Verdien av klokke med relumed urskive

Medlem
20. juni 2014
Innlegg
711
Hva tenker folk om vintage klokker som har relumed urskive? Personlig er jeg nok en purist og har ikke så mye mot at klokken reflekterer det livet den har vært gjennom. Men alt har sin grense. Visere med hull i lumen og timemarkører med lume som er delvis slitt vekk, eller soppinfisert (som f.eks på mange gamle Seiko 6105) er no-go for meg. Hadde jeg fått muligheten å kjøpt en slik til en god pris, hadde jeg relumet den. For mer kostbare ur hadde jeg nok latt være i frykt for betydelig verditap. Men hva med kostbare ur som allerede er blitt relumet? Jeg sikter til en Tudor 76100 som ligger på Finn.no. Den har vært gjennom full service hos en anerkjent urmaker; watchguy.co.uk. Han er kjent for å være dreven på relume og etter hva jeg kan se er dette et solid stykke arbeid. Referansen er ikke sjelden, men like fullt mindre vanlig enn f.eks den nyere 79090. Mulig det er derfor selger har satt prisen høyt. Klokken har ligger ute i en ukes tid og noe sier meg at prisen er for høy. Eller er den det? Hva har en relume å si for verdien på et slikt ur?
 
en 76100 med den originale timeviseren er en meget spesiell sak, lume og spesielt den opprinnelige tritium-blandingen vil alltid tørke ut og bli skjør. Lume-overflaten på Lollipop viseren er for stor til å tåle tidens tann ( er sannsynligvis grunnen til at denne typen ikke ble benyttet særlig lenge). Jeg hadde hatt problemer å betale stor premium for en lollipop med tritium intakt velvitende at den kommer til å sprekke på sikt ( om en i det hele tatt tror at det finnes mange lollipop med opprinnelig lume).
 
en 76100 med den originale timeviseren er en meget spesiell sak, lume og spesielt den opprinnelige tritium-blandingen vil alltid tørke ut og bli skjør. Lume-overflaten på Lollipop viseren er for stor til å tåle tidens tann ( er sannsynligvis grunnen til at denne typen ikke ble benyttet særlig lenge). Jeg hadde hatt problemer å betale stor premium for en lollipop med tritium intakt velvitende at den kommer til å sprekke på sikt ( om en i det hele tatt tror at det finnes mange lollipop med opprinnelig lume).

Hva med en relumet skive da? Det er vel litt av problemstillingen her.
 
Hva med en relumet skive da? Det er vel litt av problemstillingen her.
Ja, enig med den.
Jeg har ingen idé om verdien på det norske markedet av den klokken med perfekt original lume, med skadet lume eller relumet som nå. Den jevne samleren som kjøpte midrange ærlige objekter ( objekter som har levd et langt liv og har hatt noen deler byttet) for å beholde dem er forsvunnet, i dag tror mange at en vintage sportsklokke skal komme uten en eneste servicedel at den aldri skal ha blitt polert osv men de færreste ville betalt for en sånn klokke.