Videokamera?

Solli

Støttemedlem
Medlem
23. juni 2010
Innlegg
2.068
Sted
Oslo
Må kjøpe et videokamere snart, og har absolutt ingen ide om hva som gjelder. Det skal være lite, lett, helst tåle litt juling, ta fantastiske opptak og koste ingenting.

Kan antagelig kutte det siste kravet. :(

Noen gode ideer - anyone?
 
Her kommer det vel litt an på bruksområde, men hvis du skal ha et bra action kamera så må jeg si at Go Pro HD Hero 2 iallefall har imponert meg når det gjelder bildekvalitet på et så lite kamera.
 
Sony nex 5n.
En kompis jobber som videograf og er svært fornøyd med dette. 50 fps og mulighet til å bruke f.eks Canon linser( kansje leica og?) med adapter.

Edit; http://www.lydogbilde.no/test/sony-nex-5n
 
Sony HDR-CX700VE Full HD 1080
24p, Gps, 12mpix, Exmor R

kr 9800,-

Kommer jo selvsagt ann på hvor mye du vil legge i det, finnes rimligere kameraer.


Full HD 1920 x 1080 50p-opptak - Opptak i Full HD ved en høy bithastighet med 50p progressiv opptaksmodus for den høyeste bildekvaliteten og jevnheten • 25p progressiv opptaksmodus - Tar opp bilder i Full HD med 25 bilder per sekund, slik at videobildene dine får et kinoaktig preg
• CinemaTone Gamma™ og CinemaTone Color™ - Justerer bildekvaliteten sammen med 25p opptaksmodus for å skape bilder med en varm, filmatisk kvalitet
• 96 GB internt minne - Lagrer opptak i det interne minnet på 96 GB og på minnekort som tilleggsutstyr (Memory Stick Pro Duo™ eller SD/SDHC)
• Vidvinkelobjektiv av G-typen med 10x optisk zoom / 14x utvidet zoom - Fantastisk optisk ytelse: 26,3 mm (video og bilde) vidvinkel ideelt for gruppebilder, landskap og mer
• Modus for aktiv Optical SteadyShot - Med ristedemping i tre retninger for stabile bilder, selv når du går. Tilbyr nå bedre stabilisering ved alle zoominnstillinger
• Superfølsom Exmor R™ CMOS-sensor av 1/2,88-typen - En svært effektiv og stor sensor tar video og stillbilder fullpakket med detaljer, og med redusert bildestøy, spesielt i svakt lys
• BIONZ-prosessor - Bildeprosessor med høy hastighet for bedre bildekvalitet og rask ytelse
• Stillbilder med opptil 12,3 megapiksler - Ta stillbilder av høy kvalitet, selv når du filmer samtidig
• 7,5 cm" Xtra Fine LCD-skjerm - 921 000 punkters berøringsskjerm med TruBlack-teknologi for bilder med høy kontrast
• Elektronisk søker - Med den klare, detaljrike søkeren tar du bilder enkelt, selv når du fotograferer i skarpt sollys
• Koble til og lad opp med den innebygde USB-kabelen - USB-kabelen foldes praktisk inn i videokameraets håndrem. Koble Handycam® til datamaskinen, og overfør videoer eller lad opp batteriet
• Problemfri deling på Internett med PMB Portable - Koble Handycam® til hvilken som helst datamaskin via den innebygde USB-kabelen – innebygd PMB Portable-programvare startes opp automatisk for enkel deling på Internett
• Enkelt, nytt grensesnitt med Event Browse - Intuitiv løsning for avspilling inndeler videokameraets opptak og stillbilder etter anledning – sørger for enkel søking etter favorittene dine
• Uthevet avspilling - Redigerer automatisk sammen høydepunktene i filmen og stillbildene med musikk og overganger brenn resultatet på en DVD eller del på Internett
• Forbedret manuell kontroll - Gled deg over å få større kontroll over de komponerte bildene: med profesjonell zebra/peaking-skjerm og utvidet fokusvisning for finjustering av fokus
• Modusen Intelligent AUTO (iAUTO) - Gjenkjenner opptil 90 kombinasjoner av ansiktsregistrering, sceneinnstillinger og opptak uten/med stativ – justeres slik at du oppnår det beste resultatet
• Sporing av fokus - Velg et motiv på berøringsskjermen, og hold autofokus låst på motivene i bevegelse, selv om de ikke er mennesker – ideelt for husdyr
• Quick AF - Autofokus fanger opp motivet ved høy hastighet, slik at du får klare bilder med skarpt fokus selv i lite lys.
• Innebygd GPS / kartindeks - Automatisk geokoding av klipp og bilder gjennom GPS: se hvor videoklippene ble tatt med et innebygd kart på LCD-skjermen
• 5.1-kanals surroundlyd av høy kvalitet - Ny og sensitiv design på mikrofonen fanger opp dialog og surroundlyd med overlegen klarhet
• Reduksjon av støy fra vind - Ny design på mikrofonen og digital signalbehandling reduserer støy fra vind, slik at du får klarere dialog og lyder når du filmer utendørs
• Stereohøyttaler med S-Master forsterkerteknologi - Lineært fasehøyttalersystem av høy kvalitet gir klar og naturlig stereolyd når du spiller av klippene dine
• Ansiktsregistrering og smilelukker - Ta klare, naturlige portretter – ta automatiske stillbilder av smilende ansikter under videoopptak
• Innebygd blits - Lys opp motivene i stillbildene når du tar bilder innendørs eller i lite lys
• Direkte kopiering - Overfør videobilder direkte til en ekstern harddiskstasjon uten PC: avspilling med morsomme videokamerafunksjoner
• DVDirect Express-kompatibilitet - Brenn til AVCHD- eller Standard Definition DVD-plater uten bruk av PC med en kompatibel Sony DVDirect Express-skriver
• HDMI®-utgang - Koble til videokameraet for visning på en HD-klar TV
• BRAVIA Sync - Kontroller avspillingsfunksjonene direkte på videokameraet via fjernkontrollen til den tilkoblede BRAVIA®-TV-en
• Golffotografering - Tar automatisk en rask serie med bilder for å fryse raske bevegelser i nøyaktig det rette øyeblikket
• Enkel opplasting ved hjelp av PMB-programvare - Morsom, brukervennlig PMB PC-programvare for administrasjon av video og bilder i kalendervisning og opplasting til webområder som YouTube™

Se link:
http://www.netshop.no/Avdelinger/Fo...mera,-96GB-HDD,-12Mpix-46654-p0000163483.aspx

http://www.sony.no/hub/handycam-videokameraer/serie/prestige-hd
 
Takk for innspill!

Go pro står definitivt på listen etter at jeg så meg selv bli forbikjørt i pudderet i vinter :(

Kameraet skal brukes til å filme den kommende sneipen, og da bør det være forholdsvis lyssterkt og med god zoom.

Ellers er jeg vel litt mer i det prisleiet Entropy antyder, men er ikke Sonyen mer et stillbildekamera enn et videokamera?
 
Takk for innspill!

Go pro står definitivt på listen etter at jeg så meg selv bli forbikjørt i pudderet i vinter :(

Kameraet skal brukes til å filme den kommende sneipen, og da bør det være forholdsvis lyssterkt og med god zoom.

Ellers er jeg vel litt mer i det prisleiet Entropy antyder, men er ikke Sonyen mer et stillbildekamera enn et videokamera?

Det er vel mere et Videokamera en et stilbilde kamera...

Det er forsovet relativt dyrt..

-------------------------------------------

Jeg kjøpte Sony DSC-HX9V til kjæringa...

3 299,- ink.mva (betalte jeg)

Det er et stilbilde kamera.. Det er utrolig lett og bruke, har panorama funksjon, tar 2D og 3D bilder, FULL HD opptak, Og et tullete lett og bruke.. Hun har tatt en del bilder med det og bildene blir Utrolig bra og hun er på ingen måte noe proff fotograff. Jeg ville seriøst vurdert det..


Exmor R™ CMOS-sensor med 16,2 effektive megapiksler - En sensor med svært effektiv design øker følsomheten og reduserer bildestøyen, slik at du kan ta utmerkede bilder i svakt lys
16x optisk zoom / 24 mm vidvinkelobjektiv av G-typen - Objektiv av høy kvalitet fra Sony med kraftig zoomrekkevidde for å trekke motiver som er langt borte, nærmere, og vidvinkel for gruppebilder/landskapsbilder
Intelligent Sweep Panorama - Kombinerer automatisk en serie med bilder for å gi ekstra brede panoramabilder, selv med motiver som beveger seg i bildet
3D Sweep Panorama - Beveg kameraet fra side til side, og ta ekstra brede panoramabilder i 3D. Nyt de dramatiske resultatene enten på en 2D- eller 3D-TV
Sweep Panorama med høy oppløsning - Beveg på kamaerat og ta superdetaljerte panoramabilder med 42,9 megapiksler. Se bildene på en tilkoblet HD-TV, eller zoom inn med PlayStation®3
Sweep med flere vinkler - Ta en serie med bilder for å se motivet fra forskjellige vinkler. Kan vises på LCD-skjermen eller på HDTV med PS3® og PlayMemories™-programmet
3D-stillbilde - Du trykker bare på lukkerknappen – kameraet tar to etterfølgende bilder, og analyserer avstanden for å lage ett enkelt 3D-bilde. Kan vises på 3D-TV
Defokuseringseffekter for bakgrunn - Lag bilder som ser profesjonelle ut med et skarpt motiv i forgrunnen og en jevnt ufokusert bakgrunn, akkurat som med et digitalt speilreflekskamera.
Jevn autofokus med høy hastighet - Forevige de mest flyktige fotoøyeblikkene og fang opp motivene med klart og knivskarpt fokus på så lite som 0,1 sekund.
Sporing av fokus - Velg et motiv i bildet, så opprettholder Cyber-shot™ et skarpt og nøyaktig fokus, selv om motivet er i bevegelse

Test av lyd og bilde:

http://www.lydogbilde.no/test/sony-dsc-hx9v

http://www.sony.no/product/dsc-h-series/dsc-hx9v
 
Vet ikke jeg hva du skal filme.. Men system foto kamera som filmer i 1080p er vel mest smell for penga i mine øyne :)
 
Hei

Takk for gode tips!

Har forsåvidt et systemkamera jeg syns holder med god margin - Leica M8- så jeg tenker egentlig et dedikert videokamera.
 
Men system foto kamera som filmer i 1080p er vel mest smell for penga i mine øyne :)
Min erfaring av å filme med Systemkamera (Canon 7D) er at det er noe mekk,
i hvert fall til filming du beskriver med spontanfilming av kids og annet.

Fordelene (og ulempen) med å filme med systemkamera er jo det korte skjerpedybden - noe som gjør at det er veldig vanskelig å fokusere, men som samtidig gir veldig fin bokeh (uskarp bakgrund)
En dedikert filmkamera med mindre bildebrikke er mye mer tilgivende.
 
Heldigvis er det slik at videobilder ikke har samme krav til skarphet som foto. Sylskarpe filmbilder er rett og slett ikke så behagelig å se på. mener selvfølgelig ikke at bakgrunnen skal være skarp og motivet uskarpt, men selve filmformatet er ganske tilgivende i seg selv hva kommer til skarphet. En Leicamann som Solli bør imidlertid også ha manuellfokus i hånda godt nok til at dette kan bli spontant og lekende;)
 
Go Pro var et godt forslag.
Under fødselen, da kan du surre det rundt panna på jordmora. Senere kan du feste det på poden så snart han/hun begynner å krabbe rundt :D
 
Foreldrene til en kompis hadde filmet fødselen (16 mm film må vite) og insisterte på å vise det til kompisene hans på bursdagen. Skjønte tidlig at enkelte ting skal ikke foreviges - no exeptions !
 
Min erfaring av å filme med Systemkamera (Canon 7D) er at det er noe mekk,
i hvert fall til filming du beskriver med spontanfilming av kids og annet.

Fordelene (og ulempen) med å filme med systemkamera er jo det korte skjerpedybden - noe som gjør at det er veldig vanskelig å fokusere, men som samtidig gir veldig fin bokeh (uskarp bakgrund)
En dedikert filmkamera med mindre bildebrikke er mye mer tilgivende.

Det er litt mekk ja, men med feks staedy cam av noe slag, å bruke manuel av fokus så burde det ikke være noe problem. :)
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=steady+cam

Ligger en video i sykkeltråden, første gangen jeg noen gang har filmet med system kamera, det funket fjell, å var veldig lett :) det var et Sony kamera :)
 
Go Pro var et godt forslag.
Under fødselen, da kan du surre det rundt panna på jordmora. Senere kan du feste det på poden så snart han/hun begynner å krabbe rundt :D

Dette foreslo jeg for en kompis for noen uker siden da han fikk sin første, det ble heldigvis ikke noe av...