk noen komplikasjoner med jobb som gjorde at jeg ikke klarte å få ut fingeren, og den glapp. Siden har jeg hatt mange varsel på ulike markedskanaler satt opp, men det ble aldri.

SLA037 og SLA043 fulgte senere, samt litt lower-end-utgavene SPB051 og SPB143.
Vis vedlegg 341021
SLA037

Problemet med flere av disse er at noen var litt for moderne reinterpretations med endrede hender/skiver etc, og de fleste av dem var også vesentlig større enn originalen med sine 38mm. Jeg har gjenoppfunnet meg selv som klokkeentusiast med komfortsone greit under 40mm etter mange +40-utskeielser før, så jeg ville ha det så nært originalen som mulig.
Vis vedlegg 341022
SPB143

Men i år ble det endelig min tur - da lanserte Seiko SJE093. Jeg kastet meg umiddelbart rundt og fikk reservert en. Dette er en så nær gjenskapning av det opprinnelige 62MAS-designet som det vel nesten er mulig å komme. Kassen er i praksis identisk med originalen, det samme gjelder skive, hender, rem osv, mens urverket er oppgradert til det nokså nye og slanke, moderne 6L37. Urverket er nok nøkkelen til at de har fått kassestørrelsen ned, tidligere reissues har hatt 8LX5 eller 6RX5. 6L37-verket ble opprinnelig snakket litt ned på forumene som litt for simpelt til å sitte i en såpass kostbar klokke, men det virker som om stemningen er litt i ferd med å snu etter som om kyndige folk har fått sett litt nærmere på det. Jeg er ikke kompetent til å uttale meg i så måte.

Uansett, la oss se noen bilder!

Vis vedlegg 341023

Jeg er vilt fornøyd med størrelsen. Sitter helt perfekt, nydelige proporsjoner og et forhold mellom diameter og tykkelse som virkelig er velproporsjonert.

Vis vedlegg 341024Vis vedlegg 341027

Kassen er helt nydelig, med skarpe kanter, flotte overganger og en form som er pen og helt vintage-rett:)

Vis vedlegg 341028

Remmen er myk og god, med pen, signert remholder, veldig bra maskinert hardware og utmerket bærekomfort. Om det kommer lenke til disse etter hvert (original eller ikke) kommer jeg nok til å prøve.

Vis vedlegg 341029

Størrelses-sammenligning med en kjent og kjær kompis:

Vis vedlegg 341030



Gratulerer med den fineste "62-mas"
Jeg tror jeg egentlig ikke er så begeistret for skindivers, men jeg har sett på spb143 et par ganger og hørt alt om den på The Grey Nato og lest og det på bilder. Og nesten blitt enig om at jeg trenger en før jeg har jaget det bort igjen.

Men når din kom holdt det hardt for meg. Heldigvis ventet jeg på srpk17 så jeg sparte de pengene. Men den er skikkelig fin da!

Gratulerer igjen!

LarsB
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: krille
Kjøpte meg denne i går på salg hos Christensen:) Jeg synes dette er helt rått i denne prisklassen.-)
_IMG5733.jpg