Valgets kvaler Rolex/Panerai

Medlem
17. aug. 2009
Innlegg
1.145
Sted
Bærum
Bitt av "basillen" og har flere klokker f.eks Omega.
Men føler sterkt at jeg må ha en Rolex eller Panerai. Bare må ha :mrgreen:

Kanskje dumt spørsmål, vanskelig å velge mellom Porsche og Ferrari, dessuten snakker vi vel her om
følelser og ikke fornuft, som til slutt må bli et personlig valg.

Hviken type og hvilken inngangspris er fornuftig ? (med hensyn til ev.senere salg)

Submariner til 20-25K eller PAM??? i samme prisklasse ? (er ikke ute etter vintage)

Har hatt Submariner og det var et sikkert kjøp, men Panerai med gummireim er jo så lett og lekkert.

Takknemlig for tips.

Mvh
Braute
 
Det kommer litt an på hensikten. Du skriver du har hatt Submariner, men du solgte den tydeligvis igjen. Hvis du liker best å eie klokker en stund for så å kjøpe noe annet, går du selvsagt for en modell du ikke har hatt ennå, altså en Panerai. Da får du jo en helt ny opplevelse enn du er vant med, det er mye glede i det :)

Om du skal kjøpe en keeper ville jeg satset på en Submariner, jeg skal aldri, aldri, aldri kvitte meg med min. Det er en udødelig horologisk klassiker, ser bra ut og fungerer overalt og til alt. 8)

Lykke til med valget!

3968561494_091c8d119c.jpg
4004358482_ecb0f0567c.jpg
 
Rolex i all ære, men hvis du skal velge mellom en Submariner som (sorry folks) er den mest plagierte, kopierte og mest forekommende klokken blandt folk og da snakker jeg om både fake og ekte!

Hvor spennende er det å ha en klokke som veldig mange har? :roll:

I tillegg synes jeg 40mm blir alt for lite......"40mm is the new boy size" som dem sier! :mrgreen:

Panerai passer mye bedre på mine kriterier siden dem er mye mere sjeldnere, visstnok litt mer vanlig blandt replika produsentene, men langt så nær som Rolex.

Det sier seg også selv at hvis du produserer ca 250-4000 per serie/år(avhengig av hvilken PAM du velger) isteden for ca 1 million/serie/år så stiller du deg med litt mer sjelden og spesiell/uvanlig klokke.

Panerai har også akkurat som Rolex et riktigt godt bruktverdi, dvs hvis du er litt i tvil så går det som regel å få pengene tilbake.

Only my 2 cents, so don't feel offended! :D
 
I mine øyne kvalifiserer ikke folk som vurderer mellom Rolex og Panerai som eiere av en Panerai ;)
 
Jeg slår som alltid et slag for Rolex. :D Submariner er en av klokkeverdens største klassikere, kanskje den største. Det var Rolex som oppfant det moderne armbåndsuret, vanntette og evigvarende. At det finnes mange kopier og fakes der ute er ikke noe argument mot Rolex, for de som har ett gram peiling så er det i 99% av tilfellene uansett aldri noe tvil om en Rolex er ekte eller ikke. Det holder vel uansett at du vet det selv? Det er vel derfor folk gidder å betale for platina og ikke nøyer seg med hvitt gull der det er mulig. Følelsen.

Og til sist; det evinnelige "jeg vil ikke være som alle andre - jeg vil være spesiell" bullshittet som alltid serveres som et motargument mot Rolex har jeg heller ingen tro på. Det er ingen som bruker 30-40-50K på et armbåndsur fordi de ønsker å være så jævlig invidualistiske. Tvert imot så handler det jo om å et ønske om å være en av gutta. Enten det er IWC-gutta eller Rolex-gutta, Jaeger-gamlisene eller for den saks skyld i de utstudert ujålete og robuste Panerai-gutta.

Hvis du er keen på å skille deg ut; kjøp monokkel og gå med lommeur. 8)
 
DJDAN skrev:
I mine øyne kvalifiserer ikke folk som vurderer mellom Rolex og Panerai som eiere av en Panerai ;)

Poenget var selvsakt hvem jeg bør kjøpe først, som det fremgår har jeg lyst på begge :D
 
Hmmm...interessant...

"Og til sist; det evinnelige "jeg vil ikke være som alle andre - jeg vil være spesiell" bullshittet som alltid serveres som et motargument mot Rolex har jeg heller ingen tro på. Det er ingen som bruker 30-40-50K på et armbåndsur fordi de ønsker å være så jævlig invidualistiske. Tvert imot så handler det jo om å et ønske om å være en av gutta."

JEG bruker lett 30-50 og mere enn så nettopp for å skille meg ut. Jeg skulle da aldri giddet å kjøpe noe for 60k som mange andre har bare fordi jeg skal være "en av gutta"....hva for gutta?? Gutta på Aker Brygge, La Belle Solle, Odeon?!? :eek:

Jeg tror nok at du har klart å få frem mine fordomer mot ihvert fall mange som kjøper Rolex(ikke alle, jeg ønsker ikke å generalisere :twisted: ).
Fordi dem ønsker at andre skal vite at dem har brukt mye penger på klokka!!
Denne gruppen tilhører ikke jeg, fordi da hadde jeg ikke vært en fan av Panerai og AP! :mrgreen:

Rolex gjør absolutt bra og fine klokker, men hvis jeg skal velge mellom disse to så er valget enkelt og jeg mener jeg har motivert nettopp hvorfor!
 
Sven Bertil skrev:
Jeg tror nok at du har klart å få frem mine fordomer mot ihvert fall mange som kjøper Rolex(ikke alle, jeg ønsker ikke å generalisere :twisted: ).
Fordi dem ønsker at andre skal vite at dem har brukt mye penger på klokka!!
Denne gruppen tilhører ikke jeg, fordi da hadde jeg ikke vært en fan av Panerai og AP! :mrgreen:

Det er der du tar jævlig feil. Poenget med å bruke 90K på en Royal Oak Jumbo eller 30K på en klam Pam 112 er ikke at andre IKKE skal vite at du har brukt mye penger på klokke; poenget er derimot at du vil at de "rette menneskene" skal vite det. De presumptivt klokkeinteresserte og klokkekynidige, de presumptivt velbeslåtte og kultiverte. Faktum er at enhver streber med et minimum av klokkeinteresse også har fått med seg at det finnes dyre merker som AP, IWC m.f. og ikke bare Rolex. Personer som bruker flere titallstusen på klokker er pr. def så klokkeinteresserte at de som regel kjenner igjen klokker fra både AP og Panerai uansett. Man kjenner selvfølgelig igjen disse klokkene fordi AP, Panerai og andre mindre klokkeprodusenter markedsfører seg som et "alternativ for kjennere". Merkevarebygging kalles det. Og alle med et minimum av selvinnsikt bør se at man er et offer for merkevarebyggingen.

Mennesker som tror at ETA bare er en forkortelse for en Baskisk terrororganisasjon hadde ikke kjent igjen en Rolex om de hadde fått den dyttet opp i ansiktet uansett. Det finnes mange gode grunner til å kjøpe dyre klokker, men individualisme og diskresjon er bare selvgode skinnargumenter. Til syvende og sist er det alltid en ikke ubetydelig andel jåleri inne i bildet, når man vurderer å bruke 30-40-50-60K +++ på en klump metall. Uansett merkevaren heter Rolex, Panerai, AP eller lignende.

Min oppfatning er at det ikke finnes ærligere klokker enn Rolex, kanskje da særlig i gull. Men det er kanskje nettopp ærligheten mange har problemer med.
 
Slutter det å være et selvbedrag om jeg vet det er et selvbedrag, men fortsetter å kjøpe klokker uten at jeg "bryr meg om noen vet hva det er jeg har på armen"? :|

:mrgreen:

Jeg vet med meg selv at jeg nok hadde spart en masse penger dersom ikke det fantes et eneste nettforum eller møtested med andre klokkekjennere som kunne validere min egen gode smak ;)

Tilbake til trådstarters spørsmål: Det er (som så mye annet) rett og slett et spørsmål om smak. Prøv begge på armen, kjøp den du ikke kan gå ut av butikken uten.
 
Et evig tilbakevendende spørsmål om smak......Har du anledning å bruke en god slump penger, kjøper du ihvertfall én av hver ! Om du vil begynne med et av merkene, bør du prøve begge merkene på armen,- det er til syvende sist din smak som avgjør ! Begge merkene er attraktive og flotte....
Det er mange flere Rolex'er "der ute", enn det det finnes PAM's.... ;)

Eller du kan gjøre som flere av oss,- bytt ut noen klokker innimellom !

Lykke til med valget,- men vær kjapp ! :D
 
xe3l skrev:
Det er der du tar jævlig feil. Poenget med å bruke 90K på en Royal Oak Jumbo eller 30K på en klam Pam 112 er ikke at andre IKKE skal vite at du har brukt mye penger på klokke; poenget er derimot at du vil at de "rette menneskene" skal vite det. De presumptivt klokkeinteresserte og klokkekynidige, de presumptivt velbeslåtte og kultiverte. Faktum er at enhver streber med et minimum av klokkeinteresse også har fått med seg at det finnes dyre merker som AP, IWC m.f. og ikke bare Rolex. Personer som bruker flere titallstusen på klokker er pr. def så klokkeinteresserte at de som regel kjenner igjen klokker fra både AP og Panerai uansett. Man kjenner selvfølgelig igjen disse klokkene fordi AP, Panerai og andre mindre klokkeprodusenter markedsfører seg som et "alternativ for kjennere". Merkevarebygging kalles det. Og alle med et minimum av selvinnsikt bør se at man er et offer for merkevarebyggingen.

Mennesker som tror at ETA bare er en forkortelse for en Baskisk terrororganisasjon hadde ikke kjent igjen en Rolex om de hadde fått den dyttet opp i ansiktet uansett. Det finnes mange gode grunner til å kjøpe dyre klokker, men individualisme og diskresjon er bare selvgode skinnargumenter. Til syvende og sist er det alltid en ikke ubetydelig andel jåleri inne i bildet, når man vurderer å bruke 30-40-50-60K +++ på en klump metall. Uansett merkevaren heter Rolex, Panerai, AP eller lignende.

Min oppfatning er at det ikke finnes ærligere klokker enn Rolex, kanskje da særlig i gull. Men det er kanskje nettopp ærligheten mange har problemer med.


Jeg er enig i at gjenkjennelseseffekten hos dem man ønsker å identifisere seg med kan være noe av grunnen til at man kjøper en klokke. Men det er hverken den eneste eller den viktigste grunnen - ihvertfall ikke for min del. Poenget for meg er vanligvis at jeg liker vellagede og pene ting. Selvsagt er jeg sterkt påvirket av reklame og merkevarebygging når det gjelder hvilke ting jeg finner interessante, men jeg vil likevel påstå at hva andre synes om mine ting er mindre viktig enn hva jeg gjør selv. Jeg har klokker som aldri brukes, våpen som kun blir pusset, bilder som ingen andre enn familien ser, skjorter som ingen vil gjenkjenne, osv, fordi selve gjenstanden, dens utseende, historie eller håndverk appelerer til meg.

Rolex-ur er et godt eksempel på akkurat det. Selv om det finnes en Rolex på veldig mange håndledd, selv om jeg ikke identifiserer meg med stereotypiene mange har av Rolex-eiere, selv om jeg langt foretrekker at folk ikke gjenkjenner hva jeg har på armen, kommer jeg ikke bort fra at Rolex lager gjenstander som jeg liker. Når jeg har hatt flere Rolexer, og kommer til å kjøpe flere i fremtiden, er det ikke på grunn folks oppfatning av merket, men på tross av det.

BTT. Jeg er enig med Anders og xe3l: Dersom valget står mellom disse to, ville jeg først valgt Sub`en. Fordi den er av de mest vellykkede former i klokkehistorien, fordi den nærmest har definert hvordan dykkerur skal se ut, fordi den har trosset alle trender og bølger og ser like godt ut idag som for førti år siden og fremdeles vil gjøre det om førti år, fordi den passer til alt, fordi prisen vil holde seg, fordi den, uansett hva folk måtte mene om folk som bærer den, er et fantastisk ur i all sin enkelhet.
 
xe3l:
To ting:
1.Litt merkelig at du må ty til irritasjonen din for å diskutere!
2. Så fint at du kjenner til hvorfor JEG legger penger på en AP eller PAM!!
Hårreisende forklaring!!
 
Begge er jo veldig bra. Har du hatt en Sub før men solgte den av grunner som ikke hadde med pengenød å gjøre, så hadde jeg nok denne gangen gått for Panerai. Gøy å prøve noe nytt tenker jeg.

Alltid sterke meninger ute å går når man snakker om Rolex. Jeg synes man bør skille mellom entusiaster og de fleste andre som kjøper dette merket fordi det er et statussymbol.

For oss entusiaster så er det jo ingen tvil om at Rolex er et viktig merke rent horologisk. Oppfinnelsen av armbånduret, bruk av rotorautomatikk, den vanntette kassen og dato på skiven tilskrives jo Rolex (første som satt det i seriøs produksjon). Legendariske modeller produsert gjennom årtier, med kanskje de mest robuste, pålitelige og presise mekaniske urverkene noen gang laget. Det er vanskelig å komme utenom Rolex som entusiast etter min mening.

Så kan man jo synes mye rart om de som kjøper Rolex men som ikke er interessert i klokker i det hele tatt. Statussymboler har jo til alle tider vært viktig for å signalisere makt, rikdom og tilhørighet, og Rolex er vel det klokkemerket som folk flest verden over vil forbinde med høy status. Men som entusiast synes jeg det er feil å ha fordommer mot Rolex bare fordi det er et velkjent statussymbol.
 
Sven Bertil skrev:
xe3l:
To ting:
1.Litt merkelig at du må ty til irritasjonen din for å diskutere!
2. Så fint at du kjenner til hvorfor JEG legger penger på en AP eller PAM!!
Hårreisende forklaring!!

Jeg innser når jeg leser igjennom innlegget på ny at jeg burde valgt den nøytrale formen "man" isteden for "du". :) Det var i alle fall ikke rettet mot deg spesielt. Når det gjelder punkt én, så er jeg litt usikker på hva du mener, men jeg ble absolutt engasjert. Irritasjon derimot, opplevde jeg ikke.
 
Takker for fine bilder og fornuftige ord Anders,

Har vært en tendens til at nye klokkekjøp ender med salg og nye kjøp osv........
I seg selv er dette helt greit, og alle her har vel følt at "den må jeg bare ha" .

Det kan være man ikke har hatt klokken tidligere, god pris eller andre ting som resulterer i må ha følelsen.
Denne følelsen bygger nødvendigvis ikke på fornuft for andre enn oss selv. :D

Vil nå prøve å få en samling av 2-4 klokker som forhåpentligvis kommer i klassen "keeper".

Kjempefint at så mange har synspunkter på dette, mye nyttig å ta med seg her.

Stilligen så langt Rolex 1 - Panerai 0

Og for ordens skyld, resultatet betyr bare at Rolexen trolig kjøpes først, så Paneraien
 
Lykke til, Braute! Jeg trodde også en gang jeg skulle ha en samling av 2-4 keepere :mrgreen:
 
Jeg har samme dilemma. Ikke at jeg kommer til å kjøpe en rolex eller Panerai i nærmeste fremtid, men det er klokker jeg så definivt vil/skal eie en gang.
Før jeg ble bitt av denne såkalte klokke-basillen som herjer, så var jeg av den oppfatning at Rolex var kun for sosser og pappa-gutter. Folk som hadde en trang for å vise
sin økonomiske og status-syke side av seg. Men så FEIL kunne jeg ta!

Forskjellen ved å eie en Rolex kontra Panerai (for meg), er at folk flest kjenner igjen en Rolex, mens Panerai er ennå veldig ukjent for folk som ikke er WIS.
Og det er et av hovdargumente mine for å kjøpe en Panerai først, så Rolex siden. STOOOOR fan av begge merkene, og du kan ikke gjøre feil er uavhengig av hva du måtte velge.

Det er bare min mening :mrgreen: