Varighet på lume

Medlem
22. juli 2016
Innlegg
603
Sted
Jessheim
I prosessen med å konvertere fra kvarts/digital til helmekanisk klokkebruker så har jeg en utfordring. Ved overnatting ute/i telt, på hytta etc hvor ikke mobilen eller alarmklokka er tilgjengelig på morgenen så liker jeg å ha på en gammel 'dataklokke' som ved et lite trykk på siden lyser opp tiden for meg. Finnes det ur som drar til seg såpass mye lys at lumen varer natta gjennom? I såfall hvilke?

Når man er inne på det, hvor lang levetid (i år) har lume på en urskive? Er det avhengig av bruk, har lest om safe queens som ikke har 'sett lyset' på mange år og dermed ikke har funksjonen igjen.
 
Superluminova vil i teorien fungere for alltid. Tritium og radium(brukt for mange år siden) er derimot radioaktivt og brytes ned(halveringstid og whatnot) - ergo vil funksjonen bortfalle med tiden.

Angående turbruk. Sist jeg var på tur brukte jeg en Squale 1521. Gikk med den hele dagen, satt i en DNT hytte opplyst på stearinlys i noen timer, før jeg gikk å la meg. Så fort nattsynet (ish 30 min fra man entret mørket) var på plass kunne jeg se klokken meget godt hele natten gjennom. Squale 1521 er i mitt hode en av de svakeste av divere når det kommer til lume.

Dermed vil mitt tips, for å være på den sikre siden; gå for lumesterke divers.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Helson Sharkdiver har bra lume,lang lume, kjem i forskjellige str 40/42/45, og div fargar og dei kostar 3-4k på bruktn.Kan være eit alternativ :)

Edit: Ser at eg ikkje svarar på spørsmåla dine i det heile tatt..:D:D Kom berre med forslag til klokke med god lume. :p Beklaga d :)
 
Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: twt2
Seiko går for å ha bra lume.
En diver fra Seiko er mitt tips.
Ellers har jo Ball tritium tubes som nevnt over.
Bakdelen er jo at du da må gå med en stygg klokke.
Synes ball har noen fine klokker, bare synd de er så forferdelig store... Som de fleste klokker :(
 
Min erfaring med lume på Sharkdiver er at den er veldig kraftig i begynnelsen, så fader lumen raskt. Når jeg våkner på morgenen er det lite eller ingen lume igjen.

Interessant.Dette har ikkje eg opplevd på nokon av mine. (Har hatt 4 stk). Holdt godt gjennom natta, alle som ein.
Dei er sjølvsagt ikkje like sterke om morgon som på kvelden når du har eksponert dei for lys,men godt lesbar for min del. :)
 
Redigert av en moderator:
Kjøp deg en Omega Ploprof, så trenger du ikke lys i teltet. Helt fantastisk lume :)

IMG_1787.JPG
 
Jeg er godt fornøyd med min Orient Saturation Diver, og jeg trenger lume når det er mørkt - da jeg stort sett er ute for å ordne grunnen til at det er mørkt :p
Den hadde fint funket som lommelykt når den er 'nyladet' med lys, men som med de fleste andre dabber denne sinnsyke lumen av ganske raskt.
Men nivået den legger seg på etterpå, er mer enn godt nok for meg - hele natten igjennom.
To bilder tatt med et kvarters til i mellom, for å illustrere.
image.jpeg
image.jpeg


Ellers, så har du klokkene fra Traser. De har tritium tubes, og således en ganske konstant lume. Skikkelig toolwatch også, men dessverre kun kvarts.
 
Redigert:
Av de klokkene jeg har hatt går Tudor Pelagos av med lume-seieren! Den har knust både Omega Ploprof og Rolex SD4K;)
 
Synes det er rart hvis ikke Seiko holder gjennom natten. Jeg er ikke spes mye ute i friluft og klokken er ofte dekket av jakke osv men allikevel så lyser den opp veggen eller puta når jeg legger meg. Neste morgen etter 6-8 timers søvn så lyser den fortsatt mere enn godt nok til og lese av tiden. Dette gjelder alle Seikoene mine fra Skx og turtlene til baby Tuna :) Orientene mine duger også, men er ikke i nærheten av Seiko lume :p
 
  • Liker
Reaksjoner: Todda
Begge de 10 år gamle Seamasterene jeg har hatt har nok lume i 6 tiden på morgenen til at tiden kan leses av. Ikke noe mer "lading" av lume enn vanlig bruk.
 
Hvorfor ikke gå til spesialisten for klokken du spør etter? :) Lum-Tec produserer klokker med såkalt Maximum Darkness Visibility (MDV) Technology Lume:

This is a special 6-8 layer application of Super-LumiNova applied over a chemical coated white base, causing an incredibly bright luminescent light charge. The dials design process took 9 months to reach perfection. We used a custom made Super-LumiNova compound from Switzerland's finest luminous compound manufacturer, RCtritec. This method of application requires the dials to be printed first with a titanium dioxide base coat, and then with six layers of custom made Grade A Super-LumiNova.

All prototypes are hand made, and the factory machinery replicates the curves, height, and finish (in factory, the lume is applied with a CNC stylograph). We lay down a layer of white colored titanium dioxide by rotary print, then 6 layers of Super-LumiNova followed by a layer of clear gloss coat. Each step of this unique method must be done very extreme care so the overall aspect and finish of the watch are as close as perfection as can be.

file_19_51.jpg
file_20_38.jpg


Eksemplet ovenfor er en Combat B31 Bronze til USD 1000, men de har mange andre modeller også, sjekk nettstedet. Inni de fleste sitter det et Miyota-verk. Noen kan kanskje ha problemer med det. :)

Skal visstnok lyse like sterkt i 24 timer.