Vin og Ryper

Medlem
16. juni 2009
Innlegg
1.117
Rhone-vin er vel klassikeren her, men skulle gjerne hatt et konkret tips på vin fra Polet i prisklasse under 200 kroner.

I tillegg, er det noen som har en formening om hvor lenge ryper kan ligge i fryseboksen før de begynner å smake dårlig? Det har begynt å hope seg litt opp hos meg, og usikker på om jeg må kaste noe. De eldste rypene er 4 år gamle.
 
Jeg har med hell brukt litt kraftige spanske viner til rype, men kommer ikke på noen navn i farten. Fire år gamle ryper er ikke noe problem å spise, såfremt de har ligget uåpnet i fryseren. Det er ikke noe fett som kan harskne, magen inneholder naturlige konserveringsmidler, og fjærdrakten gjør at kjøttet ikke tørker ut like fort som andre frysevarer. Fuglene kan bli litt tørrere med tiden, men etter fire år smaker du neppe forskjell. "Rypeprofessor" Johan B. Steen skriver i en av bøkene sine at han har spist rype som har ligget atten år i fryseren, og hevder at kjøttet var litt tørt men at smaken ikke var forringet.

Men hvis du har fire år gamle ryper i fryseren er det et sikkert tegn på at du inviterer til middag litt for sjelden :)
 
Det høres veldig bra ut, takk for svar.

Du har helt rett, det blir for sjelden rype-middag. Da det kom unger i huset forsvant tid og overskudd ut døren kan du si, det blir nok bedre etterhvert:)
 
Enig Hopalong, kraftige spanske/franske er perfekt. Denne er det for tiden halv pris på fra polet og burde passe utmerket hvis de har noen igjen da...:D
Ellers er denne blitt anbefalt av Apertif og det plerier å være bra.

God middag..