Vintage Rolex

Medlem
3. feb. 2013
Innlegg
840
Sted
Lillestrøm
Hei, jeg ønsker å kjøpe en vintage Rolex.

1920-1950 er veldig aktuelt.

Ser at disse varierer ekstremt i pris, noen 4-5000 til 100K+.

Hvorfor koster en 1930(les: finn.no) orginal Rolex bare 4K? Er det noe jeg ikke har fått med meg?
 
Hei, jeg ønsker å kjøpe en vintage Rolex.

1920-1950 er veldig aktuelt.

Ser at disse varierer ekstremt i pris, noen 4-5000 til 100K+.

Hvorfor koster en 1930(les: finn.no) orginal Rolex bare 4K? Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Dette handler veldig mye om tilbud og etterspørsel, og hva som er "populært" og ettertraktet. Videre har det også noe med størrelse på klokkene å gjøre. I perioden du nevner var de aller fleste klokkene 30-35mm i diameter. I dag er dette små klokker og noe som ikke passer alle. For mange vil alt under 40mm være smått. Derfor vil dette påvirke pris. Det finnes selvsagt unntak med dette er hovedregelen.

Når det gjelder kvalitet på urverkene ble dette gradvis bedre og bedre, og en generell oppfatning er at dette toppet seg på slutten av 50-tallet og i løpet av 60-tallet. Før det, var det mye ymse kvalitet. Det var først etter krigen at man fikk støtsikret og magnet-beskyttet klokkene som en standard feature. Nå, 60-90 år etter vil disse klokkene uten dette være veldig skjøre. Dette påvirker også prisen. Igjen unntak: Dette er hovedtrekkene i utviklingen.

I tillegg til størrelse og kvalitet er det altså om hvor populær klokka er blandt interesserte og samlere. Rolex er veldig populært, og vintage-Rolex er i mine øyne nå i en boble-situasjon. Tenker spesielt på siste auksjoner, hvor bl.a. snitt-prisen for en vintage Daytonaer lå på flere hundre tusen kroner stykket. Foruten Daytonaer, er Submariner-modellene også veldig populære og derfor dyrere enn tilsvarende klokker av tilsvarende kvalitet.

Er tidsperioden du nevner ovenfor dine begrensninger, ville jeg gått for slutten av 50-tallet. Men disse Rolexene kan være veldig dyre.

Og til slutt: Grunnet Rolex-populariteten finnes det mange franken-klokker (satt sammen av deler fra forskjellige modeller og tidsperioder) og replika/fakes der ute. Det er derfor en risikosport å kjøpe vintage Rolex. Derfor anbefaler jeg deg å legge ut lenker, bilder her på forumet FØR du kjøper, så kan mange her inne sikkert hjelpe deg. Masse flinke folk som har greie på vintage Rolex.

Lykke til!
 
Angående det Rolex uret til 4.000 på Finn.no som trådstarter refererer til. Urverket ser ut til å være et rebberg verk som Rolex benyttet i tidsrommet ca 1915-1923, i følge opplysninger jeg har funnet. Stilen på urkassen kan også stemme med Rolex ur produsert i første del av deco perioden. I en periode rundt 1920 ble sekundviser kuttet ut på mange modeller hos de fleste produsenter.

Urskiva er jeg mer usikker på, den kan være orginal, men kan også være utskiftet samtidig som viserene ble skiftet til 40-50-talls stil. Tørr ikke konkludere med at uret er ekte, det skulle vært flere bilder av urkassen som viser stempler.

En link som omtaler rebberg urverket: Rolex Officer's Watch For Sale In UK 1923 | Vintage Rolex Watches | Vintage Watches

En link med bilder av en Rolex fra 1919: 1919 silver rectangular vintage Rolex watch (3269)