Vintage Audemars Piguet Gübelin

Medlem
27. april 2018
Innlegg
2
Sted
Oslo
Hei,
Jeg arvet for en tid tilbake en vintage Audemars Piguet Gübelin som jeg nå vurderer å selge. Se bilder under av klokken. Jeg har dessverre ikke mye peiling på klokker, og hvertfall ikke vintage modeller, så poster her i håp om å få litt tips og råd :)

Klokken er i pristine condition og kommer med orginal "forpakning" (skinnhylsteret på bildet), men jeg har dessverre ingen dokumenter på den. Dette er synd, ettersom den har en spennende historie (som er vanskelig å dokumentere): Den var eid av Anheuser-Busch (Budweiser-familien) i USA på tidlig 1900-tallet og ble gitt videre i gave fra Lilly Claire Berghaus (i Anheuser-Busch familien) til en tidligere Yugoslaver, Drago Nikolic. Han gav den så videre til min familie i USA og mange år senere endte den altså opp hos meg.

Tanken er å selge klokken, gjerne på et internasjonalt auksjonshus (dog usikker på estimat her). I den forbindelse lurer jeg på et par ting :)
1. Jeg har vært i kontakt med Audemars Piguet om extract from the archives og certificate of authentication. De kan orden begge deler, men det koster en del (15 000 for certificate og 4000 for en non-printable PDF av extract from archives) + at klokken kun kan plukkes opp i EU/UK. Bør jeg kjøpe denne dokumentasjonen, og evt hvilke?
2. Noen som vet om noen som har kunnskap om vintage Audemars Piguet klokker og kanskje kunne funnet mer info om klokken eller hjulpet med estimat?

For info er serienummeret på klokken 23905 og serienummer på urverk er 81913.

Takk for all hjelp :)


1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
10.jpg
 
Hei, det er en flott klokke!

Du finner lignende på nettet, feks her ble det i sommer solgt to tilsvarende, riktignok uten lenken:

Om lenken er stemplet Audemars Piguet er det bra, om ikke er det en "ikke original" lenke som er verdt gullvekten (ca 6-8 000,-)

Disse, og tilsvarende, dukker av og til opp her hjemme også, tror realistisk pris er ca 15 - 25 000,- (pluss evt lenken)

Mvh Dag Braanaas
 
  • Liker
Reaksjoner: chrgod
Det var da voldsomt til pris for sertifikat fra AP, klokka skal være verdt MYE for at det skal være noen vits. Jeg har flere 321 Speedmasters som jeg vurderer om jeg skal kjøpe extracts fra archive på, det koster 140 euro men er usikker på om det er verdt å betale det.