Vintage omega constellation i gull verdi?

Medlem
9. april 2026
Sted
Bryne
Er det noen som vet ca verdi på denne gullklokka, tror det er en 75 modell ca, men er ikke sikker. Gave fra min far til mor. Informasjon mottas med takk!!
Er det bare å gå til gullsmed/urmaker og høre med de?

Vedlegg

• 15655.jpg
    15655.jpg
    228,6 KB · Visninger: 0
  • 15656.jpg
    15656.jpg
    92,7 KB · Visninger: 0
  • 15654.jpg
    15654.jpg
    91 KB · Visninger: 0
  • 15657.jpg
    15657.jpg
    234,6 KB · Visninger: 0
Er det noen som vet ca verdi på denne gullklokka, tror det er en 75 modell ca, men er ikke sikker. Gave fra min far til mor. Informasjon mottas med takk!!
Er det bare å gå til gullsmed/urmaker og høre med de?
Hei og velkommen!

Det er en skikkelig flott Omega Constellation du har der.
Har du mulighet til å ta skarpere og bedre bilder av baksiden av klokken?

Ja, du kan ta med klokken til en urmaker for å høre. Ta den med til Otteren Gullsmed og Urmaker i Sandnes, de kan Omega.

• Liker
Reaksjoner: missi
Gull dameklokke, da er det som regel gullvekta som avgjør, det er gull lenke også? For å finne eksakt verdi må man ta ut verket og veie. En interessant sak er at når man selger skrapgull i Norge får man mindre pr gram enn det man får i f.eks UK, en ganske vesentlig forskjell faktisk. F.eks dersom man selger 1 gram 18k skrapgull til «Gullbrev.no» i dag får man 855 kroner pr gram, dersom man går til det firmaet jeg bruker i UK får man 1065 kroner, hvorfor det er slik aner jeg ikke. Så for en nordmann vil det lønne seg å ta med seg gull til UK eller kanskje Tyskland. Denne klokka dersom det er gull lenke vil vel ha kanskje 50 gram gull? Dersom det er 18k vil det være over 50.000 kroner, i Norge 10k mindre. Men klart, synd å skrape en gull Omega uansett men slik gullprisen er nå er det ofte få som vil betale mer enn gullprisen på dameur, unntak selvsagt på Patek, Rolex etc.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og missi
Hei og velkommen!

Det er en skikkelig flott Omega Constellation du har der.
Har du mulighet til å ta skarpere og bedre bilder av baksiden av klokken?

Ja, du kan ta med klokken til en urmaker for å høre. Ta den med til Otteren Gullsmed og Urmaker i Sandnes, de kan Omega.
Tror jeg fant ut at den er fra 1974, alt skal være gull mener jeg min mor og far sa.

Vedlegg

• 15667.jpg
    15667.jpg
    67,6 KB · Visninger: 0
  • 15678.jpg
    15678.jpg
    156,5 KB · Visninger: 0
  • 15680.jpg
    15680.jpg
    211,6 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Gull dameklokke, da er det som regel gullvekta som avgjør, det er gull lenke også? For å finne eksakt verdi må man ta ut verket og veie. En interessant sak er at når man selger skrapgull i Norge får man mindre pr gram enn det man får i f.eks UK, en ganske vesentlig forskjell faktisk. F.eks dersom man selger 1 gram 18k skrapgull til «Gullbrev.no» i dag får man 855 kroner pr gram, dersom man går til det firmaet jeg bruker i UK får man 1065 kroner, hvorfor det er slik aner jeg ikke. Så for en nordmann vil det lønne seg å ta med seg gull til UK eller kanskje Tyskland. Denne klokka dersom det er gull lenke vil vel har kanskje 50 gram gull? Dersom det er 18k vil det være over 50.000 kroner. Men klart, synd å skrape en gull Omega uansett men slik gullprisen er nå er det ofte få som vil betale mer enn gullprisen på dameur, unntak selvsagt på Patek, Rolex etc.
Hvis jeg får gram pris for den tror jeg at jeg beholder den selv, skal ta den med til urmaker og få den sett på. Takk for svar alle

• Liker
Reaksjoner: Grendel og acnorway
Helt klart en fikk klokke å beholde.
Du må nok regne med en service/rens av urverket, men det er en slik klokke verd.

8

• Liker
Hvis jeg får gram pris for den tror jeg at jeg beholder den selv, skal ta den med til urmaker og få den sett på. Takk for svar alle
Klokka veier ca 140 gram, skal til Tyskland nå snart. Så kan jo ta den med og høre der hva jeg får eventuelt

Ja for meg har den jo mye affeksjonsverdi, så tror jeg får den "pusset opp" og bruker den selv. 😊

Jeg arvet en helgull Omega fra 1955 som var i helt elendig forfatning, med masse misfarging på skiven og sprukket glass. Sendte den til Omega i Sveits for full overhaling. Kostet en god slump penger men nå har jeg den ultimate dressklokken og den kan arves videre. Anbefales.

Klokka veier ca 140 gram, skal til Tyskland nå snart. Så kan jo ta den med og høre der hva jeg får eventuelt
140 gram! Med fratrekk av verket er det nok minimum 125 gram 18k gull, sikkert mer da verk i dameur er mindre, et typisk verk i et herreur veier ca 15 gram. Der jeg leverer gull i UK betaler de i dag ca £83 pr gram for 18k, så over NOK 130.000. Hvordan det stiller seg med betaling i Tyskland vet jeg ikke, kanskje de vil kreve betaling til en tysk konto, og dersom du overfører til en norsk bank vet jeg ikke hvordan det stiller seg. Den butikken jeg bruker i UK betaler ut max £10.000 i kontanter pr transaksjon. Myndighetene er jo alltid interessert når det blir slike summer… Men når de norske bedriftene betaler 200 kroner mindre pr gram er det verdt å sjekke ut.

Redigert:
  • Liker
Enig med siste taler. Gullet vil alltid ha en verdi uansett:)
Ja jeg tenker at hadde jeg absolutt trengt penger nå, så kunne jeg ha solgt den. Men så lenge jeg ikke har behov for de kan jeg få den pusset opp og bruke den. Gull holder seg nok i verdi, så skulle jeg plutselig få bruk for mer penger i fremtiden har jeg en sparegris i klokka.

Med en mulig verdi av en "betydelig sum" så bør du nok ikke ta den med fysisk til Tyskland angående en eventuell handel.
Da vil du nok let kunne få problemer med tollen. Hvis du tar med klokken, så bør den fremvises i tollen for registrering når du reiser og kommer tilbake.

Med tanke på eventuell forespørsel om pris så vil det nok være tilstrekkelig med vekt og bilde av stempler.

8

• Liker