Vintage Yema i gulldouble.

Medlem
4. mai 2016
Innlegg
383
Sted
Ålesund
Hei,

Jeg fikk for noen dager siden gleden av å overta en gammel automatisk Yema etter min avdøde oldefar. Uret begynte å gå etter meget kort tid på håndleddet, og holder tiden rimelig godt sammenliknet med min kinetiske Seiko. Urskiven er merket "Yema Automatic Sous-marine", og baksiden er merket med "Stainless steel back Antimagnetic Waterresistant" og serienummeret "551852".

Jeg er egentlig begeistret for uret, selv om gulldouble-finishen ikke tar seg veldig godt ut etter så mange år, og ønsker å få det rengjort og bytte ut 60-talls flexireima med noe i skinn. Grunnen til at jeg poster den her er for å høre om noen kan fortelle meg mer om uret og Yema. Her inne står det ikke på kunnskapen! :)

En tråd som dette er selvsagt verdiløs uten bilder, så her kommer mine første wristshots på TS:

IMG_09691_zpsia3rrgog.jpg

IMG_09711_zpszvidnwap.jpg

IMG_09741_zpsv6jjanhf.jpg


- E
 
  • Liker
Reaksjoner: Marius M og Gubben11
Yema er en fransk klokkeprodusent. Den kan godt ha et sveitsisk urverk (Eta) hvis du er heldig, men også vanlig med franske Ebauche verk, gjerne produsert like over grensen ved Geneve. Få en urmaker til å ta en titt, det er også mulig å få fikset gulldoublen, men verdien i klokka ligger i affeksjonsverdien :)
 
  • Liker
Reaksjoner: ErlingSG
Takk for svar. Har levert den inn til urmaker Nelvik her i Ålesund, etter tips fra min kollega @Marius M som har god oversikt.

Hvordan er det med å rett og slett fjernegulldoubleen?

- Erling
 
  • Liker
Reaksjoner: Marius M
Takk for svar. Har levert den inn til urmaker Nelvik her i Ålesund, etter tips fra min kollega @Marius M som har god oversikt.

Hvordan er det med å rett og slett fjernegulldoubleen?

- Erling
Denne har sannsynligvis ikke en stålkasse ( bare baklokk i stål) og da er kassen laget av en metallblanding av noe slag (ofte messing basert), som ikke blir så pent når man har fjernet gulldoubleen..
 
Sier du det ja? Jeg skal høre med urmakeren om han har noen gode idéer. Er foreløpig mest opptatt av om urverket går som det bør.

- E