Ville dere spandert service på en 6309 ?

Medlem
31. jan. 2009
Innlegg
456
Sted
her og der
Har en del eldre/vintage Seikoer, deriblant en original 6309 fra siste halvdel av 80 tallet.

Med de prisene vi har på service og overhaling i Norge ville dere gjort det, eller er det bare falsk økonomi ?

NB - No strings attached til denne klokka - kom rekende på en fjøl i en byttehandel.
 
Hvis du ikke har noen gode minner eller historier tilknyttet klokken ville jeg vært troende til å hive den.
Eventuelt kan du kjøpe et splitter nytt 7S26 urverk og få urmaker til å sette det inn.
Det kan være at dette blir billigere enn en overhaling.
 
Jeg ser det økonomiske aspektet, men jeg er sterkt imot en slik "bruk og kast"-holdning som enkelte fremviser. Det er skremmende at det i dagens samfunn ofte er blitt billigere å kaste produktet og kjøpe nytt, enn å ta service på det...
 
Jeg ser det økonomiske aspektet, men jeg er sterkt imot en slik "bruk og kast"-holdning som enkelte fremviser. Det er skremmende at det i dagens samfunn ofte er blitt billigere å kaste produktet og kjøpe nytt, enn å ta service på det...

Jeg er helt enig, men ville høre synspunkter. Men det er jo slik det er - samfunnet og det er vel også en forutsetning for økonomien at vi bruker og kaster.

Den ikke kastet uansett, den blir da solgt eller byttet videre i wis verdenen. Hadde dette verdt et merke jeg likte/samlet på ville den fått service uansett. Jeg regner med at det finnes noen som vil spandere det på den.
 
Jeg kan tenke meg at den klokken har mange år igjen på baken ennå.
Seiko er jo bygd for å vare en livstid med hardt bruk uten service.
Så med mindre den går veldg unøyaktig ville jeg kun tatt en justering.
Det koster ikke all verden. Du kan til og med klare dette selv ved hjelp av litt verktøy og noen "gjør det selv" guider på nettet.

Jeg ser det økonomiske aspektet, men jeg er sterkt imot en slik "bruk og kast"-holdning som enkelte fremviser. Det er skremmende at det i dagens samfunn ofte er blitt billigere å kaste produktet og kjøpe nytt, enn å ta service på det...

Er det meg du sikter til her...?
Tror vel ikke du er det beste eksempelet på "flower power" med ditt forbruksmønster...:D;)
 
Er det meg du sikter til her...?
Tror vel ikke du er det beste eksempelet på "flower power" med ditt forbruksmønster...:D;)

Hahaha... Nei, siktet ikke (nødvendigvis) til deg ;)

Jeg kjøper kanskje mye, men kaster lite :) Og hjemme hos oss kildesorteres alt avfallet. Vi kaster en pose med avfall i den gråe dunken ca. hver 3. uke.
 
service

om du skal ta service , kommer an på flere ting. Hvis klokken går feil eller stopper, og du tenker på og bruke den innimellom, har jeg tatt service.
Er tanken og ha den som bruks klokke de neste 20 årene , klart den har godt av en service.
Hvis den går riktig og du tenker å bruke den innimellom, så hadde jeg ventet, de seikoverkene har lavt svinge tall, derav mindre slitasje, så de er ikke så service krevende som nyere klokker.
En annen ting du kan ha i bakhodet er at disse klokken stiger stadig i pris.