Vintage-inspirert racing kronograf, på budsjett

Medlem
9. nov. 2012
Innlegg
180
Sted
Oslo
Lysten på en kronograf inspirert av 70-tallets fantastiske racingklokker har meldt seg og jeg søker de lærdes viten ;)

Jeg er ute etter noe slikt på budsjett, kom gjerne med forslag til konkrete kjøp.

Legger ved et bilde for å illustrere hvor vakre disse er, her to eksemplarer fra Hamilton:

HAMILTON_7730_Both_DIALS1.jpg
 
Slike tråder som dette her liker jeg...

MEN:

Hva mener du med racing kronograf? At det er med Tachymeter-skala?

Budsjett kan være så mangt. Regner med at du mener "lavere" pris enn vanlig. Hva tenker du mer nøyaktig her?

Har du noe preferanser rundt størrelse? De du viser til er 36mm.

Du sier vintage-inspirert. Betyr det at du ønsker deg ei ny-klokke som ligner på en gammel en, eksempelvis re-editions? Eller er det "ekte" vintage du er ute etter?
 
@SpaceCowboy


Jeg tenker på kronografer med Tachymeter-skala, pandaskiver og frekke fargekombinasjoner :)

Når det gjelder pris er er alt under 10k akseptabelt.

Størrelse over 36mm er preferert

Både "ekte" vintage og nyere modeller er interessant. Jeg klarte ikke bestemme meg for om tråden skulle ligge her eller i startgropen.

Det nærmeste jeg har kommet hittil er en Seagull 1963 (som bare er kronograf ift. kravspec)..

Pek meg gjerne i retning nettbutikker som kan ha noe gull til en hyggelig pris!


PMC3Dials.jpg


Zodiac7334.jpg


457205-fsot-heli-reymond-swiss-racing-chronograph-watch-valjoux-cal-7733-1960-s-vintage.jpg
 
Redigert av en moderator:
Hva med en god gammel russisk OKEAH? Frekk fargekombinasjon, vintage-ish design, relativt rimelig, grei størrelse...
Riktignok med telemeter-skala i nautiske mil som er noe mindre racing-inspirert enn tachymeter.
2014-04-02114506_zpsf8e7d461.jpg
 
Jeg har tittet litt etter det samme. Panda racing-chrono med lange lugs på budsjett.
De jeg kom fram til som gode alternativer er allerede vist i tråden. Hamilton, vintage "brandede" ur med Heuer verk som f.eks Zodiac og Tradition eller rett og slett en vintage Heuer dersom man vil strekke seg litt lenger. Felles for de alle er at de ikke dukker opp veldig ofte.

Ene bildet ditt er tatt fra denne siden, vet ikke om du har sett den selv? "Poor mans Heuer" er i alle fall et google-søk som gir mye bra treff.
OnTheDash - The definitive guide to Heuer

Lykke til i jakten, og gi meg gjerne en lyd dersom du finner noe bra som du ikke kjøper selv. ;)
 
Okei. :)

Du viser til noen Hamilton-klokker, de kom jo også som kjent med en av de første automatikk krono-ene:

2mphaxh.jpg


DSC_0006crop.jpg


other535401.jpg


Hamilton Chrono-matic, kom med både kal. 11 og kal. 12 så vidt jeg husker. Med litt leiting vil du kunne finne et eksemplar til rundt 10.000.

Du har også den litt mer sjeldne Pan-Europ 703, også med cal. 11 og 12 (muligens også 15):

Hamilton-Pan-Europ-comparison-1971-and-2011.jpg


Her en original fra tidlig 70-tall til venstre, og en nyere re-edition. Disse går muligens litt over 10.000. Men er ganske rå synes jeg. Re-editions er enklere å få fatt i forståelig nok.

I det lavere prissjiktet har Seiko en del pene eksemplarer, her en 6138 som typisk går for en 2-3.000:

aac.jpg


Skal se om jeg kommer på flere etter hvert. :)
 
Redigert:
Takk som deler @KimNK, jeg har ramlet over den siden. Som du sier virker det som disse er nokså sjeldne. Takk for alle svar og forslag, letingen fortsetter! Vi har jo også Tudor Heritage Chrono, den hadde jeg helt glemt ;)

TudorHeritageChronoBlue-11.jpg
 
Redigert av en moderator:
Takk som deler @KimNK, jeg har ramlet over den siden. Som du sier virker det som disse er nokså sjeldne. Takk for alle svar og forslag, letingen fortsetter! Vi har jo også Tudor Heritage Chrono, den hadde jeg helt glemt ;)

TudorHeritageChronoBlue-11.jpg

Du har både blå- og grå, begge er i mine øyne flotte, foretrekker dog alltid vintage original, de gamle Tudor chronoene er nydelige og underprisede foreløpig.
Tom
 
Redigert av en moderator:
En vintage Omega Dynamic, eksempelvis ref. 166.175 har også et racing-preg over seg, bl.a. brukt av Cap. Slow i Top Gear:

01-jpg.740


De finnes i et uttall skive-varianter (med og uten racing-reim) og går for en 4-7.000:

omegagendynablacksteel2_01.jpg


f3_12.JPG


OmegaDynamicBlues.JPG


pub-omega-dynamic-acier.jpg


Er uten kronograf dog. Men ei kul klokke som det er lett å få tak i.

Pass på:

-Overpolerte kasser
-Eksemplarer med verk i 1000-serien, gå for klokker med 500-verk i seg

Her er en god oversikt over disse klokkene jeg fant på nettet.
 
Redigert:
Okei, @jellke...

Her er et tips: Vintage Breitling Chrono Matic with Caliber 11 from The 70` | eBay

757871747_o.jpg


Denne Breitlingen er sjekket ut og er en korrekt 2110. Hadde egentlig tenkt å by selv, men nå ser det ut som fornuften tar meg, jeg har allerede en Heuer Autavia, kal. 11. Tipper den vil legge seg mellom 10-15.000.

Dette tipset legges kun ut her i din tråd, den er ikke lagt ut på vintage kjøpetips (enda). :)

Synes selv disse er rå-lekre, og de dukker ikke så ofte opp i denne tilstanden.
 
Redigert av en moderator: