Varmepumpe. Trenger tips.

ErikR

Støttemedlem
Medlem
31. juli 2010
Innlegg
2.091
Sted
Stavanger
Kona har mast om varmepumpe i 2 år.
Jeg har resignert. Det blir varmepumpe.

I den anledning er jeg helt blank på modeller og hva som er bang for buck og ikke.
Bor i 3 etg fuglekasse. 50kvm per etasje. Varmepumpen vil nok installeres i 2etg.

Det jeg ønsker er en liten heads up på hva slags prisklasse jeg bør legge meg på.
Fordeler/ulemper på ulike prisnivå.

Med det sagt så kan budsjettet strekkes til maks ca 30k ferdig installert.
Planen er ikke å spare penger på sikt med lavere forbruk osv, men heller at temperaturen i huset skal holdes jevnere. Komfort med andre ord.
 
Har Mitsubishi selv, har hatt den i 5 år nå og den er helt suveren. Burde gå akkurat innenfor budsjettet ditt.
 
  • Liker
Reaksjoner: ErikR
Hadde Samsung smart Plus i forrige bolig. Den fungerte veldig bra, appen var litt knotete i bruk. Nå får du smartstyring til en drøy 1000 lapp til alle varmepumper som jeg hører fungerer bra. Samsungen kom på under 25 montert inkl elektrikker.
 
  • Liker
Reaksjoner: ErikR
Har erfaring med to luft-til-luft varmepumper VP). Installerte den første på begynnelsen av 2000-tallet og hovedmotivasjonen den gang var at jeg ville kjøle ned stua på sommeren. VP ble installert på sommeren og det var fantastisk å være i ei stue med behagelig temperatur. Så kom vinteren. Det car første året uten å stole alene på fyring og varmeovner med styring. Helt fantastisk å bare la VP surre og gå 24/7 uten å tenke på den og la den ta seg av bolig oppvarmingen.

Etter 15-16 år byttet jeg den ut. Monterte ny i fjor høst.

Tenkte da på hvilken jeg skulle ha, og fant ut at det var liten hensikt å bytte til noe annet enn det som erfaringsmessig fungerer. Det ble derfor Panasonic igjen og modellen nå ble HZ25UKE.

Jevn fri og bekymringsløs varme og i går så var første gangen jeg i år jeg satte den i"cool" fremfor de vanlige "heat".

Med VP så introduserer du ett nytt vedlikeholdselement til husholdningen: Støvsug filtrene i innedelen ved jevne mellomrom slik at puma har den effekten den skal.

Lykke til. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: ErikR
Vi installerte for mange år siden. 2012?
Strømutgiftene går ned. Så til alle som snakker om å spare så regnet jeg på at systemet vil være spart inn i løpet av ca 30-40 år.

Enheten ute bør ikke kapsles inn, slik mange liker. "Det ser jo penere ut med trekasse rundt". Dette reduserer luftsirkulasjonen til pumpen. Den må da jobbe mer og produktet (kjøling/varme) blir dårligere.

Det kommer litt sus fra denne uteenheten. Vurder da om du vil ha den under soveromsvindu eller slikt.

Den blåser (selvfølgelig). Aktuelt å ha på verandaen? Det er selvfølgelig mulig å slå den av når du sitter der...

Inneplanter liker ikke varmepumpen. Er dette en følge av varmere innetemperatur? (Du vil nok ha det litt varmere inne med varmepumpe). Eller er det "luftsirkulasjonen" som blir tørrere?

En varmepumpe i 2etg vil nok lett også kunne varme opp også 3etg.

Inneenheten bør kunne stå slik at den blåser mest mulig gjennom etasjen. Vi har 2etg rekkehus og varmepumpen varmer hele huset. Inneenheten "blåser" fint gjennom hele 1 etg, og varmer fint hele huset om vinteren.

Støv som før falt på gulvet og ble "borte" legger seg nå litt høyere opp.... 8-(

Alt i alt så er dette et rent komfort-produkt. Det er 1-2 dager i året det kan være greit å bruke kjølefunksjonen. Da er det greit å ha, men den virker dårlig (selvfølgelig) på soverommene som er i 2 etg....

8- )
 
  • Liker
Reaksjoner: ErikR
Anbefaler at du får for en multisplitt, som gir deg mulighet for to eller flere innedeler. Selv har jeg Daikin Emura II (som har et flott design); én i stuen og én på soverommet (hovedsakelig for at aircondition-funksjonen skal gjøre soverommet svalt på varme sommerdager).
 
Vi har hatt varmepumpe siden 1997. Den siste varte i 17 år før kompressoren tok kvelden nå i januar. Det var en Daikin gulvmodell, og det ble den også byttet ut med. Lite lyd, behagelig varme og app.
 
  • Liker
Reaksjoner: ErikR og Grendel
Late 2 the party, men brukte også AC senteret. Fikk en Toshiba i eldre Oslo leil, jevn og fin varme i flere rom enn de selv ville garantere for, tommel opp!
 
Installerte 3xMitsubishi nå forrige uke Azira, Kaiteki og Furo 4300. Byttet ut 12 år gamle Panasonic gulvmodeller. Min montør kunne selge og montere alle modeller, men anbefalte Mitsubishi pga. minst reklamasjoner. De nye utedelene nå til Mitsubishi kan jeg knapt høre i forhold til de gamle utedelene til Panasonic, så jeg er godt fornøyd ;)