Vis oss din Seiko!

Min "poor mans Nautilus", kjøpt i Cuba. Det ble stor oppstandelse i klokkeforretningen når nordmannen dro opp hundre dollar for denne.
wiXDZnG.jpg
 
Dagens nykommer!

Min første mekaniske klokke var i sin tid en Seiko SKX779 "Black Monster", og etter denne har SKX781 "Orange Monster" vært innom samlingen ved flere anledninger. Selv om jeg alltid likte disse veldig godt fikk de aldri noen varig plass i samlingen, men ble hver gang flippet så fort den minste følelse av kjedsomhet meldte seg.

Nå er det noen år siden sist jeg eide en av disse, og siden den gang har førstegenerasjon monsterne for lengst gått ut av produksjon. Både den sorte og oransje versjonen ble på mange måter et springbrett inn i hobbyen for meg, og har etter hvert fått en ganske sterk sentimental verdi - spesielt etter at de gikk ut av produksjon, og man ikke lenger bare kunne slenge inn en bestilling hos den foretrukne Seiko-pusheren og få et rykende ferskt eksemplar på armen noen dager senere. Man vet ikke helt hva man har før det er borte.

Jeg har alltid foretrukket første generasjon Seiko Monster, med sine rektangulære timemarkører og 7s26-verkets dag/dato-visning. Jeg falt aldri helt for generasjon to med sharktooth-timemarkører, "knurled" krone og etter hvert også Prospex-logo. Tredje generasjon med 6r15-verket er stilig og gikk tilbake til mer rektangulære timemarkører, men at 6r15-verket kun har datovisning skaper litt ubalanse i skiven, og at de valgte cyclops i glasset krasjet med det utpregede toolwatch-utrykket som disse (etter min meningTM) skal ha.

Seiko produserer i dag veldig få klokker med monster-designet, og folk lurer på om disse snart vil bli brakt tilbake "til live" med noen nye modeller. Så langt er det ingen tegn på dette, og bruktprisene på pene eksemplarer av utgåtte varianter begynner å nå punktet hvor man virkelig må være entusiast for å føle at det er verdt det.

Jeg fikk altså tak i et pent brukt eksemplar av en første generasjon SKX781 med boks og papirer, produsert i juli 2011. Den hadde aldri fått service og bezelen satt bom fast, men utenom dette var det ingen særlige bruksmerker å spore.

Jeg sendte den derfor rett til Urmaker Thomas Gulbrandsen for en full service, bytte av alle pakninger og rens av kasse og lenke. I dag kom den tilbake, og jeg må nok en gang bare gi ros for arbeidet han leverer. Klokken både føles og ser helt ny ut. Bezelen roterer igjen som den skal, kronen skrus inn lett som en varm kniv i smør og alt er glinsende rent etter en runde i ultrabad.

Denne gang blir den værende!

41601047664_df8d60e661_b.jpg


40518360490_8b41354971_b.jpg


40516634590_dd6cd7e9fd_b.jpg
 
Redigert:
En klassiker i sitt rette element med min favoritt gummireim i frekk orange:) Skx013 er min hverdagsbeater. Byttet ut den originale bezel med en herlig blå en som gjør klokken mer oppmerksomhetssyk en den klassiske svarte!

F7CC5392-B610-435C-8F72-FB9E425BD0A5.jpeg
 
En klassiker i sitt rette element med min favoritt gummireim i frekk orange:) Skx013 er min hverdagsbeater. Byttet ut den originale bezel med en herlig blå en som gjør klokken mer oppmerksomhetssyk en den klassiske svarte!

95534_fa4ea831f49c17cba7c2c4f7e9af15de.jpeg

Meget frekk :) Får jeg spørre om hvilken reim?