Vintage SAS quartz

Medlem
4. mai 2020
Innlegg
17
Sted
Viken
Hei!

Denne dukket nylig opp i et skap, etter min bestefar som døde for 12 år siden. Tenker å gå til anskaffelse av en tidsriktig lenke, for å gi denne gamle arbeidshesten litt velfortjent armtid.
Er det noen som vet noe mer om denne? Ca. årstall etc?

Han var ansatt som bakkemannskap i SAS i over 30 år, så jeg undres om den er en påskjønnelse for lang og tro tjeneste, eller om det er et simpelt reklameur?

IMG_1250.jpeg IMG_1251.jpeg

-Lefty
 
Som «flynerd» likte jeg denne godt. Går jetflyet rundt som en sekundviser?

Tipper at den er fra åtti- tidlig nittitall. Har du bilde av baklokket?

Hvis det er plexiglass, kan glasset poleres godt opp med litt Polywatch (finnes på Claes Ohlsson).

Så for noen år siden at SAS solgte ganske pene reklameur med den gamle SAS-logoen, men denne har jeg aldri sett. Kan nok ha vært en gave i en sammenheng.

SAS har hatt mange reklameur opp gjennom tidene, blant annet til 50-års jubileet i 1996. Men «holy grail» for dem som samler SAS ur er SAS Universal Geneve Polerouter

Reklameur er en egen nisje. Sikkert få som samler aktivt på det, men mange (slik som denne) er artige og har en viss historisk verdi.
 
Redigert:
Hei!

Stemmer. Flyet går rundt som sekundviser:) Baklokket sier kun "Stainless steel back - base metal bezel". Ingen inngraveringer på innsiden av det.

Legger man SAS logoen til grunn, så kom jo "Janne-stripene" i 1983. Hadde dette vært en profileringsartikkel fra etter da, så syntes jeg det er rart at stripene ikke er med.
Sekundviseren ser ut til å være en Douglas DC-8, som var i flåten fra tidlig 60-tall til sent 80-tall. Basert på dette ville jeg lagt meg på ett tidsestimat på 70-tall, tidlig 80-tall.

Glasset er i plexi, men ripene er såpass dype at jeg tviler på at polywatch gjør susen. Tenker heller da å få byttet glasset, og ta vare på det herja originalglasset.

Ja, jeg har googlet meg frem til en drøss av andre SAS reklameur, men akkurat denne modellen finner jeg ingenting om. Polerouteren som du nevner, stiller jo i en helt annen liga. For meg er affeksjonsverdien på dette uret 1000x salgsprisen:)
 
  • Liker
Reaksjoner: chrgod
Kom på at det kunne være en ide å søke på svensk; ‘SAS Klocka». :)

 
Takk! :) Ja, ikke sant? Den sekundviseren underholdt meg mange timer i barndommen.
Har alltid trodd det var noe form for magnetisme, men i følge tråden på det østeuropeiske forumet chrgod linket til, sitter flyet på en tynn plast disc som er festet på sekundvisertappen.
 
Veldig artig flyklokke!
Bruken av tynne plastskiver med trykt figur er gammel. Jeg har sett blant annet Mikke Mus ha en tennisball surrende rundt som minuttviser.

Denne reklameklokken må tas vare på. Gamle quartz-ur har normalt ikke høy markedsverdi, men de har også sin historie. Og det gir dem høy verdi.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: lefty og chrgod