Vintersykling - hansker?

Medlem
5. aug. 2011
Innlegg
338
Jeg er blitt helårssyklist til/fra jobben, men merker det godt på hendene når temperaturen faller. Akkurat nå bruker jeg Craft sine Siberian 2.0 split finger glove, men de er litt for kalde. Har sett at den del sverger til 45NRTH sine Sturmfist, noen med erfaringer her?
 
Har sturmfist4, første modell uten løs innerhanske, de eneste jeg er skikkelig fornøyd med. Behovet varierer med sykkel og aktivitet. Om jeg hviler mye på horna på bukkestyre blir jeg lett kald på tomlene, flatt styre er greiere. Bruker 45nrth på bukkestyre i kuldegrader, på sti er de nesten for varme ved mildere enn minus 3-4-5gr.
 
  • Liker
Reaksjoner: karving
Min erfaring er at det er lite som er varmt nok når temp kryper under -5. Kjerringrådet er uansett å ha et par fryseposer (sic) i lommen og tre over hanskene når du kjenner at følelsen i fingrene forsvinner. Fungerer som et helt vindtett lag og holder fingre varme til -20 grader. Ellers er vel bar mitts som nevt det mange sverger til. Supertynne innerhansker i merino anbefales også gjennom vinteren. https://www.fjellsport.no/hestra-me...hkBgVJCgDG80L8S4r_NMWs4k9ndzJqBEaAovaEALw_wcB
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: sunshine
Kjerringrådet er uansett å ha et par fryseposer (sic) i lommen og tre over hanskene når du kjenner at følelsen i fingrene forsvinner. Fungerer som et helt vindtett lag og holder fingre varme til -20 grader.
Kjent triks for motorsyklister er engangshansker fra bensinstasjonpumpene. De har ganske kurant passform på utsiden av vanlige hansker også.
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine
Jeg sykler ganske mye på vinteren, primært i Nordmarka. I går hadde jeg en nydelig runde fra Sognsvann til Nordmarkskapellet og ned ved bautaen på Midtstuen, ca. 10-17 kuldegrader hele veien - med varme hender (føttene har jeg gitt opp!).

På hendene hadde jeg tynne ullhansker fra H&M eller Jula, med tupper som fungerer på mobilen. Over der igjen Bj (Bjørn Dæhlie) hummerhansker. Hummerhansker er min vinterfavoritt. Tar man av hummerhanskene kan man fortsatt betjene mobilen, og man kan bruke styre og bremser slik de skal brukes. Det sagt er det å ta av vottene noe av det absolutt siste du skal gjøre. Blir hendene virkelig kalde kan det også lønne seg å gå av sykkelen og småjogge opp bakkene med sykkelen ved sin side. Hummerhansker er som regel tilgjengelig i mange variasjoner i skibutikkene. Jeg har str. 10 i hansker, og må alltid opp på XL i hummerhanske for å finne stor nok. Det er viktig at det er litt luft i hansken. Craft og Lillsport har også fine hummerhansker. @lobergen sitt forslag om bar mitts er også kjekt, selv har jeg aldri somlet meg til å kjøpe det, men det gir nok absolutt god beskyttelse og gjør at man kan bruke lettere plagg på hendene.

Har man bukkehornsstyre kan man legge to lag med styretape, for å hindre at styret blir en for stor kuldebro fra hendene. Legg gjerne tapen så langt som mulig mot stem. Karbonstyre vil også lede mindre varme.

Andre råd er: Ha jakken over hanskene. Sørg for at ingen ting strammer for mye rundt håndleddene, det skal helst være et luftlag der det er praktisk mulig.

Hvis du er dame er det såklart en viss biologisk forskjell, siden kvinner fryser lettere på sine ekstremiteter enn menn, fordi kroppen visstnok er giret for å beskytte innholdet i en gravid mage..!
 
  • Liker
Reaksjoner: ytterski og karving