Videre utdanning innenfor urbransjen

Medlem
16. mai 2016
Innlegg
3
Sted
Sarpsborg
Hei, dette blir mitt første innlegg på tidssonen. Håper jeg valgte rette del av siden.

Lurer fælt på om det er noen form for høy utdanning innenfor urbransjen, litt mekaniker/ingeniør-aktig. Har ikke funnet noe med Google, men regner med at dere har mer peiling. Er det for eksempel mulig å gå urmakerlinje på videregående og så ta en høyere grad?

Det er drømmen min å fikle med klokker i en ingeniør-sammenheng, men lønn er en stor del av yrke for meg personlig. Hvis det ikke er muligheter innenfor klokker, så går jeg nok kjemi prosess og blir kjemi ingeniør.

Setter pris på hjelp her.
 
Det går an å ta ingeniørutdannelse på bakgrunn av en håndverksutdannelse; det kaltes tidligere "Y-veien" (og kalles kanskje det fremdeles, for alt jeg vet). Jeg hadde en gang en student som tok doktorgrad etter å ha startet med laborantutdannelse på videregående. Han måtte ta litt ekstra matematikk underveis.
 
Det går an å ta ingeniørutdannelse på bakgrunn av en håndverksutdannelse; det kaltes tidligere "Y-veien" (og kalles kanskje det fremdeles, for alt jeg vet). Jeg hadde en gang en student som tok doktorgrad etter å ha startet med laborantutdannelse på videregående. Han måtte ta litt ekstra matematikk underveis.

Ja, så vidt jeg vet kan man ta y veien eller forkurs for ingeniørstudie for å bli ingeniør, men jeg finner ikke en type ingeniør som er relevant for urmakere. Det er det jeg er på jakt etter.
 
Ja, så vidt jeg vet kan man ta y veien eller forkurs for ingeniørstudie for å bli ingeniør, men jeg finner ikke en type ingeniør som er relevant for urmakere. Det er det jeg er på jakt etter.
Hva ser du for deg og bruke utdannelsen til? Tviler på du kan bruke en slik utdanning til noe fornuftig i Norge, lite utvikling av urverk her.
 
Jo, det stemmer, men hvis målet er å bli urmaker og deretter ingeniør (uten nødvendigvis å bruke ingeniørutdanelsen til å utvikle urverk) er det antagelig en maskinigeniørutdannelse som passer best.
Ser ut som ønsket er og bruke urmaker delen i arbeid.
Det er drømmen min å fikle med klokker i en ingeniør-sammenheng, men lønn er en stor del av yrke for meg personlig

Men er jo ingen lov mot og flytte ut i det store utland.
 
Ser ut som ønsket er og bruke urmaker delen i arbeid.


Men er jo ingen lov mot og flytte ut i det store utland.

Hei! Det jeg gjerne vil er å utvikle eller bygge urverk i utlandet. Er ikke redd for å flytte ut. Men var vanskelig å finne ut hvilken utdanning som er relevant, spesielt ingeniørutdanninger.
 
Hvis lønnen er viktig for yrkesvalget ditt tror jeg det er like greit å ta en annen utdanning og ha ur som hobby. Hvis du vil jobbe for et av de store selskapene vil jeg tro at den letteste veien inn er å flytte til Sveits og ta utdanningen der.

Kanskje @The Flash kan forklare litt? Har forstått det slik at han tar urmakerutdanning i Sveits.
 
Hei! Det jeg gjerne vil er å utvikle eller bygge urverk i utlandet. Er ikke redd for å flytte ut. Men var vanskelig å finne ut hvilken utdanning som er relevant, spesielt ingeniørutdanninger.
Tror ikke du skal regne med spesielt høy lønn som urmaker, eller ingeniør i den bransjen. Løsningen for deg her er vel og sende epost til en urmaker skole i Sveits.
 
Du kan gå på IHU (Institutet för högre urmakarutbildning i Norden) i Sverige, en 3. årig yrkeshøyskole med mulighet for å ta WOSTEP-sertifikatet. ANBEFALES!
 
Redigert:
Jeg går selv en kjemiingeniør-linje per dags dato. Etter inntrykket jeg har fått fra de andre ingeniørlinjene ved universitetet vil nok en maskiningeniørutdanning, som Brocot nevnte, passe fint for deg. Anbefaler også å se litt nærmere på "produktutvikling og produksjon" som blant annet NTNU tilbyr.