Vintage dressklokke

Medlem
21. okt. 2009
Innlegg
36
Ser etter en vintage dressklokke med litt størrelse på. Minst 38mm. Noen som har noen gode tips til hva jeg skal se etter?

De aller fleste ligger jo fra 34-36mm. Dette blir litt for smått etter min mening.
 
Dersom du vil over 38 mm, er eneste alternativ jeg kan tenke meg enten Omega Speedmaster eller Breitling Navitimer.:D
 
Da sliter jeg.. Speedmaster har jeg, og Navitimer liker jeg rett å slett ikke.

Ikke det at det ikke går ann å ha flere speedmastere, men tenkte på noe litt mer rent. Har tittet på LeCoultre, men de er jo knøttsmå.

Om noen andre vet om noen tar jeg imot tips med takk..
 
Speedmaster og Navitimer går vel ikke akkurat under dress? Jeg skjønner problemstillingen din, har fundert over det samme selv. For min del ble løsningen å lære meg å trives med små vintage dressur ;) Omega "Pie-pan" Constellation er det nydeligste vintage dressur jeg kan tenke meg, ikke vanskelig å leve med at det er et lite ur.

Det ble laget endel "oversize" Omegaer på 50-60-tallet, de er vel ca 38mm. Kanskje du kan finne deg et slik?

Vil du enda større enn det tror jeg bestillingen din er umulig, vintage dressur er små. Men du kan jo velge et moderne dressur laget i klassisk stil, f.eks. fra JLC eller GO?
 
Pie pan er et opplagt førstevalg om jeg må ned i 35mm klassen.

Ellers skulle jeg gjerne klint til med en Jaeger LeCoultre Master Calendar, men der skriker lommeboka NEI..

Jeg skal titte litt etter de oversized Omegaene du nevnte.
Vet du hvilken type Omega som ble laget i oversize?

Takker for all hjelp:D
 
Hvis du er ute etter et ur i "nytt ur som ser ut som vintage, men som har litt størrelse og ikke er for dyrt"-segmentet, så synes jeg at Fredrique Constant har mye fint både i Clear Vison-, Classic- og Maxime-serien sin.

Ellers ligger det en del ute på Ebay hvis man søker på "Oversize Omega" eller "Oversized Omega" eller "Oversized Longines" eller "Oversize Longines" :D ...Girard Perregaux har vel også laget noen slike "Oversized" modeller.
 
Dessverre er det utrolig mye redials, frankenwatches og rene fakes ute og går på vintage-Omega markedet. Jeg ville forsøkt å finne en meget seriøs selger, gjerne innenlands, framfor eBay. Spør Dag Branaas om han kan ha noe?
 
Takker for alle gode tips.

Jeg skal holde ører og øyne åpne på den oversized-fronten.
 
bilde-118.jpg

Egentlig blir hele problemstillingen litt vanskelig fordi et dressur bør være rundt 35 - 37 mm.
Og i denne størrelsen finner du de vakreste ur fra f.eks. Omega og Rolex.
Eller så har du såkalt oversize som den du ser bilde av her. Det er et ombygd ur med opprinnelse fra 1940.
Det finnes en del slike i markedet fra både IWC og Jaeger. Størrelsen er på ca 46 mm.
Litt stort og etter min mening ikke et skikkelig dressur. Men kanskje et alternativ?:D
 
Hva med en slik ? En riktig klassiker, fra en av de aller største urprodusentene etter min mening.

Memovox.jpg



38 mm uten kronene :)

Du får bare beklage bildekvaliteten ..... er forresten underlig at en klokke som ser helt OK ut - blir helt j"¤%¤ med et lite digitalkamera med blitz ??
 
Her har vi det jeg ser etter! Den var jo perfekt. Akkurat passe stor, og flotte enkle detaljer.

Om jeg kommer over en slik til en fornuftig pris blir det kjøp.

Takk for hjelpen folkens:)
 
Mid-60 JLC Memovox. Prisnivå - tja?

Nja memovoxen min på bildet er noe eldre - fra helt på slutten av 50 tallet, men modellen endret seg lite.

Den er en hammer automat noe som virkelig har sin sjarm.

Hvis du ser etter en slik vær oppmerksom på at deler til disse er vanskelig å få tak i. Dette gjelder hele verdensmarkedet. Som med alle vintage modeller av en viss status/prisklasse vær obs på nymalte tavler og frankenutgaver.