Vask - Polering

Medlem
25. jan. 2013
Innlegg
579
Sted
Trondheim
Hei.
Noen som har tips til middel som egner seg til vask/polering av stål.
Har en Breitling Crosswind stål.
 
Veraet sin spray og klut funker veldig bra! Rask shipping :) vasket en airking som var ganske skitten etter x turer på stranda om sommeren, skitten løsnet enkelt og klokken var ren og pen etterpå. Kan kjøpes på www.veraet.com
 
Redigert:
Jeg bruker kun Asan eller Dr. Greve på edle deler, uansett om det er mykt eller hardt som stål. . .
 
Denne tråden har potensiale til en tvilsom avsporing om kremer og lignende. Med dette legendariske kommentarfeltet friskt i minne :cool: Her har du lesestoff til resten av uka....
 
For å gjøre litt godt igjen for div avsporinger: Jeg bruker Zalo. Det fungerer utmerket og alt blir gullende rent. Jeg vet mange mener det er for sterkt og tærer på pakninger osv, men så er mange litt nevrotiske også. Hva blir vel ikke klokken din utsatt for av andre prøvelser hver dag? Og pakningene har ingen problemer med å overleve en hver grad av zalotortur så lenge du overholder noenlunde anstendige serviceintervall.

Jeg tar en mykeste sort tannbørste, lar kokvarmt vann renne gjennom busten en stund for å mykne den litt til, legger en ørliten dråpe rett på busten og så vasker jeg med lunkent vann. Klokken tåler litt varme og lenken mer, men bruk fornuft. Etterpå er den god som ny.
 
Hva egner seg best av fjerning av hairlines på bezel, kasse og lenke? Er cape cod det beste?

Setter pris på svar!
 
Bor i Bergen, så her er det vell aktuelt med Urmaker Bjerke..Noen som har erfaring? Når man får en urmaker til å polere klokken, er ventetiden lang eller er dette noe de kan gjøre i forretningen?
 
Noen som vet hvor mye en helpolering av en klokke koster hos urmaker?

Fikk polert kona sin tag for 600.- hos en protid urmaker i Tr.heim
Vel og merke så er den kjøp der samt at den er jo mindre enn en herre klokke.
Syns ikke det bør koste mer enn 1000.-
 
Jeg bruker en myk tannbørste og litt vanlig håndsåpe, lunkent vann og lett frottering etterpå :)
Dette er fast rituale når en ny klokke er i hus.