Verditap på Datejust 41mm?

Medlem
18. aug. 2018
Innlegg
5
Sted
Telemark
Ny Rolex Datejust 41mm; et godt kjøp mtp verdi i tiden fremover? Tenker ikke å tjene på den, men er mer nysgjerrig på hvordan den vil holde seg i pris?

Min lokale Rolex-forhandler mener man får pengene tilbake om man selger om f.eks 5-10 år, da dette er en av de mer populære herreklokkene nå som bl.a Submariner og andre sportsmodeller har 1-2 års ventelister.

Hva tror dere?
 
Redigert:
Om du tar en titt på tidligere tråder om akkurat dette temaet, vil du nok få en pekepinn. Se også på salgsannonser, så ser du at datejust ikke følger den sinnsyke prisgaloppen som resten av stålmodellene til Rolex. Dette også fordi man faktisk kan gå inn i butikk å få en over, på dagen. Er dette tilfelle om noen år? Aner ikke. Tiden vil vise.
 
Tror du kan være ganske sikker på at en DJ holder seg bedre i pris om markedet fortsetter slik som i dag enn om det ikke gjør det.

Spør din lokale AD om dere kan ha en gjenkjøpsavtale.
 
Ser DJ 41 nå ligger tilsailgs for rundt 80k med jubilee og fluted bezel, for et år siden var de å skaffe for i underkant av 75k. Betalte sjøl 73k for en pent brukt.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Dersom din lokale Rolex-forhandler kunne forutsi framtiden om 5-10 år ville han/hun ikke vært selger, men styrtrik på aksje-/råvarehandel etc.
 
  • Liker
Reaksjoner: Utinaturen
Jeg har nettopp gått til innkjøp av en DJ41 rett fra Bjerke. Er like nyforelsket hver dag jeg står opp om morgenen og tar den på armen.

Er du opptatt av verdistigning/tap finnes det mange safere valg slik ting ser ut nå. Men blås i det, og nyt Rolex sitt peneste ur.
 
  • Liker
Reaksjoner: trippelj
Takk for svar!

Jeg er helt inneforstått med at ingen kan spå fremtiden ang priser, dog kan jo de som har vært i bransjen i 40-50 år muligens klare å gjøre et kvalifisert gjett vil jeg tro. Også er det jo sånn at fordi man bryr seg om verditap, så betyr ikke det automatisk at man handler klokke for å investere penger, noe jeg har sett er trenden på svar her på forumet om man spør om det.

Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg har hørt/lest av Rolex holder seg godt i verdi i motsetning til de fleste andre merker. Men siden jeg er helt fersk innenfor dette, så vet jeg lite om det og da er det jo kjedelig om man kjøper en klokke som "alle" vet at bare vil synke i verdi i årene som kommer fordi slik har det alltid vært.

Jeg handler DJ og ikke Sub nettopp fordi jeg syntes den er veldig mye penere, men til 65k er det jo greit å gjøre litt research og finne ut som mye som mulig om marked før man handler. Har ingen planer om å gjøre dette til en investering, men heller se på det som en "penere" måte å spare penger på, å ha de på håndleddet istedet for i banken...
 
Takk for svar!

Jeg er helt inneforstått med at ingen kan spå fremtiden ang priser, dog kan jo de som har vært i bransjen i 40-50 år muligens klare å gjøre et kvalifisert gjett vil jeg tro. Også er det jo sånn at fordi man bryr seg om verditap, så betyr ikke det automatisk at man handler klokke for å investere penger, noe jeg har sett er trenden på svar her på forumet om man spør om det.

Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg har hørt/lest av Rolex holder seg godt i verdi i motsetning til de fleste andre merker. Men siden jeg er helt fersk innenfor dette, så vet jeg lite om det og da er det jo kjedelig om man kjøper en klokke som "alle" vet at bare vil synke i verdi i årene som kommer fordi slik har det alltid vært.

Jeg handler DJ og ikke Sub nettopp fordi jeg syntes den er veldig mye penere, men til 65k er det jo greit å gjøre litt research og finne ut som mye som mulig om marked før man handler. Har ingen planer om å gjøre dette til en investering, men heller se på det som en "penere" måte å spare penger på, å ha de på håndleddet istedet for i banken...

Solgte en Datejust stål som skulle være 30 års presang til en kamerat i 1989/90 for 7.000,-
Den samme kameraten ga den bort til sin sønn for et år siden, og lurte da på hvor mye
en slik kostet idag... Dette burde vel være svar godt nok:)
Men - fremtiden vet man (heldigvis) ingen verdens ting om...
 
Så det du sier er at jeg minst kan regne med 8x pengene om 25 år? :cool:






Ja, det var en spøk. Hva ca var nyprisen den gangen?
 
Du får lese litt "mellom linjene", det var slik det var ment. (Og jeg siktet til bruktverdi..)
Den var vel et par år da jeg solgte - nyprisen husker jeg ikke..
 
Takk for svar!

Jeg er helt inneforstått med at ingen kan spå fremtiden ang priser, dog kan jo de som har vært i bransjen i 40-50 år muligens klare å gjøre et kvalifisert gjett vil jeg tro. Også er det jo sånn at fordi man bryr seg om verditap, så betyr ikke det automatisk at man handler klokke for å investere penger, noe jeg har sett er trenden på svar her på forumet om man spør om det.

Du har en forbilledlig høflig respons i forhold til de verdiløse og tildels tøvete tilbakemeldingene som jevnt over kommer når forespørsler som din dukker opp på forumet. Som du konstaterer er en trend. Dessverre.

Det er selvsagt helt legitimt å be om råd/vurdering i forhold til fremtidig verdi når man gjør en så pass dyr investering.
Og det ser selvsagt mulig å skaffe seg en begrunnet oppfatning om dette.

Jeg tror at de to eksemplene du har i den siste posten din er en god pekepinn. Men at prisfallet kortsiktig er noe større, siden salgspris normalt ligger lavere enn tilbudspris.

Din Ad gir etter min mening en fornuftig vurdering.

For øvrig har Omen Og DoDe synspunkter jeg støtter.
 
Det er tydelig at jeg har blitt litt missforstått.

Da jeg skrev: "Jeg er helt inneforstått med at ingen kan spå fremtiden ang priser, dog kan jo de som har vært i bransjen i 40-50 år muligens klare å gjøre et kvalifisert gjett vil jeg tro." så siktet jeg til at min lokale AD har ansatt på 70 år + og dermed har vært med såpass lenge at man må anta at han har litt bedre odds enn en del andre når det gjelder å spå hva som skjer fremover.

Han begrunnet svaret med at nå som sportsklokkene er "umulig" å få tak i, ser folk seg om etter andre modeller, og at da DJ 41mm er en av de herreklokkene fra Rolex som de selger absolutt mest av. Han trodde derfor at denne klokken ville kunne bli vanskeligere å få tak i om noen år enn hva den er i dag, med andre ord burde den holde verdien relativt godt. Spesielt versjonen med blå skive går det visst mye av.

Jeg er helt ukjent i denne verdenen og prøver kun å gjøre hjemmeleksen min før jeg evt handler...
 
Hva skjer med den nedlatende holdningen til folk? Stått opp på feil fot? Hvis dere ikke kan gi et fornuftig svar til trådstarter ville jeg latt være å kommentere. Trådstarter sier jo at han ikke har en hensikt med å TJENE penger på eventuelt salg, men å tape minst mulig. Dette er vel noe vi alle her inne ønsker? 100% av dere ville solgt en "Batman" eller Daytona til godt over prisen som ligger hos AD. Hyklere
 
Redigert:
Det er tydelig at jeg har blitt litt missforstått.

Da jeg skrev: "Jeg er helt inneforstått med at ingen kan spå fremtiden ang priser, dog kan jo de som har vært i bransjen i 40-50 år muligens klare å gjøre et kvalifisert gjett vil jeg tro." så siktet jeg til at min lokale AD har ansatt på 70 år + og dermed har vært med såpass lenge at man må anta at han har litt bedre odds enn en del andre når det gjelder å spå hva som skjer fremover.

Han begrunnet svaret med at nå som sportsklokkene er "umulig" å få tak i, ser folk seg om etter andre modeller, og at da DJ 41mm er en av de herreklokkene fra Rolex som de selger absolutt mest av. Han trodde derfor at denne klokken ville kunne bli vanskeligere å få tak i om noen år enn hva den er i dag, med andre ord burde den holde verdien relativt godt. Spesielt versjonen med blå skive går det visst mye av.

Jeg er helt ukjent i denne verdenen og prøver kun å gjøre hjemmeleksen min før jeg evt handler...

Det eneste sikre er nok dessverre at spådommer om fremtidig prisutvikling er høyst usikre. Jeg tror også at den selvmotsigelsen som ligger i «kvalifisert gjetning» er der av en grunn. Argumentet om at det selges mange (f eks blå 41) DJ i dag og at de derfor kan bli vanskelige å få tak i i fremtiden kan like gjerne snus på hodet. Dersom sportsmodeller igjen blir tilgjengelige vil det være svært mange DJ 41 med blå skive som befinner seg på bruktmarkedet.
 
Jeg ville kjøpt en DJ for da visste jeg at jeg om 10-15 år hadde hatt en svært god klokke.

Jeg er forøvrig ikke overrasket over at en selger anbefaler et godt ur. Ei heller et dyrt ur som han har på huset.