Vintips

Helt enig. Flott poeng. Vi bør heller ikke kjøpe franske viner på grunn av kolonialismen. Det er også litt leit at gode viner fra Ch. Musar produseres i områder der Hizbollah av og til opptrer i nærheten av.

/ironi

Jeg savner de tider når man kunne snakke vin uten idiotiske innblandinger av geopolitiske forhold. Kan ikke de/du som skal påtvinge alle oss andre sine/dine moralske og etiske synspunkter ta det i en annen tråd?
Som Tidssonens kanskje største ekspert på anvendt idioti er ditt synspunkt absolutt verdt å lytte til!

Den er fortsatt veldig ung. Kommer an på hva man liker/ønsker, men i det prisleiet hadde jeg valgt noe annet dersom du planlegger å drikke den snart.

• Liker
Reaksjoner: UJU
Den er fortsatt veldig ung. Kommer an på hva man liker/ønsker, men i det prisleiet hadde jeg valgt noe annet dersom du planlegger å drikke den snart.
Ok, da blir det å kjøpe en og sette vekk i så fall. Men i samme prisleie, som er mer drikkeklar, hva anbefales?

• Liker
Reaksjoner: Sindregb
Vanskelig å komme med anbefaling, det kommer helt an på hva man liker/har lyst på.
Det enkle svaret er vel kanskje Krug, men dersom man ønsker noe mer utviklet/komplekst er det mye godt fra sent 90-tallet tidlig 2000 på polet i den prisklassen.
Av vintage så synes jeg Alfred Gratien har mye godt, og Bollinger òg.

• Liker
Reaksjoner: UJU og Preacher
Når vi først er inne på amerikansk vin. Clos du Val sin Red Blend 2021 er et sinnsykt røverkjøp til 319kr. Relativt avslepen for å være en yankee. Knallgodt til grillet entrecote og bea-saus.
IMG_4119.jpeg
IMG_4121.jpeg

Eneste forskjellen fra en vanlig -04 er vel bare hvor lenge den har vært lagret hos dp før den ble sluppet. Jeg tenker den er fin nå og de neste 30år

Nei. P2 er sent degorgert.
Den ekstra tiden på bunnfallet gjør den svært annerledes enn den "vanlige" årgangen.
Mange vil hevde at lagringsdyktigheten også endres.

• Liker
Reaksjoner: BigT
Endres til?

Har en anledning om 13 år i tankene, funker det?

Noen hevder at lagringsdyktigheten reduseres.
Jeg har selv opplevd store flaskeforskjeller når de har passert 20 år.
Ingen direkte dårlige flasker, men variasjonen har vært betydelig.
Har hørt fra "ekspertisen" at forekomsten av flaskefeil er større blant P2.

• Liker
Reaksjoner: Preacher og EOD