Vis oss din GRAND Seiko!

Fortsatt satt ut av hvor bra denne er. For meg er opplevd kvalitet bedre enn det jeg har eid av omega og rolex. Ufattelig mye mas på internett om at den er så svær, men oppleves ikke slik.

IMG_7528.jpeg

Jeg kjenner at jeg må prosessere det å eie GS.

Etter at merket skiftet takt radikalt for noen år siden, og bare kuttet ut mange av de autoriserte forhandlerne av merket som hadde hjulpet GS å bli kjent i eksempelvis Norge, visnet interessen for GS ganske radikalt. Det er andre eksempler på at merker "strømlinjeformer" sitt forhandlerledd, men trolig særdeles få som gjorde det så brutalt som GS.

Skulle dette ha en betydnng for eiergleden? For noen av oss; nei. Ja, for meg, da merket i mitt hode er assosiert med utrolig markedskynisme og mer enn mange andre merker. GS lager flotte armbåndsur, ingen tvil om det - men så er det (forhåpentligvis) få av oss som kjøper en klokke isolert sett fra andre følelser enn selve stålet på armen. Noen blir tiltrukket av eksklusivitet, og når GS gikk ned den veien - uten å egentlig være særdeles eksklusivt med øreten ulike varianter som utgis månedlig gjennom året, blir retningen de valgte ekstra snodig. GS er jo ikke eksklusive, men ved å strupe forhandlerleddet, vil de fremstå slik i utsalgsstedene med lys bjørkefinish og glass. Det er ikke de facto eksklusivitet, men displaydesign og front end brushing.

Det var nedsiden av prosesseringen. Hva er så oppsiden?

Vel, klokkene er jo fortsatt de samme. Problemet (mitt) sitter derfor kun i eget hode - og alle de AD som fikk lide. Skal man da fortsatt være empatisk overfor dem?

Tja, litt ja, og litt nei.

Ja, fordi det å forholde seg til en vennlig og tilgjengelig AD er jo litt av opplevelsen. Stikke innom. Ta en drøs om klokker og livet ellers. Prate om klokker, GS og skit og glede ellers i verden. Og en eller annen dag så kjøper man en klokke derfra, enten overveid eller på impuls.

Nei, da forhandlerne finner nye kommersielle bein å stå på uten GS, selv om deres utviste støtte til GS i starten også gagnet dem økonomisk.

Hva er så veien videre med GS og mitt eget eierskap? Aner ikke. Vanskelig å prosessere. Overraskende vanskelig, og mer trøblete enn jeg trodde for noen år siden. Slike ting henger i lenger enn hva jeg initielt trodde. Dessverre.

Har solgt noen GS tlbake i den mest irritable fasen av eierskapet etter GS sitt taktskifte opp mot forhandlerleddet. Har fortsatt følgende GS-line-up. Noen dager kan jeg bære en av dem. Andre dager ikke. Lit kjipt egentlig, men det er nå kun mitt "problem". Det finnes verre ting her i verden selvsagt, men nå var det sagt. Føles godt å få det ut. Litt, i alle fall.

Vis vedlegg 430571
Som du selv skriver, joda, det finnes verre ting her i verden. Men nå er vi nå en gang på et klokkeforum.

Jeg forstår godt følelsene du beskriver her. Selv har jeg ikke klart å få SBGY009 ut av hodet (eventuelt SBGY011). Men med prisraketten GS fyrte av, så er den ikke lenger like forlokkende. Det hjelper heller ikke på at alt må til Nederland for service.

Service i NL er greit. Det er tross alt (marginalt) mer kortreist enn Sveits, som mange andre produsenter krever. Så lenge returtiden på en service er overkommelig, er NL helt greit. Det er ikke før man skal ha refinish (i.e. zaratsu) at klokken reiser mye lenger østover. Fair det også. Veden er mye mindre enn før, så transportetappene mellom de ulike servicelokasjonene plager meg ikke. Fly flyr fort. Det er mer følelsen overfor selve ledelsen i GS. Men, som sagt, kun mitt problem. At andre ikke føler det samme, er jo en bonus for dem. Prosessering kan avhjelpe mitt anstrengte forhold til GS på sikt.