Vintage Movado

Medlem
18. juli 2020
Innlegg
1
Sted
Viken
Jeg har en gammel Movado jeg arvet fra min far. For meg har det først og fremst en sentimental verdi og jeg bruker det stort sett kun på 17 mai og til jul. Min mor mener den ble kjøpt første halvdel av 1960-tallet og at det var et kostbart ur. Jeg har forsøkt å google for å finne ut mer om dette uret, men har ikke lykkes i å finne info av noe slag. Er det noen her som vet noe om denne modellen fra Movado, eller Movado generelt fra perioden? Jeg har fått med meg at det var et godt ur den gangen, men der stopper mine kunnskaper. Ø=35mm, lug to lug= 43 og 18mm bredde for klokkereima. Hadde satt pris på om noen kan fylle på med litt info om denne modellen.
 

Vedlegg

  • IMG_8747.jpeg
    IMG_8747.jpeg
    188,6 KB · Visninger: 0
  • IMG_8750.jpeg
    IMG_8750.jpeg
    107,5 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: Erik_SG
Er langt fra noen ekspert på det, men Movado er et merke jeg følger med interesse da de på 60-tallet produserte kvalitetsur på lik linje med for eksempel Omega. Gjennom et søk i nasjonalbiblioteket ser du at de har hatt tilstedeværelse i Norge ivertfall siden 20-tallet, og solgt blant annet hos den ledende urmakerforretning Alf Lie. De mest samlebare modellene fra 60-tallet er vel kronografene som ble brukt av luftforsvaret i Norge. I din klokkes tilfelle er det mindre interessant hvilken modell det er snakk om, og mer klokkemerket i seg selv. Hvis du åpner klokka kan du kanskje finne nummeret på urverket og gjøre et søk på nett for å finne eksemplarer som ivertfall på innsiden er lik din. Basert på serienummeret på kassa ser ut som den er produsert før 1966 da merket gikk over til et annet nummersystem (?) Uansett, kjempefin klokke, med en personlig historie. (y) Mangler den forresten sekundviseren?