Vintage konkurranse #1

chronometer

Støttemedlem
Medlem
6. aug. 2010
Innlegg
1.945
Sted
Oslo Akershus
Hei,

Her er muligens en liten nøtt ;). Hva er den benyttet til, eller i forbindelse med hvilket yrke? Klokken kan tidligst være fra 20 tallet, typisk etter 1930 i Norge vil jeg tro.. og ble sikkert benyttet i mange år. Som dere ser har den en vanlig sekundskala ytterst deretter 5 skalaer innover på skiven. En "rundeteller" viser hvilken skala man ha kommet til. Den teller til 5. Start og stop/reset gjøres med kronen. Klokken kan pauses ved å slide knappen på venstre side.

Vintage NOS strap til vinneren :)



klokke1b.jpg


klokke2.jpg
 
Forstår det sånn at den ble brukt i Norge, så jeg gjetter at den ble brukt som tidtaker under skøyteløp :p
 
20 spørsmål?

Dette er artig! Jeg har ikke umiddelbart noen forslag, men tillater meg å tenke litt høyt i håp om at vi kan samle noen tråder.
Jeg hengte meg litt opp i det med yrke. Det ser ut som at den kan brukes til å måle et eller annet som en lineær funksjon av tiden. Det kan selvsagt være fart, men kan også være mengde, lengde eller volum!? Det er 27 sykler pr minutt. Begrenset oppad til 135 sykler i løpet av 5 min.

Sivilt yrke?
Prosessindustri, feks meieri, bakeri?

Er jeg helt på vidda!?
 
En enhet tar litt over to sekunder...
Hmmmm...

Denne var vanskelig.
 
Det er et ur for å bestemme et skips hastighet i knop. :rolleyes::D

En nautisk mil er 1852 meter... Må i tilfelle være miles (1609m), men det stemmer ikke det heller...

Skal det måle hastighet måtte skalaen vært synkende (økende tid per distanse = synkende fart)



Edit: Jeg tipper på noe helt annet. Tipper det er for å måle hvor mye stråling man blir utsatt for under en røntgenundersøkelse...
 
tipper det er distansemåler.

27 units/60 sec= 2,66units/s

Hvis 1km tar 2,66s = 375m/s (1350km't)

Hmm. Hastighetsrecorden på 20-30 tallet for fly var 500-600km't. Er fremdeles sikkert på at det snakk om en eller annen unit som har syklus på 2,66s og at det er snakk om lengemåling. Lyd som forplanter seg ca 350m/s, kan det være det? neeei tvilsomt.

Vanskelig!
 
Jeg hengte meg litt opp i det med yrke. Det ser ut som at den kan brukes til å måle et eller annet som en lineær funksjon av tiden. Det kan selvsagt være fart, men kan også være mengde, lengde eller volum!?

Ja, den måler et eller annet som en lineær funksjon av tiden. Skalaene på skiven angir lengde i meter. Skalaen starter på 1 meter så vi kan vi nok utelukke Submarine torpedo timer :)

Det har ikke heller ikke noe med idrett å gjøre, i hvert fall ikke direkte. Dere har alle garantert sett hva den måler mange ganger. Ja sett på....
 
Hittil har jeg bare funnet ut at forholdet mellom mph og m/s er 0,45. :p

Har prøvd å finne ut hva som beverger seg med en konstant hastighet på 0,45 m/s. Det beste jeg kan tenke på er en rulletrapp eller en heis.. :p Men de går vel fortere enn som så..
 
Veldig sært men...

Kan det ha noe med hastighet på 35mm film å gjøre... Tenker den som opererte apparatet på kinoen hadde en slik indikator for når en filmrull skal skiftes altså
 
Tipper denne har noe med skiflyvning å gjøre.
Tipper det var noe de kunne måle både fart og lengde, og dermed være et hjelpeverktøy for å finne ut hvor langt hoppet ble.
Det var litt av nøtt, og et skudd rett ut i det blå. :)
 
Kan ikke være noe som måler hvor dypt noe synker om det slippes ned i vann?