Vis oss din Seiko!

Da har jeg endelig fått reim på 007 hybriden min. Endelig ble den som jeg så for meg. :)

11185828_10155790964775206_1938160461_n_zpsghnvx2cm.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: frj
@Fender77 Sumoen ble veldig tøff med den natoen på, god kombinasjon!

Ellers blir jeg bare mer og mer fan av Seiko, disse klokkene har sjarm i bøtter og spann. :)
 
Redigert av en moderator:
Takker @Kohe321. Det er den eneste 20mm natoen jeg har og forøvrig den første natoen jeg kjøpte. Ble kjøpt til den første mekaniske/automatiske klokka mi også hvis jeg husker riktig - en monster Dracula som tok kvelden for en stund siden.

Jeg har bestilt meg en Super Oyster fra Strapcode - den med chamfer diver clasp. Satser på det blir bra.
 
Redigert av en moderator:
Ja, MM300 bilder vil vi gjerne ha:=)


Lysere tider nå, og godt fotolys.
Skal ta meg på tak og ta litt Seiko bilder eg og:)


Odd-Ingar
 
Et par lume bilder! Seiko maler på lumen til marinemaster 300 for hånd, og det virker som de må være veldig generøse med mengden. Har aldri hatt en klokke som lyser så sterkt eller så lenge som denne før, og det inkluderer Seiko Monster.

Alltid like kjekt å gå inn etter å ha vært ute i solen og se dette :D


17340163622_0b96e3bbee_b.jpg


17155824239_4e67270f26_b.jpg
 
Hvordan er låsen på MM300 @Kohe321 ? Merker at den frister veldig, men var ganske skuffet over låsen jeg hadde på min tuna for noen år siden.

Klokken ser sykt kul ut, spesielt på dine veldige bra bilder.
 
Redigert av en moderator:
Hvordan er låsen på MM300 @Kohe321 ? Merker at den frister veldig, men var ganske skuffet over låsen jeg hadde på min tuna for noen år siden.

Klokken ser sykt kul ut, spesielt på dine veldige bra bilder.

Først og fremst, tusen takk for hyggelige ord @Mathfjeld! :)

Jeg er veldig begeistret for låsen, den virker veldig solid og alt klikker betryggende og bestemt på plass uten noe slingring i mekanismen. Det jeg liker best er dog hvor lett og raskt man kan justere lengden på lenken ved å bare vippe flipplåsen bakover og trekke ut så mye av våtdrakt forlengelsen man trenger.

Håndledd varierer jo litt i tykkelse igjennom dagen, for eksempel merker jeg at lenken ofte kan begynne å stramme litt når mye mat og drikke er inntatt, etter noen pils osv. Da er det bare å trekke ut litt mer lenke, og vips så får hånden "puste" igjen. Når den begynner å føles litt løs så er det bare å dytte den ekstra lengden inn igjen. Trenger ikke å ta den av armen for å gjøre dette en gang, det er bokstavelig talt gjort på et par sekunder. Bruker denne funksjonen hele tiden :)

Anbefaler virkelig klokken, og da også Higuchi-Inc som jeg kjøpte den fra. Dette er en AD, og de er billigere enn Seiya. Bare vær obs på at de kan være litt treige i svarene på mail av og til. Varierte fra noen timer til rett over 1 dag for meg, men de gir kjempehyggelig og god service igjennom hele prosessen. Betaling skjer med pay-pal, og jeg betalte 1720$ inkludert lynrask og forsikret frakt med EMS. Toll på 3200kr kom i tillegg på postkontoret.

Edit: Du kan også spørre Katsu (som er eieren av butikken) om han kan velge ut en med best mulig nøyaktighet for deg. Jeg gjorde dette, og da målte han de han hadde tilgjengelig i butikken akkurat da og valgte den mest nøyaktige uten å ta noe ekstra for det. Dette gjorde dog at kjøpet tok et par dager lengre tid. Den jeg har går jevnt +7/8s til dagen, noe jeg er fornøyd med, men jeg skal få den regulert ved første service om noen år. Dette er det eneste negative med marinemasterene - Seiko garanterer bare nøyaktighet innen -10 / +15 sekunder til dagen, så du kan være uheldig å få en som går i ytterpunktene av garantien, selv om sannsynligheten nok er ganske liten da jeg omtrent aldri leser om noen som har en med større avvik enn 10s til dagen. :)
 
Redigert av en moderator:
Nydelige bilder @Kohe321! Uten sammenlikning forøvrig, så kjøpte også jeg min nye Sumo fra Higuchi. Har bare positivt å si om prosessen. Dessuten var klokka latterlig bra innpakket.

+7/8 i døgnet er jo perfekt. Ser for meg at den sakker noe mer de kommende månedene. Min erfaring med samtlige av seikoene jeg har hatt/har, er at de sakker noe alle sammen ila 2-3 mnd med bruk. Estimatet på min Sumo er ca -4 sek i døgnet på armen. Skive ned om natta gir +4... Så med slik posisjonering så går jeg nå ca i null. Men utifra hva de andre har sakket, så tipper jeg den faller ned i -6 til -9 ila kommende mnd. Da skal jeg få den regulert. Mulig din sakker noe mindre da det er et langt finere urverk.
 
Redigert av en moderator:
@Fender77 Jepp, godt poeng! Jeg har samme erfaring som deg, samtlige Seikoer jeg har hatt har sakket ned noen sekunder etter et par måneders bruk. Det er kanskje SPRON legeringen som Seiko bruker i balansen som er årsaken? Denne er veldig solid og bestandig, men er den kanskje litt "stiv" fra fabrikk og løser seg først opp etter litt tid slik at balansen får bredere utslag og dermed sakker? Litt vill gjetning bare.

Her er tidsmålingene etter de to første ukene med klokken. Jeg har funnet ut at å la den ligge over natten med kronen opp er det som gjør at den sakker mest og dermed går mest nøyaktig. Legg merke til hvordan hver gang jeg har skiftet posisjon så har den gått et par sekunder raskere. Her kan du også se hvordan den allerede ser ut til å ha sakket omtrent et sekund i gjennomsnitt, så jeg krysser fingrene for at den kanskje dropper et eller to sekunder til når innkjøringen er ferdig. Jeg er uansett godt fornøyd med +7, jeg stiller bare klokken 1,5 minutt bak korrekt tid så trenger jeg ikke å stille den oftere enn én gang per måned, det betyr ikke så mye for meg om den er 1,5 minutt feil i noen retning. :)

Formatet i listen er dato, tidspunkt for måling, distanse fra korrekt tid og til slutt daglig avvik i parentes:

16.04 12:30 +3s (stilt første gang)
17.04 12:30 +14s (+11s med kronen ned)
18.04 12:30 +22s (+8s med kronen opp)
19.04 12:30 +31s (+9s med kronen opp)
20.04 12:30 +40s (+9s med kronen opp)
21.04 12:30 +48s (+8s med kronen opp)
22.04 12:30 +56s (+8s med kronen opp)
23.04 12:30 +1m 6s (+10s med tolv ned)
24.04 12:30 +1m 13s (+7s med kronen opp)
25.04 12:30 +1m 20s (+7s med kronen opp)
26.04 12:30 +1m 25s (+5s med kronen opp)
27.04 12:30 +1m 32s (+7s med kronen opp)
28.04 12:30 +1m 40s (+8s med kronen opp)
29.04 12:30 +1m 47s (+7s med kronen opp)
30.04 12:30 +1m 55s (+8s med kronen opp)
01.05 12:30 +2m 06s (+11s med tolv opp)
02.05 12:30 -1m 49s (stilt på ny ved månedsskiftet)

Skal fortsette målingene fremover, og jeg kan godt poste de videre resultatene her i tråden etter det har gått litt mer tid om det er interesse for det. :)
 
Redigert av en moderator:
Sikkert ikke usannsynlig, men da kan du langt mer om det tekniske enn jeg kan. Jeg har bare sett at alle klokkene mine fra Seiko har sakket. Men som @Oddemann viser her, så har klokka de et enda større potensiale. Klokka di går jo vanvittig jevnt sett bortifra litt høy økning!

De 7s26-klokkene jeg har hatt har jeg fikla med selv og fått ganske bra gange rett over på plussiden, men tror jeg faktisk skal koste på en regulering av Sumoen hos noen som egentlig kan det:) Sumoen min kommer til å havne litt for mye på minussiden og jeg liker den såpass at jeg ikke vil risikere å kjøre tannpirkeren ned i verket!
 
Redigert av en moderator:
Old Willard

Litt usikker på om jeg har presentert min gamle 6105-8110 fra 1975
Jeg fant ihvertfall noen tidligere makro bilder jeg tok da jeg nettop hadde kjøpt klokken.
Det er en velholdt gammel klokke som har en ganske fin jevn slitasje over det hele. Urskiven er så å si feilfri, med orginal lume.
Bortsett fra glasset (som er saffir) er hele klokken orginal, med nyservet urverk.

Da jeg begynte med Seiko for et år siden, var det 6309-7040 som var den hellige gralen. På den tiden syntes jeg faktisk 6105 var ganske så stygg, så jeg har full forståelse for de som synes det samme :p Men denne klokken vokser på en, og har blitt min favoritt.

P1130800.jpg

P1130792.jpg

P1130786.jpg

P1130802.jpg



Her er et bilde sammen med sønnen 6309-7040 fra 1981, orginal, Suwa-dial, men dessverre am-visere, bezel-insert og saffir glass.

og sønnesønnen 6309-7290 fra 1987 som er helt orginal. Ser sliten ut, men er i toppform :)



P1130803.jpg
 
Redigert:
Takk for at du deler @seikoskar! Den der har tonnevis med sjarm. Hvor fikk du den servet forresten (om det ble gjort under ditt eie)? :)
 
Redigert av en moderator: