Vintage klokke i stål og med hvit skive

Medlem
20. sep. 2013
Innlegg
782
Trenger litt hjelp med å finne noen alternativer. Er på utkikk etter et vintage ur, trenger tips til merker og referanser.

Kriterier:

-36mm-38mm diameter uten krone
-Relativt tynn profil, i alle fall ikke en klump. (mindre enn 12mm)?
-pris 5.000-15.000 NOK
-Hvit tavle
-Rustfritt stål
-Enkel tavle uten for mye som skjer
-Fra kjent manufaktur
-Reim, ikke lenke


Etter enkelt google billedsøk, noe i denne stilen.

mYc8Ki_tKRwjXnbdIBLKA8Q.jpg


Noen som har noen tips? :cool:
 
Vintage casual/dressklokker er ofte 34mm i diameter. Fantes vel noen oversizeklokker på 36mm også.


En slik IWC som du viser er jo nydelig. IWC har alltid vært der oppe, i motsetning til for eks Rolex som ikke var et kostbart klokkemerke for femti+ år siden.
 
Finnes det noen Omegaer som er i rett størrelse? DeVille/Geneve?

Er jo rett nok et lite mareritt å manøvrere i Omega vintage jungelen. ;)
 
I tidsrommet rundt 1970 produserte mange elegante ur i størrelsen 36-37mm. Kan jo nevne IWC Yacht Club og LeCoultre Club, men de hadde ofte dato eller dag/dato visning. Omega hadde noen constellation modeller i denne stilen, men er usikker på om de er i samme størrelse.

Velger du derimot et klassisk dressur i 33-34mm størrelsen, så er det mange alternativer, foreks. Eterna. For 15-20 år siden var dette en kurrant størrelse og jeg regner med at denne størrelsen blir moderne igjen om noen få år.
 
Finnes det noen Omegaer som er i rett størrelse? DeVille/Geneve?

Er jo rett nok et lite mareritt å manøvrere i Omega vintage jungelen. ;)

Tja. Spør du meg er det den vintage-jungelen det er enklest å manøvrere i. :) IWC derimot...

Selv er jeg glad i CK2505-variantene med en diameter på 38mm, slik som denne:

DSCN2836.jpg


Dette var veldig stort på 50-tallet da de kom ut. Klokkene er dessverre litt utsatt for re-dialing, så finner du en, lim inn bilde slik at vi her på sonen kan vurdere.

Jeg kommer ikke på noen andre dressy vintage-klokker som er i den størrelsen, dvs. 38mm og over. Vil poste mer, når jeg får tenkt meg litt om. ;)
 
Redigert:
36-38m. Ikke større enn 38mm. :)

Vel, jeg har ikke sett noen vintage-klokker (dressy that is) som er større en 38mm... :) Problemet er mer den andre veien som du har erfart. Kom på at Longines har en del modeller som også er 36-38mm:

893989d1354525364-longines-vintage-manual-wind-large-longines_3.jpg


Denne har svart skive, men mener at de kom med hvite skiver også.
 
Hva med en vintage Tissot med Valjoux 7734-urverk som er modifisert til å inkludere månefase (37 mm i diameter)?

Så kan du selge den til meg når du blir lei :eek:

tissot_chrono_moon_41005_aop_wht_v_7734_34_ppwtmk.jpg


Referanse på denne er forøvrig 41005 :)
 
Redigert:
Skal den skiva se såpass hjemmesnrkra ut? Eks "Swiss MADE"

Det er nok plexien som lurer deg litt der @Melchiades ;)

Det er krumningen på plexien som får kanten av skiven nederst til å se litt forvrengt ut.

Her er et bilde som er tatt litt mer forfra slik at denne effekten blir mindre:

%24T2eC16hHJGwE9n)yVT-qBRG(mSFe7!~~60_35.JPG
 
Redigert av en moderator:
Hmmm... Burde kanskje se i min egen boks også. :) Hva med en Hamilton Super-Compressor 600? Anerkjent manufaktur, tja. Men fet er den dog:

8314545260_a81f49c543_c.jpg


Dette er jo en dykker i utgangspunktet, og etter 50 år kan den ha ganske så bra lume:

8314543610_a5f3ceb8f4_c.jpg


Bra urverk, basert på ETA 2472, godt med deler og kvalitet i massevis.

Skiva er ikke hvit, men den er lys. Diameter 36mm uten krone.