Vintage IWC klokke

Medlem
2. juni 2014
Innlegg
444
Sted
Oslo
Hei alle,

Min bestefar hadde en gammel IWC klokke liggende - en vintage type. Klokkeglasset er rimelig slitent, men lurte på om noe kunne ha en ide om ca. prisklasse en slik klokke ligger på? Tenkte å ta den med til Urmaker Bjerke i Oslo, men lurer på om noen har noen meninger her på forumet :)

Legger ved bilde!
dblvFon.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: px200 og molomalu
Flott klokke! Er det manuelt opptrekk? Hva er ca diameter?

Vanskelig å estimere noen verdi uten å se bilde av urverk, men en
vintage IWC i stål ligger fort mellom 5-10000kr
 
Det er manuelt opptrekk, ja! Dratt den opp, og går helt presist fortsatt :)
Antar at ca. diameter er 35 eller 38 mm!
 
Dersom jeg hadde byttet glasset og fått en innvendig rens + nato reim - høyere verdi da?
 
Jeg ville tatt en rens. Glasset ser bra ut på bildene.... Fin klokke! Bør vel beholdes!

8
 
Glasset er nok litt mer sliten enn det som fremkommer av bildet - legger ved et nytt fra en annen vinkel :)
Noen andre som har en anslått verdi på en slik klokke?
Vurderer sterkt å beholde - tror den hadde tatt seg fint ut på en NATO reim.
g6F7RHN.jpg
 
det er hverken en Ingenieur eller en Yacht Club så det er ikke snakk om store verdier men den er fin med den skiven. Som Minute Repeater skrev får du et sted mellom 5 og 10K for den, med en service som koster deg rundt 4K får du nærmere 10K og uten blir det nærmere 5. Man kan med 99% sikkerhet si at verket i denne er en caliber 89.
Poster du et bilde av baksiden og gir et mer konkret svar enn 35 eller 38mm kan man kanskje gi deg en ref men det er bare å åpne baklokket for å finne ut av det.
Pen sak!

( er det en fisk på kronen?)
 
Det er vel heller ikke usannsynlig at glasset kan poleres opp, @JohanB. Små-riper går bort. Dermed kan du også skryte an originalt glass på klokken. Det svinger av det også!

8
 
Det er riktig! Tenkte over dette selv, men i bunn ser det ut som den er knekt..
Jeg hadde planlagt å ta med klokken til Urmaker Bjerke og høre om deres mening - men er det noen andre dere på forumet anbefaler å ta med slik klokke til? :)

Takk for hjelpen!
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Tipper du får jobben gjort raskere og billigere hos urmaker Sutterud på Bjølsen. Han ordnet hvertfall trykktest og nye pakninger på dagen for 1000 kr på min submariner, når Bjerke trengte 3-4 uker og skulle ha 1200 for pakninger uten trykktest. Han er vel her på forumet og, under navnet @Arcticboy om jeg ikke tar feil :) han er min anbefaling!

Edit: kjempefin IWC. Den hadde jeg beholdt, var jeg deg
 
Tusen takk for hjelpen! Han er faktisk nærmere meg også, så skal sjekke han ut :)

Begynner å like denne svært godt selv - reimen er ikke original, så tenkte å bytte denne ut. Noen som har tips til hva som kunne tatt seg bra ut? :)
 
Til dere som fortsatt følger denne tråden - eventuelt nye:
Jeg skrudde opp denne klokken i går før jeg la meg. Ikke alt for hardt, ville ikke skade et ur som hadde ligget flere år stille...
Men det gikk av seg selv i ca. 9 timer og 30 minutter. For dere som vet mye om slikt - hvordan ville dere "ratet" det? :)
 
Hvis den gikk i 9 timer og 30 minutter før den stoppet, trenger den desperat en service. Ellers så trakk du knapt verket opp.

Et cal. 89-verk er ikke all verdens vanskelig, og Sutterud server den vel i blinde med en arm på ryggen, antar jeg.

Hvis du vil beholde og bruke uret, er en service påkrevet, ellers blir den en museumsgjenstand.

Oh, btw, når du får åpnet baklokket finner du serienummer på kasse og verk, da er det easy peasy å datere skjønnheten :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Arcticboy
Ja - trakk den senere opp mer og gikk betydelig lengre da :)
Hatt en hyggelig tur innom Sutterud og fått hans mening!
Får se hva som skjer videre med dette flotte urverket!
 
  • Liker
Reaksjoner: Arcticboy
For de som fortsatt er interesserte i å høre mer:
The movement is a calibre 89, dating from the year 1966.
The case was most probably produced around 1968 and delivered up to 1971.

:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel