Vask av urverk

Medlem
27. feb. 2018
Sted
Ålesund
Hei, har som mange andre dykket dypt ned i reperasjon av klokker. Føler jeg har grei skuring på alt utenom vask.

Fremgangsmåten jeg har brukt er pre-wash med pegwood og q-tips som jeg dypper i IPA 99% for å fjerne det værste. Deretter vasker jeg en og en del i naptha (https://www.jemogfix.no/rensebensin-1-liter/6124/9061265) og en siste vask i IPA 99%. Gaffel og balanse kjører jeg raskt i naptha.

Kassene og lenker vasker jeg i ultralydvask med litt zalo.

Resultatet jo veldig greit, og det plager meg ikke å gjøre det manuelt. Men det føles veldig ukomfortabelt. Dette gjør jeg på et lite kontor med kun et vindu og en trekkventil. Kun passiv ventilasjon med andre ord. Og både rensebensinen og IPA lukter ikke noe særlig godt. Føles ikke ut som noe en bør gjøre mye på et lite rom uten noe form for god ventilasjon.

På nettet anbefales det mye forskjellig bra greier som L&R sine renseprodukter, one dip/ essence of renata for balanse/ gaffel og mye annet digg. Men dette finner jeg ingen leverandører som kan shippe til Norge.

Hva gjør dere? Bruker dere noe form for beskyttelse/masker? Er jeg for pinglete?

Jeg har omtrent samme fremgangsmåte som deg. Man blir jo skånet for det meste av kjemikalene i den alminnelige vaskeprosessen både om du velger å vaske delene i et lukket norgeskglass i ultralyd, eller om du bruker en roterende vaskemaskin. For meg var det bare pre wash i IPA som gjorde meg svimmel nok til å iverksette HMS tiltak. 😷Så jeg bruker en Sunström maske med A-filter "for organiske gasser" til den delen av arbeidet og det funker bra.
Hvis du jobber med vintageklokker vil jeg også anbefale en enkel geigerteller. Det holder å vite om det er brukt radium eller ikke, og du trenger ikke å et dyrt apparat for at det skal gjøre tydlig utslag. Hvis det viserer seg å være radium på skiven, går jeg mye mer forsiktig til verks med engangshansker, maske og bedre ventilering.

Redigert: