Vinterjakke

Arcteryx er teknisk helt topp, prismessig er det lattelig overpriset dessverre. Har brukt diverse Arcteryx Leaf uniformer/bekledning de siste 10 årene minst.......hadde jeg skulle betale dette selv hadde jeg kjøpt noe annet.
Tom
 
Norwegian Rain har kommet med jakker/frakker som er foret.
Prøvde en kjapt på inne i butikken, særs behagelig. Passer sikkert bedre nærmere 0 enn -20, men det er ren gjetning..
 
Jeg har brukt Alpha N-3B parka i alle type vær siden 2007 : er veldig fornøyd for prisen.
Har en sølv og en svart jeg bruker ganske ofte på vinteren.
fjell.jpg
 
Hva er en god vinterjakke på vestlandet i 2021 da? Mine kriterier er:
  • Ikke for lang.
  • Ikke for "pen". Den skal brukes til hverdags, spaserturer, leke med avkommet osv
  • Ikke for varm, må kunne sitte i bilen eller å gå inn i en butikk uten å krepere
  • Relativt vanntett
  • Hette (men ikke med pels)
  • Ikke svindyr.
 
Redigert:
Hva er en god vinterjakke på vestlandet i 2021 da? Mine kriterier er:
  • Ikke parkas / veldig lang
  • Ikke for "pen". Den skal brukes til hverdags, spaserturer, leke med avkommet osv
  • Ikke for varm, må kunne sitte i bilen eller å gå inn i en butikk uten å krepere
  • Relativt vanntett
  • Hette (men ikke med pels)
  • Ikke svindyr.

Jeg tenker umiddelbart en Barbour oilskin med innervest. Kan det være aktuelt?
 
  • Liker
Reaksjoner: sydvester og Thorvald
Jeg tenker umiddelbart en Barbour oilskin med innervest. Kan det være aktuelt?

Takk for tips! Har sett litt på, og liker noen Barbour modeller, men med fare for å fornærme kan jeg syns de blir litt gubbete / hipsteraktige og. Skal se nærmere på utvalget :)
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Takk for tips! Har sett litt på, og liker noen Barbour modeller, men med fare for å fornærme kan jeg syns de blir litt gubbete / hipsteraktige og. Skal se nærmere på utvalget :)

Innafor å tolke i den retningen. Barbour er definitivt litt «konservativt». Alternativt, så har Helly Hansen en del jakker som kan være passende.
 
  • Liker
Reaksjoner: sydvester
Barbour med innervest er for kjølig høstvær.
Nyere modeller har et syntetisk for som ikke varmer i det hele tatt, så om vesten blir varm nok, fryser du på armene.
 
  • Liker
Reaksjoner: sydvester
Barbour bedale opplevde jeg som en fryktelig kald jakke. Selv med ullgenser under var det som om den hadde en kjølende effekt.
 
  • Liker
Reaksjoner: sydvester
Takk for tips! Har sett litt på, og liker noen Barbour modeller, men med fare for å fornærme kan jeg syns de blir litt gubbete / hipsteraktige og. Skal se nærmere på utvalget :)

Jeg humret litt av "litt gubbete / hipsteraktige". Det er jo rake motsetninger! Men noen dager føler jeg meg gubb og andre som en løkka cowboy...humør og accessoarer / sko bestemmer stilen.

For å være behjelpelig, så er ikke Barbour noen jakke for mye minusgrader. Selv med innervest er de ikke egnet til kalde dager og de oppleves som beskrevet over, at de har en litt "kjølende effekt".

Men med den listen av kriterier du har, så er det jaggu det beste alternativet ute der! Jeg har brukt Barbour jakker gjennom hele året de siste10 årene, og det er de mest allsidige. Kjør innervest på småkalde dager og en flezejakke innefor på de kalde dagene så kan du ticke av samtlige punkter på listen din.

Ikke er de svindyre, ikke trenger de være gubbete om du kjøper en modell som er litt mer moderne i snittet, du kan kjøpe på hette du kan ta av og på, og de varer evig med bittelitt pleie.
 
Redigert: