Vintage speedmaster, råd ønskes

Medlem
3. okt. 2014
Innlegg
841
Hei alle sammen, håper noen "nerder" her kan gjøre meg litt klokere innen dette delikate temaet ;) Etter å ha eid (og solgt) en nyere speedy (3570.50) ønsker jeg meg nå en igjen. Denne gangen vil jeg se bakover da den nyere modellen ikke ga nok sjarm og godfølelse :)

Det jeg i hovedsak ønsker meg er tritium og fin patina til en overkommelig pris. Jeg vet at tidligere 3570.50 og eks 3590.50 er aktuelle, men føler disse er litt "kjedelige". Samlefaktor og prisstigning er viktig, og da vil kanskje eldre modeller være aktuelle. Pre-moon modellene blir nok for kostbare, men jeg er trukket mot 145.022 pre 78 modellene siden disse har årstall i baklokket og visstnok skal være attraktive til en overkommelig pris (varierer selvsagt). Om det er 321 eller 861 verk (tror) jeg ikke er så viktig for meg, men her kan jeg kanskje overbevises?

Jeg vil ha en klokke som ser vintage ut, men som kan brukes mye og jeg ikke trenger å være livredd for. Er ikke så opptatt av "steped dial", "dot over 90" etc, bortsett fra at disse tingene kan ha mye å si på pris og popularitet. Har lest meg opp og ned på sider som speedmaster101.com feks, som har hjulpet meg å finner frem til det jeg ønsker. Det er selvsagt og viktig at klokken er original, ubesudlet etc..

Håper noe kan komme med betraktninger rundt hva jeg skal ha, og litt tips om hvordan gå frem for å få tak i det. Jeg har en WTB på forumet, men må sikkert se lenger ut i verden. På forhånd takk for svar!
 
Redigert:
Ingen som har noen tips eller erfaringer rundt anskaffelse av en eldre speedmaster? Har funnet endel interessant på ebay, chrono24 og diverese utenlandske forum og dealere. Jeg imidlertid redd at pris+moms gjør de fleste av disse til relativt dårlige kjøp. Vil jeg kunne få tilbake kjøpssum + moms ved et evt salg av klokken igjen?
 
Hei
Vintage Speedys har blitt veldig populære. De gamle, dvs før 1972, må du regne med koster minst 30-35' og de før 1969, cal 321 (stepped dial, dot over 90 på bezel og AML - (applied metal logo) koster 30-60' og de enda tidligere med straight case/ lugs koster 60' og oppover. Speedmaster101.com er en veldig god kilde.
Om du skal ha en beater, ville jeg gått for en 145.022 av nyere dato (1972-1990 - cal 861). De bør finnes for ca 18-25'
Om du får igjen pengene ved salg, tør jeg ikke si. Det bør heller ikke være motivet for å skaffe en "beater". Vær klar over at service på disse koster fra 2-3'
Lykke til!
 
Hei og takk for svar, jeg har fått tak i en 3590.50 fra midten av 90-tallet med herlig gulnet tritium og det gamle 861 verket. Finnes ikke servicehistorikk så dette er medregnet. Tror denne tilfredsstiller ønskene min godt i denne omgang, og som du sier skal dette være en "beater" som jeg ikke trenger å være kjemperedd for, så får vi se om det suppleres med en eldre årgang etterhvert ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: cmarcussen