Valgets kvaler - Seiko, Tissot eller Certina?

Todda

Støttemedlem
Medlem
14. mars 2013
Innlegg
1.552
Jeg savner en fin, mekanisk klokke. Jeg liker veldig godt Seiko SARB065, men har også sett på Certina DS First og DS1 og Tissot Visodate

Seiko SARB065
Certina DS First
Certina DS1
Tissot Visodate (liker ikke tallet foran dagen, og vil helst ikke ha dag, bare dato).

Jeg har en forkjærlighet for Seiko. Jeg har to, en quartz (Grand Seiko SBGX061) og en digital, og jeg liker som nevnt veldig godt SARB065, men er litt usikker på hvordan den ser ut "live". Egentlig drømmer jeg om enda en GS, men det blir foreløpig litt for dyrt.

Noen innspill eller andre alternativer i samme prisklasse?

På forhånd takk!

Todda
 
Personlig ville valgt Tissot av disse merkene, da uavhengig av modell.
Har selv 2stk Tissot MotoGP som startet min interesse for klokker, og verdsetter de høyt. Nøler ikke med å la dyrere Omega/Rolex ligge igjen i klokkeboksen for å bruke disse fra tid til annen, flotte ur av høy kvalitet.
 
DS1 eller Visodate:) Om du kjøper Certina eller Tissot skal være hipp som happ i forhold til kvalitet osv, såkalte likeverdige produkter!
 
Redigert:
I mine øyne er Certina DS1 det peneste uret. Hadde det ikke vært for dag-visning på Tissoten ville jeg nok likt den enda bedre.

Som nevnt over her så er Certina og Tissot to sider av samme sak. Den ene overgår ikke den andre med tanke på kvalitet.

Seiko er jo in-house og greier, men akkurat denne synes jeg var litt i kjedeligste laget.

Men dette er jo et spørsmål om smak og behag.
 
Jeg har siklet lenge på Visodate, dog med sølv skive. Etter mitt syn det flotteste dressuret på denne siden av 5000 kroner. Tallet foran dagen kan velges bort ved å vri til neste trinn, så kommer en ren og fin dag tilsyne.

En fordel med Certinaen er noe bedre vannbeskyttelse (10 vs 3 bar), selv om ingen av disse sitter på under bading uansett vil jeg tippe. Så mitt valg blir dermed Visodate. Fås også i gull, da til i overkant av 20000 kroner til :D
 
Jeg tror nok jeg hadde badet greit med DS1 - dog ikke med skinnreimen. Visodate synes jeg er for lite bruksklokke. First er ratet til 20 bar, denne har jeg selv og jeg synes den har merkbart høyere finnish en DS1 og Visodate. Seiko er også en bra klokke.

Har du tenkt noe på Hamilton?

images


img57019830.jpg


8978-4.jpg


849908d1350422526-dressy-casual-cool-retro-seiko-cocktail-time-hamilton-team-earth-hamilton.jpg


916060d1356589209-sub-$600-swiss-watch-recommendations-648833d1331438790-small-classic-dress-watch-38mm-6-wrist-img_6502.jpg


Hamilton gruser Tissot og Certina på finnish, IMO.
 
Takk for mange konstruktive svar. Hamilton likte jeg veldig godt! De må jeg sjekke. Ellers synes jeg fremdeles Seiko SARB065 er finest. Jeg kunne godt tenke meg å se den i virkeligheten. Men Certina DS1 er også nydelig, om enn kanskje noe kjedeligere?

Jeg har også sett på denne:
$(KGrHqN,!jEE9woHoWe3BPrIlDzfcw~~60_1.JPG


Den er en del billigere (kommer på omtrent 2000 kr inkl. moms fra Taiwan). Den liker jeg også godt, men den har kanskje et enklere verk? Den har dessuten ikke det buede glasset seikoen har:
sarb65_side.jpg


eller sunburst-skiva:
sarb65_dial1.jpg

sarb65.jpg


Nå skal jeg sjekke Hamilton-klokkene. Tips til hvor de trygt og greit kan kjøpes fra?

Todda
 
Jomashop.com har et greit utvalg Hamilton, har også hørt gode erfaringer ved bestilling der.
Creationwatches.com har ett litt begrenset utvalg av Hamilton ur, men der ifra handler du trygt.
Urverket.no hvis du vil handle innenfor landets grenser!

Sikkert mange flere gode sider å handle ifra, men dette er ihvertfall noen. Lykke til!:)
 
Den automatiske Citizen hadde jeg ikke sett før, så takk for den. Enig med Sloppman om steder å handle. Jeg har handlet noen Hamiltons fra Jomashop med god erfaring, og Creationwatches har jeg aldri hørt noe feil om. Urverket gir bra priser og kan skaffe den modellen du ønsker selv om de ikke har den i utvalget. Men liker du Seiko er det ikke mye å lure på, løp og kjøp.
 
Da har jeg nettopp vært og hentet klokka. Den er nydelig, og skiva skifter farge alt etter hvordan lyset faller på den. Reima er ganske stiv, men den går seg vel til. Jeg har uansett bestilt en annen reim til den (som jeg kanskje skal sette på).

2013-04-08163024-lite_zps8d58f7ff.jpg
[/IMG]

2013-04-08162927-lite_zpscdc5769f.jpg


Den er egentlig litt mer sølvaktig enn blå slik en ofte får inntrykk av på bilder.

Et bilde som viser krumningen i glasset:
2013-04-08170559-lite_zps3083d560.jpg


Alle bildene er tatt med mobiltelefon. Jeg får se om jeg kan få tatt noen bedre bilder senere.


Todda

Edit: Enda et bilde
 
Redigert: