Valjoux 7750

7750 finner man dessuten i alt fra billige 70-talls chronoer til moderne klassikere fra respekterte produsenter.

3992836058_2430aba1ee_z.jpg


3794680394_056b30b062_z.jpg
 
Veldig bra artikkel!:D
Fortiden har jeg disse to her med Valjoux 7750:

2adc968c.jpg

19a97f51.jpg


Imponerende hvordan verket har funnet veien inn i alt fra rimelige og relatitvt enkle chronographer til svært avanserte prepetual calendars, flyback, split seconds ur.
Mine egne erfaringer er utelukkende meget positive!:D
 
Flott inlegg om Valjoux 7750. Jeg foretrekker å gå vintage med Lemania 5100. ;)

Review of two chronograph movements : the Valjoux 7750 (41p) vs Lemania 5100 (44p).

If you are looking for a heavy duty chronograph where readability and robustness are an issue you should prefer the Lemania 5100, and if you are looking for a "do it all" chronograph with a huge choice of brands and style you will choose the Valjoux 7750.http://www.lesmala.net/jean-michel/lemania/index3.htm

zifferblatt_val_7750.jpg
zifferblatt_lem_5100.jpg
 
Hva i alle dager er dette? En eller annen Speedy Mk II/III-kopi?

Det er en Wega ;) Har et par ur med det merket, og dette er klart inspirert av tilsvarende modeller fra både Omega og Heuer på 70-tallet.

Dette er svaret jeg fikk da jeg forhørte meg om Wega på TZ:

Wega was a german producer of HiFi-equipment and TV sets. 1975, the company(famioly owned before) was sold to Sony and is meanwhile just a brand of Sony. I never heard about watches from Wega but the typing on the dial is the same one as they used on TV-sets, amplifiers, tuners, etc..

Probably they have the watches produced by a watch producer or just gave away their brandname, which had an excellent and innovative reputation in the 60´s, 70´s.
 
God artikkel om et godt verk. Det eneste negative å si om 7750 er plasseringene av tellerne. 6-9-12 gjør at skiven blir visuelt sidetung. Det er grunnen til at jeg aldri har hatt en klokke med 7750-verk. Men nå finnes en del med 7753, som har det estetisk penere 3-6-9-oppsettet.
 
Er enig i at 7753 verket gir et mer harmonisk utseende.:)
Bakdelen er at det har en ekstra "pusher" for quick-set av dato.
Evt. ingen ekstra pusher og dermed ingen quick-set av dato.:(
 
Er enig i at 7753 verket gir et mer harmonisk utseende.:)
Bakdelen er at det har en ekstra "pusher" for quick-set av dato.
Evt. ingen ekstra pusher og dermed ingen quick-set av dato.:(

Også kan det tillegges at mine erfaringer med 7753, er at denne er litt mer upresis!?
Vet ikke om det skyldes verket eller individuell justering.
Leste en urmakermanual for Longines for et par år tilbake, hvor dette stod eksplisitt beskrevet. Selv om jeg er enig i de estetiske betraktningene.:D
 
Woblingen kommer vel fordi urverket kun trekker når rotoren spinner den ene veien, når rotoren da spinner "feil" vei går den helt uten motstand og man vil merke sentripetalkreftene på armen (rousp; rett meg gjerne på fysikken)

Det skal legges til at jeg ikke vet om klokken kun trekker en vei, men av erfaring opplever jeg mer wobling på klokker uten uni-rotor.
 
Det er en Wega ;) Har et par ur med det merket, og dette er klart inspirert av tilsvarende modeller fra både Omega og Heuer på 70-tallet.

Dette er svaret jeg fikk da jeg forhørte meg om Wega på TZ:

Aha :) Har jo hørt om og sett gammelt Hi-fi-utstyr fra Sony Wega.. Men det var nesten litt for usannsynlig at de hadde en såpass lik klokke som Speedy Mk II/III, og et navn som rimer på Omega.. ;)