Vintage Nitella quartz med slitt kasse

Medlem
7. aug. 2014
Innlegg
374
Sted
Hedmark
Jeg kjøpte for en symbolsk sum en klokke av merket Nitella, for å ha noe å øve meg på. Nå viser det seg at den behøvde bare et nytt batteri, og jeg kunne tenke meg til å beholde den.




Jeg synes urkassa har så fin fasong, skiva er helt perfekt, og størrelsen er midt i blinken. Glasset er noe ripete, men kan muligens poleres når jeg får diamantpasta. Det kjennes som glass, og ikke plexi.




Kassa har i tillegg til slitasje, også noen stygge, dype riper som går gjennom både gold plating og det blanke som er under. (Nikkel?)




Urverket er Zenith 42,5 og ser veldig rent og fint ut. Jeg kommer til å ta det ut og gjøre kassa ordentlig ren, da det er noe skitt rundt kanten. Må bare finne ut hvordan jeg skal få løsnet krona og hva jeg eventuelt kan gjøre med kassa for å få den penere.

Jeg mistenker at kassa er laget av støpt messing, som er noe ruglete og ujevn. Over der et det så lagt ett eller flere lag med nikkel eller krom for å få en glatt og jevn overflate, som igjen er belagt med et lag med gull. Høres dette riktig ut, eller er jeg på bærtur?

Selve bezelringen tror jeg kan være stål, da den også har et par grandiose hakk uten at jeg ser tegn til messing under.

Er det noe jeg kan/bør gjøre med denne kassa? At gullbelegget er slitt bort kunne jeg leve med, men de dype ripene er ikke pene.

Det er ikke mye å finne på nett om denne klokka, jeg fant noe fra et forum som virker ganske omfattende, men det er dessverre (for meg) på fransk, som ikke er min sterkeste side ...

http://forum.chronomania.net/mix_entry.php?id=177224#.VDfeUWccRdg
 
Vanligvis er det en pil på quartzverkene som viser hvor du skal trykke ned for å ta ut krona og vella. Når det gjelder kassa di så ser det ut som et prosjekt som koster mere enn det smaker. Jeg vet at noen har fått et greit resultat med å bruke flytende metall som de tetter de dypeste ripene med. Så har de slipt det ned og sendt det til forgylling etterpå. Men dette tar mye tid.
 
Det høres litt dyrt ut, også. Klokka er vel ikke verdt noen formue, så jeg vil ikke koste på så altfor mye.

Jeg kan jo følge med på eBay og se om det dukker opp en annen kasse.

Å sandblåse kassa er ingen god idè?
 
For de summene det koster å få denne klokken fin, kan du kjøpe noe mer spennende.
Jeg personlig hadde ikke kostet på denne klokka for mye. Den vil dessverre ikke bli noe særlig verd
Selv om den er helt strøken.
 
Det er like greit. :) Jeg trenger jo øvingsobjekter. Selve urverket kan jeg kanskje bruke i en annen kasse en gang.

Da er det fritt fram for å eksperimentere ... :p
 
Prøv med sandblåsing, går det att skogen har du urverket til andre prosjekter.