Vintips

Jeg skal kjøpe vin i gave til en kompis, og trenger hjelp til å finne noe gull. Han har drevet med litt småskala samling i noen år - både for å la dem modne for å drikke selv om x år, men også for å inv(i)stere. Så litt peiling har han nok, i motsetning til meg som har null peiling. Jeg tenker det ville vært kjekt å kjøpe et par flasker som jeg kan overraske og imponere litt med. Har dere noen tips i prisleiet 500-1 000?
Hva med champagne?
Dette er overlegen kvalitet til prisen.

 
Takk så mye, @gullet ! Skriver den på lista!
Kan også anbefale å lytte til podkasten «jeg kan ingenting om vin». Der nevnes det til stadighet noen gode produsenter som (tilsynelatende) er verdt å kjøpe/legge i kjelleren.

Det er par amerikanske som stadig dukker opp som anbefalinger, f eks Ridge. De ligger på 450++. Har derimot ikke smakt dem selv.

Og Lopez de heredia er Merete Bø sin store favoritt så de får «taletid» ofte.
Denne vil nok passe godt inn i kjelleren til din venn:
Har drukket mye av disse selv og de er meget bra!
 
  • Liker
Reaksjoner: Readerfly
Er det noen som har noen gode tips til hva man bør plukke med seg fra Taxfree på Gardermoen? Helst under 250,- per flaske.
 
Er det noen som har noen gode tips til hva man bør plukke med seg fra Taxfree på Gardermoen? Helst under 250,- per flaske.
Contino og cune røde.
Kendall Jackson hvit.
Foruten dyr champis så er det bare de som er verdt å kjøpe.
 
Er det noen som har noen gode tips til hva man bør plukke med seg fra Taxfree på Gardermoen? Helst under 250,- per flaske.
Massolini Langhe Nebbiolo er ganske bra. Koster 249.
Ellers synes jeg forskjellige hvite fra Wittman er rimeligere og gode. Riesling trocken til 149 er aldri feil. Funker bra til saus og hverdags.
 
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo og sunshine
Er det noen som har noen gode tips til hva man bør plukke med seg fra Taxfree på Gardermoen? Helst under 250,- per flaske.
Good deal taxfree/ vinmonopol price.
Screenshot_20231021-191425.jpgScreenshot_20231021_191556_no.vinmonopolet.android.jpg
 
Redigert:
Riesling: wittmann og schloss johannisberg. Vurder også halvtørre feinherb/kabinett fra sistnevnte.
Nebbiolo: massolino langhe Nebbiolo eller barolo.
Brunello: 2pk castello giocondo, men tror den har økt i pris.
Supertoscaner: Antinori Il Bruciato
Sangiovese: Antinori chianti classico(riserva)
Chardonnay: planeta(sicilia) men litt fet i stilen.

Ellers, kjøp champagne. Om så bare en 2pk henriot brut souverain. God og litt besparelse. For mest «rabatt» er det selvfølgelig sprit. Har selv nærmest sluttet å handle vin, men tar med meg litt champagne eller en ginflaske hvis skapet begynner å tømmes.
 
  • Liker
Reaksjoner: akr og gullet