Vis meg dine sorte får!

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Innlegg
4.410
Har du noen ur som skiller seg ut i forhold til resten av samlingen i negativ retning, men som du likevel setter svært stor pris på?

Vi snakker ungdomssynder, quartzur, ureturnerbare gaver, rusk og rask :mrgreen:

Jeg vil gjerne se de urene som du absolutt ikke ville tørre ta med på en GTG, men som du likevel har glede av å bruke :D
 
Jeg kan starte :oops:

Kjøpte en Zodiac Sea Dragon på Ebay for noen hundrelapper, og bruker den stadig vekk. Blir gjerne med på reiser til storbyer med langfingrede innbyggere. Zodiac hadde jo en rekke morsomme kronografer på 70-tallet, og denne er vel en slags hommage til disse. Dog med et quartz-verk! :roll: Det er idag Fossil som eier Zodiac.

Anyway, jeg synes den ser tøff ut! Kvaliteten er det ikke noe å si på i forhold til prisen. Det eneste uret jeg har fått kommentar på av fremmede damer på byen :D
Bildet er ikke mitt, jeg har en svart skinnrem på.

DSCF4929.jpg
 
Kjekt med kompass, høydemåler, barometer, termometer, solcelle, verdensur og automatisk radiobasert tidsjustering. Får liksom ikke alt det inn i en mekanisk :D

PAW1300G-1V.jpg
 
Dette er egentlig ikke et sort får.. men en svært anvendelig og sportslig klokke..

En Swatch "Fun Boarder" med barometrisk høydemåler. Høydemåleren er ikke 100% nøyaktig, men litt morsom å bruke fra tid til annen. Har en tilsvarende med dybdemåler som måler ned til 200m dybde.

IMG_1583.jpg
 
För min del är väl 90-talets quartz citizendykare lite "svarta får", inte många som gillar dom men jag bär dom med glädje. Annars så är
väl "fulmärket" Italienska Montres De Luxe ganska så svårsmält för de flesta. Jag gillar designen och retrokänslan på min dock.

IMG_1229.jpg
 
Dette er et litt spesiellt ur, kjøpt på et marked i Berlin. Å kalle det det et svart får er kanskje litt drøyt da jeg egentlig liker det godt, men det hender det blir med på tettpakka U-Bahn i Tyskland fremfor feks, min Dornblueth;)
Geleiman, har noen hørt om det? er et automatikk ur og holder tiden ganske så bra!
IMG_3215strangeonefrommarketokpic6.jpg

Tror ikke dette er noe ETA verk....
IMG_3216eccentricwatchfrommarketBer.jpg
Uret har mulighet for korreksjon av dag og dato:
IMG_3232.jpg

Det er kanskje litt flaut, jeg likte uret og betalte litt mere enn et par hundrelapper for det..., jeg har satt det på en gammel Fossil rem.

Noen som har hørt om dette merket?
 
Det må vel bli gamle Ernst - selv om jeg nok har eid verre. Ernest Borel her ble kjøpt i en brukthandel til den nette sum av 100 kroner. Ukjent alder, men sannsynligvis 60-talls eller eldre. Manuelt opptrekk som antagelig aldri har hatt en service, og med en fjær så slakk at jeg nesten kan blåse krona rundt. Til tross for dette holder denne slitne karen tiden bemerkelsesverdig bra. Og jeg bruker den faktisk en sjelden gang!

7d497ee2.jpg
 
To av quartzurene i samlingen

Den første er en Junghans Mega1 fra 1992. Dette var verdens første radiostyrte armbåndsur! Jeg bruker den veldig skjelden, men klarer ikke å kvitte meg med den.

Junghans.jpg



Den andre er en Longines DolceVita Chronograph. Kjøpte den brukt, litt på impuls, den var litt slitt og jeg syntes synd på den. Med en ny rem og et nytt batteri, samt en lett polering av urkassen ble den som ny. Jeg bruker den ikke så ofte, men det er greit å ha en kvalitetsklokke som går når jeg har glemt å trekke opp de mekaniske :)

DolceVita.jpg
 
Artig tråd! Faktisk en del fine klokker her! :)

Jeg har også mine "ungdomssynder", men har som oftest solgt dem på Qxl. Vanligvis for omtrent det samme som jeg ga for dem. Et av mine tidligste eBay-kjøp var denne "Swissmatic", fra samme firma som selger de "tyske" Aeromatic. Legg merke til at den har skalaer for kalkulasjoner, men ikke roterbar bezelring... :D

Swissmatic_dial1.jpg


SwissmaticCert.jpg


SwissmaticBack.jpg


SwissmaticMovt.jpg


Faktisk en helt grei klokke. Men jeg gikk raskt lei av den.

Denne Titoni Seascoper kjøpte jeg etter å ha lest en artig artkkel på TZ om "The jewel wars". På sekstitallet konkurrerte fabrikantene om å ha flest mulig juveler i urverkene, det ble sett på som et tegn på kvalitet. Denne Titonien har 77 juveler, de fleste av dem er ikke funksjonelle. En ganske stor klokke for tiden, ca 38mm. Stilen minner litt om Rolex Turn-o-graph.

DSC_33471.jpg


DSC_33401.jpg


Min kanskje verste ungdomssynd er denne Breitling-faken... Da visste jeg ikke mye om klokker.. :oops:

DSC_2801.jpg
 
chrgod skrev:
Artig tråd! Faktisk en del fine klokker her! :)

,Denne Titoni Seascoper kjøpte jeg etter å ha lest en artig artkkel på TZ ,

Det kapitellet med juvel konkurranse er ganske morsomt, jeg husker DJM posta en link den artikkelen her.Leste den med interesse! Syns Titoni Seascoper ser riktig bra ut. lurer på hvor de har "gjemt" juvelene i urverket?
 
Miyota er i alle fall ærlige i kvartsverket på Swissmatic'en over - "NO JEWELS", om noen skulle være i tvil... :roll:
 
Fortsett med dette folkens!! :D

Den Titonien var faktisk ganske fin, men kunne trengt litt omsorg :roll:

MÅ humre litt av den breitlingen.. ikke noen klassisk breitlingkasse for å si det mildt!
 
J.CAT skrev:
Det kapitellet med juvel konkurranse er ganske morsomt, jeg husker DJM posta en link den artikkelen her.Leste den med interesse! Syns Titoni Seascoper ser riktig bra ut. lurer på hvor de har "gjemt" juvelene i urverket?
[/quote]

Her er et bilde av urverket. De har plassert juveler på tannhjulene i urverket. :D
DSC_3702.jpg


En ubåt på baklokket.. Ikke helt Panerai, men en "nice touch".
DSC_3713.jpg


Dessverre er det nok vanskelig å fjerne patinaen på skiven. Har ikke lest noen gode tips om hvordan det kan gjøres.
DSC_3331.jpg


Titoni er et artig merke, mange eldre modeller ligner på klassiske Omegaer, blant annet en modell som heter "Airmaster". Så vidt jeg vet er Titoni et av få sveitsiske merker som ikke er del av et større konglomerat. Men de selges vel ikke i Norge?
 
Vekker denne til live igjen siden det er kommet mange nye medlemmer siden siste post her inkludert meg selv. Artig å se hva dere har liggende som dere ikke akkurrat hadde tatt med på en evt. GTG...:D

Her er mine.... som jeg faktisk bruker:

Citizen diver.
En sjefsklokke med integrert intercom ;) som får mye armtid når jeg er på jobb offshore.
4656200127_9e3f353943_b.jpg


Casio Riseman
Denne får ikke så mye armtid, men er utrolig kul...
4418775753_f45db45a85_o.jpg


Casio Databank
Denne synes jeg er über-cool, og får faktisk litt tid på håndleddet fra tid til annen....
4244426278_68f1599122_o.jpg
 
Vel sorte får og sorte får, dette er i hvertfall klokker jeg har liggende som nesten aldri blir brukt lenger.

Jean Lassalen her i 18K gull og stål var den første skikkelige klokken jeg kjøpte og har derfor en viss sentimental verdi. Så den i en annonse i en avis og falt pladask.

imgp0912x.jpg


RWen synes jeg var fantastisk flott da jeg kjøpte den i 1998. En helt nydelig klokke om enn litt stor med sin 40mm kasse. I dag synes jeg egentlig at klokken er i minste laget og kan ikke helt forstå hvorfor jeg syntes den var så flott. Ting endrer seg.

imgp0835s.jpg
 
RWen synes jeg var fantastisk flott da jeg kjøpte den i 1998. En helt nydelig klokke om enn litt stor med sin 40mm kasse. I dag synes jeg egentlig at klokken er i minste laget og kan ikke helt forstå hvorfor jeg syntes den var så flott. Ting endrer seg.

Synes den er ganske lekker jeg !