Vintage Patek Philippe

Medlem
19. feb. 2020
Innlegg
16
Sted
Oslo
God aften!

Har lett litt her inne, og i mangel på resultat starter jeg en ny tråd med vintage-ur fra Patek som tema.

Har noen erfaring/kunnskap om vintage-klokker fra Patek som de kan dele? Hvor tilgjengelige er de? Er det typiske ting å se opp for; deler som typisk er byttet ut og ikke originale? Hvor er det best å eventuelt kjøpe vintage fra Patek; netthandel, butikker i utlandet?

All informasjon og artige historier verdsettes.

Legg gjerne ved bilder om du sitter med en vintagejuvel fra pp på lanken!
 
Ingen erfaring, men jeg har notert meg at man bør be om «extract from archive».
Hvis du med vintage mener dressklokker som Caltrava eller lignende finnes det mange tilgjengelig på f.eks. eBay.
 
  • Liker
Reaksjoner: thewatcher
Ingen erfaring, men jeg har notert meg at man bør be om «extract from archive».
Hvis du med vintage mener dressklokker som Caltrava eller lignende finnes det mange tilgjengelig på f.eks. eBay.
Ja, ser det finnes et brukbart utvalg på chrono24 også, og at en del av dem kommer med "extract from archive" som du nevner.
 
Veldig mye pent vintage PP, men det er viktig å være klar over at det var ikke før 2000-tallet du fikk modeller i den "vanlige" kolleksjonen som bikket 40 mm. Det betyr at de aller fleste vintage PP ligger på 33-38 mm, og jo større klokkene er, jo færre finnes det i markedet i dag. Det reflekteres også i prisen. For mange sitter det langt inne å betale en større sum for en 60-talls Calatrava på 33-35 mm.

XXL-kronoene og pilot-klokkene fra 30-tallet fantastiske, men det finnes kun en eller to eksemplarer der ute, og ofte er begge (eller i alle fall den ene) kun å se i PP-museet i Geneve, da dette var one-off spesialbestillinger bl.a. til Carlo Trossi, Ferrari-sjef på 30-tallet.

Her er en fin artikkel som går igjennom en del vintage-referanser fra PP, sortert etter størrelse.
 
Veldig mye pent vintage PP, men det er viktig å være klar over at det var ikke før 2000-tallet du fikk modeller i den "vanlige" kolleksjonen som bikket 40 mm. Det betyr at de aller fleste vintage PP ligger på 33-38 mm, og jo større klokkene er, jo færre finnes det i markedet i dag. Det reflekteres også i prisen. For mange sitter det langt inne å betale en større sum for en 60-talls Calatrava på 33-35 mm.

XXL-kronoene og pilot-klokkene fra 30-tallet fantastiske, men det finnes kun en eller to eksemplarer der ute, og ofte er begge (eller i alle fall den ene) kun å se i PP-museet i Geneve, da dette var one-off spesialbestillinger bl.a. til Carlo Trossi, Ferrari-sjef på 30-tallet.

Her er en fin artikkel som går igjennom en del vintage-referanser fra PP, sortert etter størrelse.
Herlig artikkel!

Ja, har lagt merke til at det er mange små størrelser ute å går, som man vel må forvente av dressur fra denne tidsepoken. Litt av den grunn er det først og fremst de rektangulære dressklokkene jeg har skottet på, hvor jeg synes en mindre størrelser ikke er like problematisk.

Her for eksempel, har du en klokke jeg vil beskrive som "et støkke"!

1605513781951.png
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Larsnie og bangiman