Vintage konkurranse #4

Vi er stort sett enige, som jeg hele tiden har prøvd å si.

En tachymeterskala er laget for avlesing av hastighet / distanse, men kan også brukes til alt mulig annet.
En generell enehter/tid skala kan brukes til tachymeter og alt mulig annet.


Men så er vi litt uenige. Basen på et tachymeter er sentral.

En tachymeterskala har gjerne påskrevet enhetene km/t eller mph. For disse så utgjør basen en forskjell. Det finnes f.eks tachymeterskalaer med base 500 (eller 1/2 mile).

Disse vil etter 30 sekunder løpt tid leses av til 60 km/t, ikke 120 km/t som et tachymeter med base 1000. Et tachymeter med lavere base er bedre egnet til å lese av lavere hastigheter, på samme måte som at et tachymeter med høyere base er egnet for avlesing av større hastighet.

Tacymetrene er spesialisert til sin oppgave, f.eks avlesing i km/t. Skalaen er dermed tilpasset avlesingdistansen. Med andre ord er basen på et tachymeter sentral for funksjonen.

Det er heller ingenting som hindrer et tachymeter i å ha base 100 meter. Da blir avlesing i mph fort knotete om denne skalaen ikke er oppgitt.


Og selvsagt:
Dette kan man gjøre med et ordinært enheter/tid skala (eller et tachymeter med base 1000). Da må man gjøre litt enkel hoderegning selv.
 
Ja, da ser det ut som vi er ganske enige likevel. :p Jeg forstod deg slik at du mente at det var galt at skalaen som var avbildet var en tachymeterskala.

(Bortsett fra base-biten. Et tachymetre der du måler EN av det du skal fine antallet for i timen, har ingen base - det er den grunnleggende tachymeter-skalaen. Du måler at det går y sekunder per x, og skalaen viser deg antall x i timen. Så kan man lage varianter der du skal måle en halv kilometer for å finne antall kilometer i timen, men det er IMO fullstendig feil å kalle dette base 500 - det hadde bare vært riktig om du skulle telle fem hundre x for å finne x i timen. Her er imidlertid klokkeprodusenter flest uenig med meg, selv om jeg mener å ha sett 0,5 påtrykt en slik tachymeterskala en gang.)