Veggur

chronometer

Støttemedlem
Medlem
6. aug. 2010
Sted
Oslo Akershus
Familieklenodiet fra tyske Gustav Becker tilbake på veggen etter service hos Vidar på Kolbotn ur. Jeg har finjusterte gangen over tid og nå har den gått i 5 uker innenfor halvminuttet! Vi fant ut av serienummeret at uret er fra rundt 1890. Den har i hvertfall vært i min familien i 100 år.

Utrolig kvalitet 😊
Edit: Vidar er utrolig flink med slike ur ❤️

Andre som har gamle veggur?

IMG_0481.jpeg

Redigert:
Ja flotte disse veggurene fra Gustav Becker, har også et. Bare så synd at min bedre halvdel ikke liker slikt, så den jeg har er på hytta. Fant denne på loftet hos mine besteforeldre, tror den tilhørte min oldefar som døde på 50-tallet, den var uten urverk, aner ikke hvor det ble av det, ble muligens levert på service og aldri hentet? Så da jeg tok over denne i ca 1995 stakk jeg innom urmaker Lindstrøm på Ekeberg og han hadde et Gustav Becker urverk jeg kjøpte for 500 kroner. Det var støvete og fælt, snorene til loddene var de originale kattetarmene. Strippet ned urverket så mye jeg turte dengangen og stappet hele greia i bensin! Smurte opp der jeg kom til og monterte, det gikk som en klokke. Byttet ut kattetarmene med fiskesnøre, demonterte gongongen for det ble for mye støy. Etterpå da jeg emigrerte til UK ble det liggende en del år før jeg i 2010 monterte det opp på hytta. Starter det hver gang jeg er på hytta og det går fint fremdeles, holder tiden greit også. Det er da jeg får igang klokka at ferien starter, den beroligende tikkelyden er balsam for sjelen.

IMG_4275.jpeg

Redigert: